PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
Aktorzy Polscy
Filmowcy Polscy
MENU
7. Edycja Sokołowsko Festiwal Filmowy Hommage à Kieślowski zgłębia tajniki sztuki ironii i humoru w europejskim kinie. Co roku od 2011 roku Sokołowsko, malownicza miejscowość koło Wałbrzycha i miejsce ważne w życiu Krzysztofa Kieślowskiego, obchodzi święto kina. W tym roku, od 7 do 10 września, festiwal odsłoni tajniki sztuki humoru i (auto)ironii w kinie polskim lat dziewięćdziesiątych. Wybitni polscy twórcy filmowi: Kazimierz Kutz, Krzysztof Piesiewicz i Zbigniew Zamachowski w rozmowach po filmach „Biały” (1994), „Zawrócony” (1994) i „Dekalog, Dziesięć” (1988) odniosą się do tła historyczno-społecznego, w jakim tworzyli swoje filmy, i rzeczywistości tamtych lat. W rozmowach wokół tych i innych filmów opowiedzą także, jak postrzegają dzisiaj wpływ polityki, sztuki i kultury na swoje życie i wybory etyczne czy artystyczne.

Na program festiwalu składają się trzy sekcje. W sekcji Re:Interpretacje (fabuły europejskie) pokazany zostanie przedpremierowo w Polsce wybitny film węgierskiej reżyserki Ildikó Enyedi, sytuujący tajemniczą opowieść o miłości, współczuciu i pragnieniu dotyku w sterylnej, nowoczesnej ubojni na peryferiach Budapesztu. Metaforyczny obraz „Dusza i ciało” („On Body and Soul”) zachwycił zarówno widzów, krytykę filmową, jak i jury 67. MFF w Berlinie i zdobył najważniejszą nagrodę Berlinale – Złotego Niedźwiedzia. Film otworzy sekcję „Re:Interpretacje”. Kino tworzone przez kobiety to również „Pożegnanie z Europą” („Stefan Zweig: Farewell to Europe”). Maria Schrader, sławna aktorka i reżyserka niemiecka, opowiada w swym najnowszym filmie o tragicznych skutkach emigracji politycznej Stefana Zweiga, pisarza austriackiego. Głośny czesko-słowacki film „Brud” („Špina”) Terezy Nvotovej to przykład kina zbuntowanego, rozliczającego się z mechanizmami obojętności wobec różnych form przemocy. Czeskie kino jest szczególnie silnie reprezentowane na tegorocznym festiwalu. Obok nowego filmu Bohdana Slámy „Baba z lodu” („Ice Mother”), czesko-słowacko-francuskiej koprodukcji, festiwal pokaże także polsko-czeską koprodukcję „Droga do Rzymu” w reżyserii Tomasza Mielnika, absolwenta czeskiej FAMU, oraz ostatni film Petra Zelenki, jednego z najbardziej twórczych dramaturgów, scenarzystów i reżyserów kina europejskiego, pod tytułem „Zagubieni” („Lost in Munich”) rozliczający się, z typową dla Zelenki inteligencją, ironią, humorem i zamiłowaniem do charakterów tragikomicznych i chaplinowskich wręcz sytuacji bez wyjścia, z narodową traumą Czechów – traktatem monachijskim. Serbska komedia o czwórce aktorów nieudaczników pt.  „Stado” („Herd”) w reż. Nikoli Kojo uzupełnia spojrzenie Zelenki, bawiąc się odwiecznym tematem nieprzystawalności sztuki do realiów polityki zabarwionej nacjonalizmem, w jej konkretnie odczuwalnej formie: niemożności zdobycia pieniędzy na film, gdy nie należy się do grupy zwycięzców. Jak co roku festiwal do końca trzyma w tajemnicy film-niespodziankę dla widzów i gości, o której w tym roku wiadomo tylko tyle, że będzie to zaskakujący film włoski. Kuratorem sekcji Re:Interpretacje jest Dorota Paciarelli, jednocześnie od 2016 roku dyrektor ds. programowych.


Wyraźny profil pokazuje tegoroczna sekcja dokumentalna Bez Fikcji!, prowadzona przez filmoznawcę UAM w Poznaniu, Piotra Pławuszewskiego, stawiającego na spotkania z codziennością widzianą oczami młodych twórców. W tym roku dominują w programie obserwujące uważnie i badające przestrzeń międzyludzką polskie dokumentalistki młodego pokolenia: „Nauka” („Education”) Emi Buchwald, „Więzi” („Close Ties”) Zofii Kowalewskiej, „Trzy rozmowy o życiu” („Three Conversations on Life”) Julii Staniszewskiej, „Polonez” („Polonaise”) Agnieszki Elbanowskiej oraz „Pani Rena od Aniołów” („Miss Rena of Angels”) Aleksandry Falczak. Świat duchowy, wewnętrzne zmagania z niedoskonałościami ciała i psychiki, próby przezwyciężenia norm, które ograniczają naszą wolność, i dążenie do osobistego szczęścia podejmują filmy „Zwyczajny film autystyczny” Miroslava Janka, nagrodzony na festiwalu w Wenecji włoski dokument kinowy „Liberami” w reż. Federiki Di Giacomo oraz włoski dokument nie tylko dla mężczyzn pt. „Crazy for Football” („The Craziest World Cup”) w reż. Volfango De Biasi.


W sekcji Hommage à Kieślowski festiwal kłania się twórcom polskiego kina i mistrzom szkoły polskiej, w tym pokoleniu Kieślowskiego, twórcom, których cenił i którzy mieli na niego także wpływ artystyczny. Obok obrazów takich jak: „Dekalog X”, „Trzy kolory: Biały” („Three Colors: White”) Krzysztofa Kieślowskiego festiwal przypomni kultową historię filmową pt. „Zawrócony” („Reverted”), na którego pokaz osobiście zaprosi reżyser filmu i scenarzysta, były senator RP, Kazimierz Kutz. Gościem specjalnym tej edycji będzie Zbigniew Zamachowski – aktor, o którego niezapomnianych kreacjach i drodze artystycznej, doświadczeniach w pracy z Kieślowskim, Kutzem, ale i reżyserami zagranicznymi oraz fascynacji teatrem rozmawiać będą Kazimierz Kutz i zaproszeni goście.


Projekcje festiwalowe odbywać się będą w opisanym przez Kieślowskiego w jego „Autobiografii” Kinoteatrze ZDROWIE, w sali multimedialnej Laboratorium Kultury Fundacji IN SITU i w kinie plenerowym przed byłym Sanatorium dr. Brehmera. Pokazom towarzyszą spotkania z twórcami i filmoznawcami, krytykami filmowymi, debaty z udziałem reżyserów, scenarzystów, aktorów, montażystów i producentów prezentowanych filmów oraz z przyjaciółmi Kieślowskiego, wśród których w tym roku będą m.in. Krzysztof Zanussi, Andrzej Titkow i Piotr Jaxa.  Panel dyskusyjny „Remanent kina czeskiego” jest podziękowaniem festiwalu za tegoroczny „Remanent kina polskiego”, który poprowadził Petr Vlcek w ramach 43. Edycji Summer Film School w Uherske Hradiste z Maciejem Pieprzycą, Adamem Krukiem, Włodzimierzem Niederhasuem i Dorotą Paciarelli. Rozmowa o kinie czeskim dedykowana jest cenionej na całym świecie czeskiej poezji codzienności i próbą znalezienia odpowiedzi na pytanie, jakie jest dzisiaj młode kino czeskie.


W ramach drugiego Forum im. Krzysztofa Kieślowskiego, będącego miejscem debat o społecznych i kulturowych przemianach zachodzących w Europie, socjolog kultury Tomasz Kozłowski, kierownik Katedry Filmu i Nowych Mediów poznańskiego Collegium Da Vinci, eseista miesięcznika „Odra”, rozmawiać będzie z Krzysztofem Piesiewiczem, Kazimierzem Kutzem i zaproszonymi gośćmi o obszarach protestu nowego pokolenia, happyterrorze, jego skutkach i próbach wyzwolenia się od niego za pomocą wiary, działalności publicznej, twórczości i humoru.


Jak co roku gościem festiwalu będzie pani Maria Kieślowska, żona Krzysztofa Kieślowskiego, która od roku 2011 sprawuje patronat honorowy nad festiwalem.


Pełny program festiwalu wraz z godzinami projekcji zostanie opublikowany 17.08.2017 roku na stronie www.hommageakieslowski.pl.

MR
Insitu
Ostatnia aktualizacja:  4.09.2017
Zobacz również
fot. materiały prasowe
"Ida" najlepszym filmem na 30-lecie Europejskiej Akademii Filmowej
Przymiarki Krzysztofa Łukaszewicza do „Narwiku”
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2019
Scroll