PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
„Aquarius” w reżyserii Klebera Mendonçi Filho, z rewelacyjną Sonią Bragą, był punktem wyjścia do dyskusji w ramach cyklu pokazów filmowych Kinokozetka. Gospodarzami spotkania byli krytyk filmowy Tomasz Raczek oraz psycholog Armen Mekhakyan. Organizatorem Kinokozetki jest Stowarzyszenie Filmowców Polskich.

- Dajcie się porwać, bo to przepiękne dzieło. Nasza rozmowa nie będzie dotyczyła tylko artystycznej wartości filmu, ale przede wszystkim emocji podczas seansu. Zobaczycie, że każdy obejrzy trochę inny obraz, gdyż połowę  filmu widzimy na ekranie, druga połowa wyświetla się w nas – mówił przed rozpoczęciem seansu Tomasz Raczek.


 

"Aquarius" Klebera Mendonçi Filho to niezwykle uniwersalna historia 70-letniej Clary, wdowy i emerytowanej krytyczki muzycznej (w tej roli Sonia Braga), która mieszka w nadmorskim mieście Recife w północno-wschodniej Brazylii. Kobieta jest właścicielką apartamentu w dwupiętrowym budynku zbudowanym w latach 40. Deweloper wykupił wszystkie mieszkania w bloku i rozpoczyna wojnę z ostatnią lokatorką. Clara nie zamierza się jednak wyprowadzać.

 

Bunt głównej bohaterki„Aquariusa” stał się podstawowym wątkiem dyskusji na temat granic wolności i prawa do indywidualnego wyboru. Tomasz Raczek zastanawiał się nad kwestią pokoleniową i różnicą w postawie dojrzałej kobiety i generacji jej dzieci.  Czy chodziło jednak tylko o bunt – rozpatrywał Armen Mekhakyan - Postawa Clary wynikała z doświadczenia walki z ciężką chorobą powodującą strach. W jej życiu nie było przyzwolenia na lęk. Z tym spostrzeżeniem zgodziła się część widzów, mówiąc  o godności oraz wartości sentymentalnej mieszkania będącego od pokoleń własnością rodziny. Kobieta broni swojej autonomii i niezależności. Takie postawienie sprawy wzbudziło sprzeciw wśród osób z doświadczeniami nierównej batalii prowadzonej z deweloperem. - Nie warto walczyć o sprawy materialne, to odbiło się na moim zdrowiu – usłyszeli zebrani.


 
fot. Jacek Czerwiński/SFP

Tomasz Raczek podjął interesującą kwestię indywidualnego i społecznego interesu lokatorów zamieszkujących posesje przeznaczone do innego wykorzystania. Niektórzy widzowie przyznali, że warto zrezygnować  z własnego przekonania na rzecz ogółu, inni jednak zarzucili deweloperowi nieuczciwość działań. - Nie tylko godność i upór są tu ważne, ale też prawo do wolnego wyboru – przyznałMekhakyan. Wybieramy, czy chcemy iść pod górę, czy wolimy schodzić ze wzgórza. To my sami podejmujemy decyzję.

 

"Aquarius" to film niejednoznaczny. Sytuacja materialna, ale również sprawność fizyczna Clary pozwoliła jej na sprzeciw wobec większego gracza. To pokazano w scenach przełamujących tabu – pożądania, seksualności i cielesności bohaterki. – Widzieliśmy elegancką, starszą kobietę. Gdy oglądałem Sonię Bragę, myślałem o polskiej aktorce, która mogłaby zagrać taką rolę. Wyobrażam sobie w tym filmie Helenę Norowicz, osiemdziesięcioletnią artystkę, a dziś podobno najstarszą modelkę w kraju. Piękno połączone jest syntetycznie z jej wiekiem – mówił Tomasz Raczek. Brazylijska aktorka, według krytyka, jak również wielu gości pokazu wyraziła mistrzostwo talentu w sposobie poruszania się, języku i modulacji głosem – Cieszmy się życiem doczesnym, czerpiąc jak najwięcej dla siebie – podsumował dyskusję psycholog. Tomasz Raczek dodał, że warto również myśleć o interesie społecznym.




Kadr z filmu Aquarius, fot. Aurora Films

 

 

Widzowie wspólnie z krytykiem filmowym i psychologiem zgłębiali ukryte znaczenia filmu, ale w gruncie rzeczy mówili o sobie. To główna idea cyklu Kinokozetka, zawierającego wartość terapeutyczną.

 

Drugie spotkanie z cyklu Kinokozetka, podczas którego zaprezentowano film "Aquarius" Klebera Mendonçi Filho, odbyło się 23 czerwca 2017 roku w warszawskim kinie Kultura.

Marcin Radomski
SFP
Ostatnia aktualizacja:  30.06.2017
Zobacz również
fot. Jacek Czerwiński/SFP
36. Młodzi i Film: Wielki Jantar dla "Placu zabaw"
Tylko animacja pokaże, co jest między linijkami tekstu Kapuścińskiego
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll