PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
WYDARZENIA
  7.07.2017
O Lodołamaczu, czyli pierwszej edycji warsztatów związanych z funkcjonowaniem rynku filmowego rozmawiamy z Joanną Łapińską, dyrektor programową 7. edycji Transatlantyk Festival w Łodzi.

Marcin Radomski: Czy Lodołamacz ma torować drogę branży filmowej? Jaka jest idea tego branżowego wydarzenia?


Joanna Łapińska: Założenie jest proste: przekazujemy polskim filmowcom wiedzę i narzędzia, które pomogą im się odnaleźć na międzynarodowym rynku. Wiem z doświadczenia, że takie działania są branży bardzo potrzebne – przez kilka organizowałam we Wrocławiu Studio Nowe Horyzonty, czyli warsztaty dotyczące mechanizmów działania międzynarodowego rynku filmowego. Choć podczas tych kilku dni uczestnicy dostawali od nas solidną porcję wiedzy o produkcji, dystrybucji czy promocji, zwykle po jakimś czasie i tak wracali z konkretnymi pytaniami i problemami. Stąd idea zorganizowania warsztatów w Łodzi, w nowej formule. W ramach Lodołamacza co roku będziemy się koncentrować na wybranym aspekcie funkcjonowania branży filmowej. W tym roku porozmawiamy o dystrybucji.


Dlaczego?

Tematy dotyczące dystrybucji regularnie pojawiają się w naszych rozmowach z młodymi polskimi filmowcami. Wśród nich podstawowe pytanie: z którym z dystrybutorów działających na polskim rynku pracować? A także: jakie warunki wynegocjować i na co zwrócić uwagę? Oczywiście nie ma jednej odpowiedzi – wszystko zależy od tego, co chcemy osiągnąć i jakie cele są dla nas w procesie dystrybucji najważniejsze. Podczas tegorocznej edycji przez dwa dni będziemy więc omawiać różne aspekty tego procesu pod kierunkiem zaproszonych ekspertów. Zakładamy, że siłą Lodołamacza będzie także aktywna praca na warsztatach samych uczestników, którzy podzielą się z innymi własnymi doświadczeniami. Nasz cel to przygotować osoby biorące udział w warsztacie do świadomego podejmowania decyzji dotyczących dystrybucji w ich przyszłych działaniach.



Joanna Łapińska, fot. Anna Jochymek



Jak ułożyliście program?

O modelu dystrybucji tradycyjnej opowie Roman Jarosz (Alter Ego Pictures), który nie tylko jest dystrybutorem, ale działa również jako producent. Roman przedstawi też uczestnikom kilka ciekawych rozwiązań będących modyfikacją tradycyjnego modelu. Magda Kamińska i Agata Szymańska (Balapolis) porozmawiają z nimi o tzw. self-distribution, pokazując plusy i minusy takiego rozwiązania. W osobnym module pochylimy się nad aspektami prawnymi dystrybucji – te zajęcia poprowadzi mecenas Krzysztof Czyżewski. Oczywiście nie mogliśmy też pominąć w programie prężnie rozwijającego się rynku platform VOD; na ten temat uczestnicy porozmawiają z Océane Portal z Under The Milky Way. Obserwujemy, że firmy takie jak Netflix zaczynają zmieniać rynek dystrybucji – wystarczy przywołać tu choćby gruziński film „My Happy Family”, który pokazujemy na naszym festiwalu: kupiony przez Netflixa na początku tego roku, nigdy nie trafi do kin w regularnym obiegu. Ostatnie zajęcia Lodołamacza poświęcimy na krótki warsztat negocjacji – to umiejętność, która przydaje się na każdym praktycznie etapie rozmów o warunkach współpracy reżysera, producenta i dystrybutora.




Czy wiesz już, jaki jest odzew branży filmowej?

Z każdej strony słyszymy głosy, że takie warsztaty są potrzebne. Co nas bardzo cieszy, bo ich sensem i celem jest realne wsparcie dla przedstawicieli branży filmowej. Za sukces Lodołamacza uznamy, jeśli uda nam się przekazać uczestnikom wiedzę, którą będą mogli następnie wykorzystać w swojej pracy.


Jak dziś wygląda rynek dystrybucji w Polsce?

Powiedziałabym, że się zmienia. Co prawda nadal przeważa tradycyjny model dystrybucji, jednak w siłę rośnie self-dystrybucja. Wierzę też, że są filmy, dla których najlepszym modelem dotarcia do widza byłyby nieregularne, eventowe pokazy. Krajobraz, jak mówiłam wcześniej, zmieniają też platformy VOD. Na pewno jednak docieranie dziś z filmem do widza nie jest łatwe. Dlatego cieszy mnie, że rynek poszukuje nowych form i otwiera się na inne możliwości. Elastyczność wydaje mi się teraz słowem-kluczem.


 


To pierwsza edycja Lodołamacza, a dla Ciebie to również pierwsza edycja w roli dyrektora programowego Transatlantyk Festival, po latach pracy przy MFF T-Mobile Nowe Horyzonty we Wrocławiu.

Moja przygoda z festiwalem Transatlantyk daje mi dużo nowej energii. Cieszę się, że Jan zaprosił mnie do współpracy – kreowanie programu filmowego tego festiwalu i modelowanie jego struktury przynosi mi dużo satysfakcji oraz pozwala na realizację nowych pomysłów. Jestem bardzo zadowolona z programu tegorocznej edycji. Kto by nie był – przecież odwiedzą nas Lucrecia Martel i Edward Norton. Jestem również dumna z programu nowej sekcji pt. „Historie kina: debiuty mistrzów”. Zaprosiliśmy do niej dwanaście wybitnych filmów; każdy z nich to pozycja obowiązkowa w edukacji szanującego się kinomana, a wszystkie razem – zaręczam – podziałają na naszych widzów jak witamina skomponowana z tego, co w kinie najprawdziwsze i najlepsze.



Lodołamacz odbędzie się w dniach 17-19 lipca, podczas 7. edycji Transatlantyk Festival.

Marcin Radomski
artykuł redakcyjny
Ostatnia aktualizacja:  7.07.2017
Zobacz również
fot. Anna Jochymek
Zmarł Konstanty Lewkowicz
„Tarapaty“ – prezentujemy zwiastun
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll