PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
Aktorzy Polscy
Filmowcy Polscy
MENU
WYDARZENIA
  6.10.2017
Z prof. Rafałem Syską, dyrektorem Narodowego Centrum Kultury Filmowej w Łodzi, w nowym numerze „Magazynu Filmowego” (nr 10/2017), rozmawia Jerzy Armata. Oto fragment wywiadu, który w całości będzie można przeczytać na łamach pisma już 10 października.
Kieruje pan Narodowym Centrum Kultury Filmowej w Łodzi. Czym będzie ta placówka, kiedy ruszy pełną parą?

Będzie jedynym w tej części Europy ośrodkiem edukacyjno-ekspozycyjnym poświęconym kulturze audiowizualnej. Trzy ścieżki dydaktyczne poprowadzą nas w trzech filmowych i kinowych kierunkach.

Nasze przyszłe zwiedzanie Centrum rozpocznijmy od wystawy „Mechaniczne oko”.

To będzie multimedialna podróż w czasie z ery kina cyfrowego, przez epokę taśm i projektorów analogowych, do źródeł kinematografii. Chcemy pokazać historię kina i ewolucję technologii audiowizualnych przez pryzmat procesu mechanizacji widzenia i na tle przemian społecznych. Dlatego właśnie instytucja nosi nazwę centrum kultury, nie zaś: sztuki filmowej. Interesuje nas wszystko, co działo się wokół idei ruchomego obrazu, a nie tylko obraz sam w sobie.

Kolejna ekspozycja będzie nosić nazwę „Materia kina”.

Ta wystawa będzie z kolei poświęcona fazom realizacji filmu: od scenariusza, budżetowania, castingu, storyboardów, kostiumów i dekoracji, przez plan zdjęciowy i postprodukcję, po dystrybucję i promocję. Utrzymana w konwencji gry ścieżka ma pozwolić odwiedzającym na zrozumienie, że film jest przedsięwzięciem zespołowym, angażującym wiele sił i środków.

I wreszcie – „Kino Polonia”.

Jedyna taka monograficzna ekspozycja opowiadająca o historii kultury filmowej na ziemiach polskich. Ścieżkę chcemy zorganizować z rozmachem, ale nie będzie to monumentalna ekspozycja wyłącznie do podziwiania. Najważniejsze jest dla nas zachowanie perspektywy widza, wywołanie emocji – kino nie rozwija się przecież w oderwaniu od rzeczywistości społecznej i politycznej, a ta była w ostatnim stuleciu wyjątkowo barwna. Dlatego poza poznaniem historii, filmów i twórców, odwiedzający NCKF będą mogli też zobaczyć działający biopleograf (o tym więcej za chwilę), skorzystać z wypożyczalni kaset wideo, czy odnaleźć się w oryginalnych scenografiach. Z punktu widzenia osób głębiej zainteresowanych historią kina, ważne będą nawiązania do marginalizowanych dotychczas zjawisk, takich jak kino jidysz lat 30., kinofikacja lat 40. i 50., czy rozwój Amatorskich Klubów Filmowych. Z perspektywy nowoczesnego muzealnictwa i nowych technologii zachwycić powinny multimedialne instalacje, wideoeseje, rzeźby audiowizualne i wielkoformatowe projekcje. Nie zabraknie też oczywiście rekwizytów, kostiumów, dekoracji, dokumentów i czasopism, neonów kinowych, plakatów i biletów.

Jerzy Armata
Magazyn Filmowy 10/2017
Ostatnia aktualizacja:  6.10.2017
Zobacz również
fot. NCK
3 razy debiut - październikowe premiery Studia Munka
Tofifest: Pełna selekcja From Poland
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2020
Scroll