PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
WYDARZENIA
  8.09.2017
„Kocham kino – mogę powiedzieć za Grażyną Torbicką, szybko dodając: i nie wyobrażam sobie życia bez książek“ – pisze Weronika Wawrzkowicz-Nasternak w pierwszym odcinku swojego cyklu „Wyobraź sobie“, w nowym numerze „Magazynu Filmowego“ (nr 9/2017). Oto fragment jej tekstu, który będzie można w całosci przeczytać na łamach pisma, już 12 wrzesnia.
Książki można uznać za produkt 2 w 1. Uwielbiam moment, kiedy słowa uruchamiają obrazy. Czytam, a w głowie wyświetla się film. Najmniejszy i najintymniejszy seans świata.

Jeżeli obok wyobraźni ma się budżet i filmowe zaplecze, swoje prywatne kadry można udostępnić innym. To, co początkowo było jednoosobową projekcją, mogą zobaczyć tłumy. Literatura wielokrotnie uruchamiała machinę filmową. Tak było np. ze „Sztuką kochania gorszycielkiVioletty Ozminkowski. Biografię Michaliny Wisłockiej miała podrzucić Piotrowi Starakowi jego żona. Nie wiem, czy małżonka czytała już „Wandę” Anny Kamińskiej, jeśli nie, uprzejmie podsuwam. To historia o ogromnym potencjale kinowym. Szansa na to, aby na wielkim ekranie pojawiła się kolejna wyrazista postać.

Wanda Rutkiewicz to jedna z tych kobiet, które chce się poznać. Ma w sobie tajemnicę, ten rodzaj niedostępności, który prowokuje, aby spróbować podejść bliżej. Zrozumieć, co stoi za konkretnymi wyborami. Kiedy polska himalaistka zginęła podczas wyprawy na Kanczendzongę, miałam zaledwie 11 lat. Niewiele wiedziałam o górach, świecie, kobiecości. Jak przez mgłę pamiętam telewizyjne migawki, kiedy wracała z kolejnych wypraw i udzielała krótkich wywiadów na lotnisku. Dopiero po latach zagłębiłam się w jej historię i odkryłam paradoks. Mało znam kobiet tak innych ode mnie, a jednocześnie tak mi bliskich.

Rutkiewicz zamknięta w sztywne encyklopedyczna ramy to zdobywczyni Everestu, K2, Gaszerbrumów. Wanda prywatna to kobieta zagadka. Anna Kamińska składa jej portret ze wspomnień rodziny, kolegów z pracy, partnerów wspinaczkowych, w tym takich legend górskiego świata, jak Aleksander Lwow czy Reinhold Messner. Te opowieści przypominają rozrzucone puzzle, ich ułożenie zajmuje sporo czasu. Wymaga zrozumienia, że siła nie wyklucza słabości.

Weronika Wawrzkowicz-Nasternak
Magazyn Filmowy 09/2017
Ostatnia aktualizacja:  8.09.2017
Zobacz również
fot. PAP/Teodor Walczak
Nowy film Grzegorza Jaroszuka
Rusza wystawa "Moda i Kino"
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll