PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
Trochę na uboczu koszaliński festiwal prezentuje najbardziej interesujące debiuty zagraniczne. W specjalnej sekcji zobaczymy cztery filmy, które zdobyły już sporo nagród na międzynarodowych festiwalach.
„Ostatnie dni miasta” Tamera El Saida to filmowy hołd dla Kairu - mozaikowy portret miejsca, w którym ścierają się kultury, światopoglądy, racje i obyczaje. Naszym przewodnikiem po tym mieście pełnym rozmów, rytuałów, dźwięków, zapachów i kolorów jest 35-letni reżyser o imieniu Khalid. Targają nim wątpliwości, tęsknoty, marzenia i wspomnienia. Niespełnienie miesza się z jego wielkimi aspiracjami. Reżyser przystępując do realizacji filmu o rodzinnych Kairze (tam się urodził) zadawał sobie pytanie - na ile miejsce urodzenia determinuje nasze życie? Tamer El Said to niezależny reżyser, scenarzysta, producent i wykładowca. Przez wiele lat pracował przy największych produkcjach w Egipcie i realizował filmy reklamowe. Międzynarodową uwagę zwrócił na siebie krótkometrażowym filmem „Youm El-Ethneen”, który walczył o statuetkę Golden Pardino – Leopards of Tomorrow na festiwalu w Locarno. „Ostatnie dni miasta” mają już na koncie Nagrodę Specjalną na Berlinale oraz Grand Prix festiwalu T-Mobile Nowe Horyzonty.

Następna produkcja prezentowana w sekcji ma swoją polską kartę. Do „Parku” Sofii Exarchou zdjęcia zrealizowała Monika Lenczewska. Urodzona w Atenach reżyserka i scenarzystka zanim dostała się na reżyserię, studiowała… elektrotechnikę na Politechnice Ateńskiej. Zanim rozpoczęła pracę nad debiutem pracowała jako asystent reżysera przy wielu filmach i reklamach. „Park” został również zauważony za granicą – otrzymał specjalne wyróżnienie na MFF w Genewie czy Nagrodę za debiut reżyserski na prestiżowym festiwalu w San Sebastian. Film Exarchou opowiada o zrujnowanym miejscu, gdzie w 2004 roku odbyły się XXVIII Letnie Igrzyska Olimpijskie w Atenach. I o ludziach, którzy w tych warunkach starają się egzystować. Nadający się do rozbiórki rozległy teren przyciąga emerytowanych sportowców, bezpańskie psy i nastolatków, którzy nie mają co ze sobą zrobić. Całymi dniami włóczą się po tych zapomnianych przestrzeniach. Zabijają czas. Dimitris i Anna są tacy, jak ich rówieśnicy, ale mają też swoje wspólne, odrębne marzenie: chcieliby uciec z tego świata.


"Park", reż. Sofia Exarchou, fot. materiał prasowe.

Stéphanie Di Giusto
, reżyserka „Tancerki”, ma za sobą również bogate doświadczenie realizatorskie. Studiowała sztukę i design w prestiżowej École Nationale Supérieure des Arts Décoratifs. Pracę rozpoczynała w reklamie. Projektowała scenografię dla telewizji, realizowała teledyski oraz współtworzyła wideo instalacje i krótkometrażowe filmy reklamowe dla kreatorów mody. Jej pełnometrażowy debiut fabularny otrzymał nominację do Złotej Kamery podczas tegorocznego Cannes oraz Cezara za najlepsze kostiumy dla Anaïs Romand. „Tancerka” opowiada opartą na faktach historię Marie-Louise Fuller. Nic nie wskazywało na to, że urodzona na amerykańskiej prowincji, w przyszłości zostanie gwiazdą Opery Paryskiej i europejskich kabaretów czasu Belle Epoque. Ukryta za metrami jedwabiu, Loïe co wieczór elektryzowała publiczność swym tańcem. Do stóp padali jej bracia Lumière, Toulouse-Lautrec i Auguste Rodin. Stała się ikoną. Nic nie było w stanie powstrzymać jej w bezustannym dążeniu do perfekcji. Aż poznała Isadorę Duncan...


"Pragnienie", reż. Svetla Tsotsorkova, fot.materiały prasowe.

Ostatni film sekcji „Pragnienie”, to kameralna opowieść o „małej, zapomnianej osadzie, w której wszystko się zaczęło” - tłumaczy, pochodząca z Bułgarii, autorka filmu Svetla Tsotsorkova. Otrzymując nagrodę na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Sofii - jak wzmiankuje Anna Serdiukow w Katalogu Festiwalowym – reżyserka wspominała, że jej dom to… centrum świata. Zaiste, inaczej tej rzeczywistości opisać się nie da. Obraz Tsotsorkovej ukazuje realia trudnej egzystencji na bułgarskiej prowincji, gdzie ludzie nadal zmagają się z awariami w dostawie wody. Wizyta nieoczekiwanych gości przewartościuje porządek i rutynę, w jakiej żyli bohaterowie. Do głosu dojdą ukryte emocje. Pragnienie miłości, nie wody, okaże się tym najsilniejszym. Svetla Tsotsorkova nie tylko reżyseruje, ale gra i produkuje. Jej debiutancki krótki metraż „Zhivot sas Sofia” zakwalifikował się na wiele międzynarodowych festiwali (m.in. Cannes, Karlowe Wary, Cottbus), został dostrzeżony i narodzony m.in. w Trieście, Sofii, Łodzi i Pekinie.

Organizatorami Koszalińskiego Festiwalu Debiutów Filmowych Młodzi i Film są: Stowarzyszenie Filmowców Polskich, Miasto Koszalin i Centrum Kultury 105 w Koszalinie. Festiwal jest współfinansowany przez Polski Instytut Sztuki Filmowej, Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego i Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego.



Albert Kiciński
Młodzi i Film 2017
Ostatnia aktualizacja:  21.06.2017
Zobacz również
fot. Stowarzyszenie Nowe Horyzonty
Transatlantyk Festival 2017 ogłasza program konkursu krótkich metraży
Jak skutecznie minimalizować zjawisko piractwa w sieci?
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll