Jednym
z wiodących tematów warsztatów, pojawiającym się w wystąpieniach kilku osób, okazała
się dystrybucja on-line. Roman Jarosz (Alter Ego Pictures) zauważył, że w
Polsce nie odbyło się oficjalne wprowadzenie VOD. Każda z dużych platform
(Netflix czy Showmax) rozpoczęła działalność oddolnie. O ofercie serwisów
on-line mówiła Océane Portal z Under The Milky Way. To międzynarodowa firma
zajmująca się cyfrową dystrybucją i marketingiem. Under The Milky Way
współpracuje z największymi platformami VOD na całym świecie (iTunes, Google
Play, Amazon, Netflix, Microsoft, Sony Entertainment). Océane Portal
przedstawiła modele biznesowe i strategie dystrybucyjne. Dokonała podziału na
tVOD, sVOD i aVOD. - Globalne platformy VOD to nie wszystko. Każdy rynek ma
swoje lokalne portale, które stanowią okazję do zaprezentowania filmu na
mniejszym terytorium – mówiła przedstawicielka firmy. Przywołała kilka filmów z
ich oferty (estoński „Zero point” czy austriacki „Cern”). Uczestnicy warsztatów
mogli usłyszeć także kilka rad – należy być otwartym i elastycznym przy
tworzeniu strategii dystrybucji on-line.
Mecenas Krzysztof Czyżewski podczas wykładu o prawnych aspektach dystrybucji filmowej, fot. Mikołaj Zacharow
Aspekty
prawne, a zwłaszcza elementy umowy dystrybucyjnej omówił mecenas Krzysztof
Czyżewski. Odpowiedział na pytania dotyczące kształtu i zawartości umowy
producenta i dystrybutora. Zwrócił uwagę na szczególny przypadek - koprodukcji,
przy której należy od samego początku określić możliwości decyzyjne producenta
wiodącego i współproducentów. Przy podpisywaniu umowy z dystrybutorem powinno
się dokładnie opisać rodzaju praw i pól
do wykorzystania (kino, telewizja, video on demand, internet, linie lotnicze,
statki czy hotele). Ważnym zagadnieniem są prawa pokrewne i prawa do wideogramu, a także
wizerunek, który może być wykorzystany nie tylko w samym filmie, ale także przy
okazji merchandisingu,
w soundtracku, materiałach drukowanych (plakaty, ulotki). Czyżewski przypomniał
kwestie kategorii kosztów i podziału przychodów. Najważniejsze jest jednak
dokładne opracowanie zasad współpracy pomiędzy producentem i dystrybutorem.
Uczestnicy warsztatów podczas wykładu mecenasa Krzysztof Czyżewskiego o prawnych aspektach dystrybucji filmowej, fot. Mikołaj Zacharow
O
negocjacji jako grze opowiadała Mariola Kontykiewicz-Biel, trener i mediator, a Grażyna Lallemand przedstawiła założenia
pierwszej niezależnej angielsko – francuskiej telewizji
powstającej we Francji.
Lodołamacz odbył się w dniach 17-19 lipca, podczas 7. edycji Transatlantyk Festival.