Na program festiwalu
składają się trzy sekcje. W sekcji Re:Interpretacje (fabuły europejskie)
pokazany zostanie przedpremierowo w Polsce wybitny film węgierskiej reżyserki
Ildikó Enyedi, sytuujący tajemniczą opowieść o miłości, współczuciu i
pragnieniu dotyku w sterylnej, nowoczesnej ubojni na peryferiach Budapesztu.
Metaforyczny obraz „Dusza i ciało” („On Body and Soul”) zachwycił zarówno
widzów, krytykę filmową, jak i jury 67. MFF w Berlinie i zdobył najważniejszą
nagrodę Berlinale – Złotego Niedźwiedzia. Film otworzy sekcję
„Re:Interpretacje”. Kino tworzone przez kobiety to również „Pożegnanie z
Europą” („Stefan Zweig: Farewell to Europe”). Maria Schrader, sławna aktorka i
reżyserka niemiecka, opowiada w swym najnowszym filmie o tragicznych skutkach
emigracji politycznej Stefana Zweiga, pisarza austriackiego. Głośny
czesko-słowacki film „Brud” („Špina”) Terezy Nvotovej to przykład kina
zbuntowanego, rozliczającego się z mechanizmami obojętności wobec różnych form
przemocy. Czeskie kino jest szczególnie silnie reprezentowane na tegorocznym
festiwalu. Obok nowego filmu Bohdana Slámy „Baba z lodu” („Ice Mother”),
czesko-słowacko-francuskiej koprodukcji, festiwal pokaże także polsko-czeską
koprodukcję „Droga do Rzymu” w reżyserii Tomasza Mielnika, absolwenta czeskiej
FAMU, oraz ostatni film Petra Zelenki, jednego z najbardziej twórczych
dramaturgów, scenarzystów i reżyserów kina europejskiego, pod tytułem
„Zagubieni” („Lost in Munich”) rozliczający się, z typową dla Zelenki
inteligencją, ironią, humorem i zamiłowaniem do charakterów tragikomicznych i
chaplinowskich wręcz sytuacji bez wyjścia, z narodową traumą Czechów –
traktatem monachijskim. Serbska komedia o czwórce aktorów nieudaczników pt. „Stado” („Herd”) w reż.
Nikoli Kojo uzupełnia spojrzenie Zelenki, bawiąc się odwiecznym tematem
nieprzystawalności sztuki do realiów polityki zabarwionej nacjonalizmem, w jej
konkretnie odczuwalnej formie: niemożności zdobycia pieniędzy na film, gdy nie
należy się do grupy zwycięzców. Jak co roku festiwal do końca trzyma w
tajemnicy film-niespodziankę dla widzów i gości, o której w tym roku wiadomo
tylko tyle, że będzie to zaskakujący film włoski. Kuratorem sekcji Re:Interpretacje
jest Dorota Paciarelli, jednocześnie od 2016 roku dyrektor ds. programowych.
Wyraźny profil pokazuje tegoroczna sekcja dokumentalna Bez Fikcji!, prowadzona przez filmoznawcę UAM w Poznaniu, Piotra Pławuszewskiego, stawiającego na spotkania z codziennością widzianą oczami młodych twórców. W tym roku dominują w programie obserwujące uważnie i badające przestrzeń międzyludzką polskie dokumentalistki młodego pokolenia: „Nauka” („Education”) Emi Buchwald, „Więzi” („Close Ties”) Zofii Kowalewskiej, „Trzy rozmowy o życiu” („Three Conversations on Life”) Julii Staniszewskiej, „Polonez” („Polonaise”) Agnieszki Elbanowskiej oraz „Pani Rena od Aniołów” („Miss Rena of Angels”) Aleksandry Falczak. Świat duchowy, wewnętrzne zmagania z niedoskonałościami ciała i psychiki, próby przezwyciężenia norm, które ograniczają naszą wolność, i dążenie do osobistego szczęścia podejmują filmy „Zwyczajny film autystyczny” Miroslava Janka, nagrodzony na festiwalu w Wenecji włoski dokument kinowy „Liberami” w reż. Federiki Di Giacomo oraz włoski dokument nie tylko dla mężczyzn pt. „Crazy for Football” („The Craziest World Cup”) w reż. Volfango De Biasi.
W sekcji Hommage à
Kieślowski festiwal kłania się twórcom polskiego kina i mistrzom szkoły
polskiej, w tym pokoleniu Kieślowskiego, twórcom, których cenił i którzy mieli
na niego także wpływ artystyczny. Obok obrazów takich jak: „Dekalog X”, „Trzy
kolory: Biały” („Three Colors: White”) Krzysztofa Kieślowskiego festiwal
przypomni kultową historię filmową pt. „Zawrócony” („Reverted”), na którego
pokaz osobiście zaprosi reżyser filmu i scenarzysta, były senator RP, Kazimierz
Kutz. Gościem specjalnym tej edycji będzie Zbigniew Zamachowski – aktor, o
którego niezapomnianych kreacjach i drodze artystycznej, doświadczeniach w
pracy z Kieślowskim, Kutzem, ale i reżyserami zagranicznymi oraz fascynacji
teatrem rozmawiać będą Kazimierz Kutz i zaproszeni goście.
Projekcje festiwalowe
odbywać się będą w opisanym przez Kieślowskiego w jego „Autobiografii” Kinoteatrze
ZDROWIE, w sali multimedialnej Laboratorium Kultury Fundacji IN SITU i w
kinie plenerowym przed byłym Sanatorium dr. Brehmera. Pokazom towarzyszą
spotkania z twórcami i filmoznawcami, krytykami filmowymi, debaty z udziałem
reżyserów, scenarzystów, aktorów, montażystów i producentów prezentowanych
filmów oraz z przyjaciółmi Kieślowskiego, wśród których w tym roku będą m.in.
Krzysztof Zanussi, Andrzej Titkow i Piotr Jaxa. Panel dyskusyjny „Remanent
kina czeskiego” jest podziękowaniem festiwalu za tegoroczny „Remanent kina
polskiego”, który poprowadził Petr Vlcek w ramach 43. Edycji Summer Film School
w Uherske Hradiste z Maciejem Pieprzycą, Adamem Krukiem, Włodzimierzem
Niederhasuem i Dorotą Paciarelli. Rozmowa o kinie czeskim dedykowana jest
cenionej na całym świecie czeskiej poezji codzienności i próbą znalezienia
odpowiedzi na pytanie, jakie jest dzisiaj młode kino czeskie.
W ramach drugiego Forum im. Krzysztofa Kieślowskiego, będącego miejscem debat o społecznych i kulturowych przemianach zachodzących w Europie, socjolog kultury Tomasz Kozłowski, kierownik Katedry Filmu i Nowych Mediów poznańskiego Collegium Da Vinci, eseista miesięcznika „Odra”, rozmawiać będzie z Krzysztofem Piesiewiczem, Kazimierzem Kutzem i zaproszonymi gośćmi o obszarach protestu nowego pokolenia, happyterrorze, jego skutkach i próbach wyzwolenia się od niego za pomocą wiary, działalności publicznej, twórczości i humoru.
Jak co roku gościem festiwalu będzie pani Maria Kieślowska, żona Krzysztofa Kieślowskiego, która od roku 2011 sprawuje patronat honorowy nad festiwalem.
Pełny program festiwalu wraz z godzinami projekcji zostanie opublikowany 17.08.2017 roku na stronie www.hommageakieslowski.pl.