PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
Aktorzy Polscy
Filmowcy Polscy
MENU
Branżowa część Transatlantyk Festival dotyczyła zagadnień dystrybucji. Mecenas Krzysztof Czyżewski opowiedział o aspektach prawnych umowy dystrybucyjnej, a Océane Portal z firmy Under The Milky Way przedstawiła informacje dotyczące dystrybucji on-line.

Jednym z wiodących tematów warsztatów, pojawiającym się w wystąpieniach kilku osób, okazała się dystrybucja on-line. Roman Jarosz (Alter Ego Pictures) zauważył, że w Polsce nie odbyło się oficjalne wprowadzenie VOD. Każda z dużych platform (Netflix czy Showmax) rozpoczęła działalność oddolnie. O ofercie serwisów on-line mówiła Océane Portal z Under The Milky Way. To międzynarodowa firma zajmująca się cyfrową dystrybucją i marketingiem. Under The Milky Way współpracuje z największymi platformami VOD na całym świecie (iTunes, Google Play, Amazon, Netflix, Microsoft, Sony Entertainment). Océane Portal przedstawiła modele biznesowe i strategie dystrybucyjne. Dokonała podziału na tVOD, sVOD i aVOD. - Globalne platformy VOD to nie wszystko. Każdy rynek ma swoje lokalne portale, które stanowią okazję do zaprezentowania filmu na mniejszym terytorium – mówiła przedstawicielka firmy. Przywołała kilka filmów z ich oferty (estoński „Zero point” czy austriacki „Cern”). Uczestnicy warsztatów mogli usłyszeć także kilka rad – należy być otwartym i elastycznym przy tworzeniu strategii dystrybucji on-line.


Mecenas Krzysztof Czyżewski podczas wykładu o prawnych aspektach dystrybucji filmowej, fot. Mikołaj Zacharow


Aspekty prawne, a zwłaszcza elementy umowy dystrybucyjnej omówił mecenas Krzysztof Czyżewski. Odpowiedział na pytania dotyczące kształtu i zawartości umowy producenta i dystrybutora. Zwrócił uwagę na szczególny przypadek - koprodukcji, przy której należy od samego początku określić możliwości decyzyjne producenta wiodącego i współproducentów. Przy podpisywaniu umowy z dystrybutorem powinno się dokładnie opisać  rodzaju praw i pól do wykorzystania (kino, telewizja, video on demand, internet, linie lotnicze, statki czy hotele). Ważnym zagadnieniem są  prawa pokrewne i prawa do wideogramu, a także wizerunek, który może być wykorzystany nie tylko w samym filmie, ale także przy okazji merchandisingu, w soundtracku, materiałach drukowanych (plakaty, ulotki). Czyżewski przypomniał kwestie kategorii kosztów i podziału przychodów. Najważniejsze jest jednak dokładne opracowanie zasad współpracy pomiędzy producentem i dystrybutorem.


Uczestnicy warsztatów podczas wykładu mecenasa Krzysztof Czyżewskiego o prawnych aspektach dystrybucji filmowej, fot. Mikołaj Zacharow


O negocjacji jako grze opowiadała Mariola Kontykiewicz-Biel, trener i mediator,  a Grażyna Lallemand przedstawiła założenia pierwszej niezależnej angielsko – francuskiej telewizji powstającej we Francji.


 


Lodołamacz odbył się w dniach 17-19 lipca, podczas 7. edycji Transatlantyk Festival.

Marcin Radomski
artykuł redakcyjny
Ostatnia aktualizacja:  26.07.2017
Zobacz również
fot. Mikołaj Zacharow
„Zamek” – fotorelacja z planu dokumentu
Krzysztof Rak i Robert Bolesto poprowadzą Grupę Scenariuszy Film Spring Open
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2021
Scroll