PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
Młodzi pisarze i twórcy krótkometrażowych filmów produkowanych w ramach programów Studia Munka-SFP spotkali się w Kazimierzu Dolnym podczas 11. Festiwalu Filmu i Sztuki Dwa Brzegi. Opowiadali o modelach współpracy i inspiracjach wynikających z zestawienia kina i literatury.

Po jednej stronie stołu zasiedli reżyserzy: Bartosz Kruhlik („Żar”, „Adaptacja”), Karol Starnawski („Drogi Karolu...”, „Przedziały) i Damian Kocur („To, czego chcę”, „Powrót”). Z drugiej usytuowali się literaci: Natalia Fiedorczuk-Cieślak, Aleksandra Zielińska oraz Grzegorz Uzdański. Pomost stanowiły Ola Salwa, prowadząca spotkanie i Liwia Mądzik, kierownik programów dla młodych twórców w Studiu Munka- SFP. Zespół Literacki to powrót do tradycji dawnych Zespołów Filmowych, gdzie pisarze tacy jak Tadeusz Konwicki czy Ernest Bryll byli kierownikami literackimi, z którym scenarzyści konsultowali swoje teksty. Zespół tworzą: Natalia Fiedorczuk-Cieślak, Grzegorz Uzdański, Aleksandra Zielińska oraz nieobecny w Kazimierzu Dolnym Jakub Małecki. Prace Zespołu koordynuje dziennikarka i krytyk literacki Justyna Sobolewska. - Na początku roku na zjeździe organizowanym przez Koło Młodych SFP w Serocku spotkali się filmowcy i literaci. Wtedy okazało się, że te zbiory się nie przenikają i nie mają pojęcia o swoim funkcjonowaniu, a istnieje potrzeba kooperowania. Dzięki temu powstał Zespół Literacki – komentowała Liwia Mądzik.


Uczestnicy spotkania, fot. Jacek Czerwiński/SFP

Karol Starnawski mówił o spojrzeniu z zewnątrz, czyli dystansie i świeżości konsultanta literackiego. - Dla mnie istotny jest  warsztat literatów. Często przygotowuje scenariusze indywidualnie, a pisarz może przyspieszyć taki proces – dodał. Bartosz Kruhlik od literatów chciałby nauczyć się przygotowywania konstrukcji wiarygodnej postaci. - Pisarze są w tym najlepsi – mówił - To zderzenie dwóch głów i sposobów myślenia. Interesujący punkt widzenia przedstawił Damian Kocur. - Kino i literatura są daleko od siebie. Obie dziedziny sztuki czerpią jednak z rzeczywistości. Dobrze jest zatem porozmawiać z inteligentnym człowiekiem, bo to nas wzbogaca i pozwala zburzyć ograniczenia– przyznał.


Bartosz Kruhlik, Damian Kocur, Karol Starnawski, fot. Jacek Czerwiński/SFP

Młodzi literaci opowiadali o doświadczeniach wynikających z przebytych konsultacji. Aleksandra Zielińska przyznała, że współpraca układa się indywidualnie, bo zależy od reżysera i historii, którą chce opowiedzieć – jej dramaturgii, formy czy kompozycji. - Zadajemy pytania i inspirujemy się – mówiła. - Nasza praca – kontynuowała Natalia Fiedorczuk-Cieślak polega na uporządkowaniu napisanego tekstu i ustaleniu czy jest rytmiczny, wciągający i dobrze brzmi. Grzegorz Uzdański dodał, że każdy potrzebuje takiej pomocy. - Jesteśmy drugą osobą, która czyta scenariusz.


Aleksandra Zielińska, Natalia Fiedorczuk-Cieślak, Grzegorz Uzdański, fot. Jacek Czerwiński/SFP

Zebrani zgodzili się, że autorowi trudno mieć dystans do własnego tekstu, omówili problem ego twórcy i podejścia do krytyki. - Każdy kto wydał na świat jakiś artefakt musi zmierzyć się z krytyką. To moment prawdy o samym sobie – uznała Fiedorczuk-Cieślak. Literatom i reżyserom zależy, aby film był jak najlepszy. Sensowne uwagi krytyczne mogą wpłynąć na zmianę scenariusza. Damian Kocur przyznał jednak, że nie ma możliwości pójścia na kompromis. Fiedorczuk-Cieślak odpowiedziała, że nie chodzi o ograniczanie artystycznego szaleństwa, ale sensowną dyskusję nad tekstem. Bartosz Kruhlik przyznał,że dawno nie było w środowisku połączenia filmu i literatury. - To niewiarygodnie pomocne, czuję się,że stoję na dwóch nogach – mówił. Współpraca powinna przede wszystkim dopełniać i wzbogacać scenariusze, które w następnym etapie przekształcą się w filmy.


 



Stowarzyszenie Filmowców Polskich jest partnerem 11. Festiwalu Filmu i Sztuki Dwa Brzegi.


Marcin Radomski/Kazimierz Dolny
artykuł redakcyjny
Ostatnia aktualizacja:  5.08.2017
Zobacz również
fot. Jacek Czerwiński/SFP
Dwa Brzegi 2017 – Znamy zwycięzców Międzynarodowego Konkursu Filmów Krótkometrażowych
Multikino otwiera pierwsze w Polsce kino w technologii VR
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll