PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
Legendarny kierownik produkcji oraz pedagog łódzkiej Szkoły Filmowej, profesor nauk ekonomicznych, autor kilkunastu pionierskich książek poświęconych rodzimej produkcji kinematograficznej. 28 września prof. Edward Zajiček obchodzi 95. urodziny.
Jeden z twórców polskiej kinematografii powojennej. Związał się z nią jeszcze w czasie wojny, 1 lutego 1945 roku, kiedy – jak całe państwo – rodziła się niczym „feniks z popiołów”. W latach 1945-1946 pełnił funkcję kierownika Bazy Produkcyjnej Wytwórni Filmowej Wojska Polskiego w Krakowie. Był kierownikiem produkcji debiutanckiego popularnonaukowego filmu Tadeusza Makarczyńskiego „Łopuszna . Ziemia nieznana” (1945), zrealizowanego w ramach Warsztatu Młodych, jeszcze przed formalnym powstaniem Instytutu Filmowego w Krakowie. Warto wspomnieć, że z Warsztatu Filmowego Młodych oraz działającego w jego strukturze Kursu Przysposobienia Filmowego wyszli m.in. Wojciech Jerzy Has, Jerzy Kawalerowicz, Jerzy Passendorfer, Zbigniew Bochenek, Mieczysław Jahoda.

W 1946 roku Zajiček kierował produkcją „Wieliczki” (1946), dokumentu Jarosława Brzozowskiego, uhonorowanego Grand Prix w kategorii filmu oświatowego na festiwalu canneńskim (1946). Kolejne filmy, w których pełnił funkcję kierownika produkcji, to m.in.: krótkometrażowe dokumenty – „Skroplone powietrze” (1946) i „Ręce dziecka” (1946) Tadeusza Makarczyńskiego oraz pełnometrażowe fabuły – polsko-niemiecka ekranizacja powieści Stanisława Lema „Astronauci”, zatytułowana „Milcząca gwiazda” (1959), nagrodzona na Międzynarodowym Festiwalu Filmów Fantastycznych w Trieście Złotym Asteroidem (1964), „Drewniany różaniec” (1964) Ewy i Czesława Petelskich, „Małżeństwo z rozsądku” (1967) Stanisława Barei, „Stajnia na Salvatorze” (1967) Pawła Komorowskiego, „Molo” (1968) Wojciecha Solarza, „Wniebowstąpienie” (1968) i „Album polski” (1974) Jana Rybkowskiego.

Edward Zajiček kierował w latach 1949-1950 warszawską Wytwórnią Filmów Dokumentalnych, a następnie – jako szef produkcji – związał się z Zespołami Filmowymi: „Syrena” (1955-1956), „Iluzjon” (1956-1967), „Kadr” (1972-1974). W latach 1970-1972 był dyrektorem ekonomicznym całej polskiej kinematografii.
Jest także charyzmatycznym pedagogiem: w latach 1961-1979 oraz od 1989 roku do chwili obecnej w łódzkiej Szkole Filmowej (w latach 1989-1996 jako prorektor), a w latach 1980-2006 był wykładowcą na Wydziale Radia i Telewizji Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach (w latach 1980-186 pełnił funkcję dziekana).

Jest autorem kilkunastu książek poświęconych historii gospodarczej polskiej kinematografii oraz ekonomice i organizacji produkcji filmowej, m.in.: „Podstawy ekonomiki pracy w produkcji filmowej” (1980), „Polska produkcja filmowa” (1983), „Zarys historii gospodarczej kinematografii polskiej” (2008), „Poza ekranem: kinematografia polska 1896-2005” (2009), „Zarys historii gospodarczej kinematografii polskiej. Tom I – Kinematografia wolnorynkowa w latach 1896-1939” (2015).

W 2005 roku został odznaczony Krzyżem Komandorskim Orderu Odrodzenia Polski, w 2013 uhonorowano go Złotym Medalem „Zasłużony Kulturze – Gloria Artis”, a trzy lata później – Nagrodą Stowarzyszenia Filmowców Polskich za wybitne osiągnięcia w pracy zawodowej.

„Nie sama produkcja filmów jest tu ważna, lecz kultura produkcji filmowej. Kultura jako zmienna forma wytwarzania filmów i żywi ludzie, a nie «podmioty gospodarcze», uprawiający ową specyficzną działalność. Właśnie ten szerszy niż ekonomika i zarządzanie humanistyczny aspekt refleksji, poparty gruntowną znajomością wnikliwie odczytywanych przez badacza faktów, zapewnia po latach opracowaniom Edwarda Zajička ponadczasową wartość naukową” – jakże trafnie pisze prof. Marek Hendrykowski w pracy „Produkcja filmowa jako kultura”.
Jerzy Armata
SFP
Ostatnia aktualizacja:  27.09.2017
Zobacz również
fot. SFP
Nowa odsłona "LEGO" na czele stawki
42. FPFF: Gdynia Dzieciom po raz czternasty
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll