PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
start
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
start
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
start
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
start
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
start
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
start
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Połącz
Logowanie
Rejestracja
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Aktorzy Polscy
Filmowcy Polscy
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
Holland, Kos-Krauze, Zgliński, Palkowski — to tylko niektórzy z twórców, których filmy obejrzymy na Tofifest w konkursie pełnometrażowych filmów polskich From Poland. Polscy filmowcy nie boją się żadnych tematów. Zobaczymy historię o ludobójstwie w Rwandzie, krew i łzy Double Ironmana czy opowieść o miłości w morderczym obozie pracy „Zgoda”.
Charakterystyczną cechą konkursu From Poland na Tofifest jest prezentowanie w nim zarówno filmów, o których jest już głośno, jak i obrazów nieoczywistych, niesłusznie niedostrzeżonych. W tym roku mamy też w tym konkursie pewną nowość. W oficjalnym zestawieniu debiutuje po raz pierwszy obraz niezależny nakręcony w małej ojczyźnie festiwalu Tofifest — Toruniu.

Konkursową stawkę otwiera film nagrodzony laurem publiczności w Gdyni. Jakub Gierszał, laureat Złotego Anioła i Flisaka Tofifest, gra główną rolę w „Najlepszym” („The Fastest”) Łukasza Palkowskiego. Wciela się w nim w postać światowej legendy zawodów „Iron Man” — Jerzego Górskiego.

Duże zainteresowanie budzi film "Ptaki śpiewają w Kigali", na który polscy widzowie czekali 10 lat. Joanna Kos-Krauze rozpoczęła realizację projektu ze swoim mężem Krzysztofem Krauze, a dokończyła w trzy lata po jego odejściu. „Ptaki…” to historia, której punktem wyjścia jest zbrodnia ludobójstwa, do jakiej doszło w 1994 roku w Rwandzie. Główna bohaterka filmu — polska ornitolog, grana wspaniale przez Jowitę Budnik — ratuje życie jednej ze ściganych kobiet i wywozi ją do Polski. Po latach obie wracają do Rwandy.

Nie znajdziemy w tym filmie krwawych obrazów z rzezi. - O wielkich nieszczęściach mówi się w „Ptakach…” w sposób taktowny, dyskretny, opierający się pokusie zamieniania ludzkich tragedii w zgrzebny kicz — napisał w Filmweb.pl krytyk Piotr Czerkawski. Festiwal w Karlowych Warach nagrodził kreację duetu Jowita BudnikEliane Umuhire Kryształowym Globem za najlepszą rolę pierwszoplanową.

Wróćmy jeszcze do Jakuba Gierszała, którego zobaczymy w dwóch kolejnych filmach konkursu. W nagrodzonej w Locarno, Montrealu i Gdyni „Zgodzie” („The Reconciliation”) Macieja Sobieszczańskiego wciela się w bohatera historii o miłości łączącej trójkę młodych ludzi, dla której tłem jest morderczy, komunistyczny obóz pracy "Zgoda" w Świętochłowicach. W „Pokocie” Agnieszki Holland i Kasi Adamik gra zaś rolę młodego informatyka. Reprezentujący Polskę w walce o Oscara "Pokot" to film magiczny, przypominający nam, że jesteśmy częścią natury i że niszcząc ją, niszczymy samych siebie. Obraz nagrodzony został Srebrnym Niedźwiedziem Berlinale 2017 oraz Złotymi Lwami dla Najlepszego Reżysera w Gdyni.

- Najlepsza z dotychczasowych premier festiwalowych to "Dzikie róże" Anny Jadowskiej […]. Film daje rzadkie w kinie polskim poczucie, że reżyser robi krok w nieznane, w przyszłość — pisał po pokazie w Gdyni Tadeusz Sobolewski. Reżyserka opowiada o próbie odbudowy związku trzydziestokilkuletniej kobiety i jej męża, który po latach wraca z pracy w Norwegii. Film jest wyważoną analizą obyczajowego konserwatyzmu i patriarchalnego modelu rodziny, który wciąż funkcjonuje w Polsce.

"Syn Królowej Śniegu" („The Son of Snow Queen”) Roberta Wichrowskiego rozgrywa się w dwóch przenikających się wymiarach ― realistycznym oraz poetycko-baśniowym. Opowiada o ucieczce 6-letniego chłopca w świat fikcyjnych bohaterów Hansa Christiana Andersena. W roli Królowej Śniegu błyszczy Michalina Olszańska.

"Atak paniki" („Panic Attack”) to jedyna w zestawieniu komedia, aczkolwiek wymyka się nawet tej kategorii. To brawurowa i gorzka w wymowie historia, w której nic nie jest tym, czym się wydaje, a codzienność zamienia się w czyste wariactwo. Reżyser Paweł Maślona mówił o filmie: wyszliśmy od kryzysu, a także samotności i rozpadu emocjonalnego. Warto wspomnieć, ze za swój film dyplomowy „Magma” (2013) zdobył Złotego Anioła Tofifest w konkursie Shortcut.

W tegorocznym konkursie From Poland znalazły się dwa filmy zrealizowane przez twórców niezależnych: „Wściekłość” Michała Węgrzyna, która otrzymała na Europejskim Festiwal Filmów Niezależnych ECU w Paryżu nagrodę dla Najlepszego Filmu Dramatycznego oraz „Republika — narodziny legendy” Ryszarda Kruka. Film Kruka opowiada o mało znanych początkach Republiki i prowadzi nas aż do fatalnego momentu, kiedy to u szczytu popularności grupa rozpadła się dosłownie z dnia na dzień.

Konkurs polski odkrywa w tym roku przed widzami kilka filmów, które można by nazwać nieoczywistymi i niesłusznie pomijanymi. Wśród nich zobaczymy "Czuwaj" Roberta Glińskiego, thriller rozgrywający się w świecie nastolatków ery Internetu i mediów społecznościowych. "Photon" Normana Leto jest swoistym podsumowaniem ludzkiej wiedzy na temat życia i ewolucji, a polsko-holenderski "Szatan kazał tańczyć" („Satan Said Dance”) Katarzyny Rosłaniec nazwać można „filmem doby Instagrama”.

Na Berlinale premierę miała polsko-szwajcarsko-austriacka koprodukcja „Zwierzęta” („Animals”) w reżyserii Grega Zglińskiego. To film-psychozagadka nawiązujący do stylu Davida Lyncha — na końcu nie czeka na widza puenta, lecz łamigłówka złożona z egzystencjalnych pytań i zachęta do zmierzenia się z tajemnicą życia. Dodajmy, że Greg Zgliński jest w tym roku członkiem naszego jury w konkursie głównym On Air. Ostatni film w konkursie From Poland to "Sztuka kochania. Historia Michaliny Wisłockiej" („The Art of Loving. Story of Michalina Wislocka”). Reżyserka Maria Sadowska opowiada w nim historię rewolucji seksualnej, jaką wywołała w PRL-u książka Michaliny Wisłockiej „Sztuka kochania”.

Laureatów konkursu From Poland poznamy 28 października 2017 roku podczas Gali Zakończenia 15. Międzynarodowego Festiwalu Filmowego Tofifest.

   
Konkurs pełnometrażowych filmów polskich From Poland

1. Atak paniki / Panic Attack, reż. Paweł Maślona, 2017, Polska
2. Czuwaj, reż. Robert Gliński, 2017, Polska
3. Dzikie róże / Wild Roses, reż. Anna Jadowska, 2017, Polska
4. Najlepszy / The Fastest, reż. Łukasz Palkowski, 2017, Polska
5. Photon, reż. Norman Leto, 2017, Polska
6. Pokot / Spoor, reż. Agnieszka Holland, Kasia Adamik, 2017, Polska, Czechy, Niemcy, Szwecja, Słowacja
7. Ptaki śpiewają w Kigali / Birds Are Singing in Kigali,
reż. Joanna Kos-Krauze, Krzysztof Krauze, 2017, Polska
8. Republika — Narodziny legendy / Republika, the Rise of the Legend, reż. Ryszard Kruk, 2017, Polska
9. Syn Królowej Śniegu / The Son of Snow Queen, reż. Robert Wichrowski, 2017, Polska
10. Szatan kazał tańczyć / Satan Said Dance, reż. Katarzyna Rosłaniec, 2016, Polska
11. Sztuka kochania. Historia Michaliny Wisłockiej / The Art of Loving. Story of Michalina Wislocka,
reż. Maria Sadowska, 2017, Polska
12. Wściekłość / Rage, reż. Michał Węgrzyn, 2017, Polska
13. Zgoda / The Reconciliation, reż. Maciej Sobieszczański, 2017, Polska
14. Zwierzęta / Animals / Tiere, reż. Greg Zgliński, 2017, Polska, Szwajcaria, Austria

   




AK
Tofifest
Ostatnia aktualizacja:  6.10.2017
Zobacz również
fot. Mówi Serwis
Miejsce inspirujące marzenia
Reżyserki na Bielanach - spotkanie z Agnieszką Smoczyńską
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2017
Scroll