PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
Zakończyła się druga sesja DOC LAB POLAND 2017 – programu dla profesjonalnych dokumentalistów, którzy rozwijają swoje projekty i szukają dla nich koproducentów lub drogi festiwalowej oraz możliwości sprzedaży.

Druga sesja tegorocznej edycji DOC LAB POLAND odbyła się w ramach 57. Krakowskiego Festiwalu Filmowego - KFF Industry. Złożyły się na nią warsztaty i konsultacje, dwa pitchingi projektów na etapie developmentu DOCS TO START lub montażu DOCS TO GO! i międzynarodowy Market Koprodukcyjny z ze specjalnym udziałem Niemiec – dla kolejnych ponad 40 producentów.


Tutorami i wykładowcami podczas krakowskiej sesji warsztatów byli: Paul Pauwels – dyrektor European Documentary Network, Rada Šešić – krytyczka filmowa, reżyserka, wykładowczyni i selekcjonerka festiwalowa (IDFA i Sarajevo FF), Brigid O'Shea – szefowa DOK Industry, tutorka specjalizująca się w strategii festiwalowej dla projektów dokumentalnych, Lise Lense-Møller – producentka (Magic Hour Films) i tutorka EAVE oraz Peter Jäger – założyciel Autlook Filmsales. Pitchingi DOCS TO START prowadził Tue Steen Müller, międzynarodowy ekspert branży dokumentalnej, który na swoim blogu nie szczędził pochwał tegorocznej krakowskiej sesji DOC LAB POLAND:


Pitching DOCS TO START jest częścią imponującego i bardzo profesjonalnie prowadzonego programu DOC LAB POLAND. 100 osób na widowni wysłuchało prezentacji uczestników świetnie przygotowanych przez tutorów: Lise Lense Moller, Paula Pauwelsa i Brigid O’Shea - mówi - Tue Steen Mülle.

Sesja DOC LAB POLAND, fot. Valentyn Voydevych Krakowski Park Technologiczny

 

 

Uczestnik zeszłorocznej edycji DOC LAB POLAND Grzegorz Szczepaniak odebrał w tym roku Złotego Lajkonika – nagrodę główną w Konkursie Polskim oraz Nagrodę Jury Studenckiego 57. Krakowskiego Festiwalu Filmowego, za rozwijany w ramach programu film „Najbrzydszy samochód świata”.


- Żeby film dokumentalny mógł dotrzeć do jak najszerszej publiczności, musi być przede wszystkim dobrze zaprezentowany. Dla mnie, z perspektywy zaczynającego karierę filmowca jest to szczególnie ważne. Dlatego tak bardzo cenię sobie kurs DOC LAB POLAND organizowany przez Katarzynę i Adama Ślesickich. Wykładowcy doradzali jak promować film, skąd pozyskać fundusze na produkcję oraz pomagali uczestnikom jak najlepiej zaprezentować swój projekt
Nie bez znaczenia dla mnie była również nagroda Krakowskiego Klastra Filmowego, zdobyta właśnie po prezentacji projektów DOCS TO GO! podczas 56. Krakowskiego Festiwalu Filmowego. Pozwoliła mi post-produkować mój film na najwyższym poziomie merytorycznym i technicznym. Ale przede wszystkim miałem możliwość bezpośrednio poznać ludzi świata filmu dokumentalnego – selekcjonerów, dyrektorów festiwali, agentów sprzedaży czy też reżyserów i producentów. Myślę, że doświadczenie zdobyte podczas DOC LAB POLAND będzie jeszcze długo procentowało. Z pewnością zgłoszę się na program z kolejnym projektem - podkreśla Grzegorz Szczepaniak, reżyser i producent filmu „Najbrzydszy samochód świata".


W tegorocznych warsztatach wzięło udział 20 projektów. Zarówno uczestnicy części DOC LAB START, jak i DOC LAD GO! podkreślają, że program pomógł ich projektom:


- Krakowski etap pracy na Doc Lab Poland to po prostu katapulta do kina. Najpierw kilka dni wytężonej pracy z tutorami - ich uwagi są bezcenne, korzystałam całymi garściami z czasu, jaki mieli dla mojego filmu. Starałam się nauczyć komunikacji: jak opowiadać o temacie filmu poprzez bohatera. To naprawdę trudne. Ale było to potrzebne, aby potem dać sobie radę podczas scenicznej prezentacji projektu filmu. To z perspektywy reżyserskiej. A z perspektywy producenckiej: teraz nasz projekt już istnieje w branży, kilka ważnych osób go zapamiętało, mamy kontakty i to daje szanse na duże zainteresowanie naszą pracą, gdy już film będzie w dojrzalszej fazie produkcji - mówi Joanna Rożen, reżyserka projektu„Transfer.

- Nawet nie spodziewaliśmy się tak wszechstronnych konsultacji, dotyczących tak samego filmu, jak i trailera. Reżyserzy, montażyści, prelekcje dotyczące produkcji i promocji – to wszystko było naprawdę super! Zarówno podczas pierwszej sesji w Warszawie, jak i w Krakowie. Świetnie, kiedy projekt można skonsultować w tak różnorodnym gronie autorytetów z Polski i z innych krajów. Widać też bardzo dobrą organizację i komunikację, oraz zaangażowanie. Naprawdę jesteśmy zachwyceni! - podkreśla Diana Kadłubowska, Krzysztof Kadłubowski, autorzy projektu „Dziś, jutro…wczoraj".

O tym, jak dalej rozwijać się będą projekty, dowiemy się podczas następnej, ostatniej sesji DOC LAB POLAND 2017, organizowanej w ramach 33. Warszawskiego Festiwalu Filmowego.


DOC LAB POLAND to nie tylko warsztaty i pitchingi. Na zaproszenie organizatorów programu oraz organizatorów festiwalowej konferencji Focus On Germany do Krakowa przyjechało 10 producentów z Niemiec, 15 producentów z innych krajów (Czechy, Włochy, USA, Izrael, Szwecja, Litwa, Węgry) i 18 kolejnych polskich producentów, którzy uczestniczyli w DOC LAB POLAND CO-PRODUCTION MARKET, w ramach którego odbyło się ok. 450 indywidualnych spotkań (między producentami, ale też z przedstawicielami najważniejszych instytucji filmowych: niemieckich telewizji MDR i NDR, funduszu MDM, HBO Europe, PISF itp.).


- DOC LAB POLAND CO-PRODUCTION MARKET jest jedynym w Polsce marketem koprodukcyjnym. Zarówno dla nas, jak i dla organizatorów Krakowskiego Festiwalu Filmowego bardzo ważne jest organizowanie tego typu przedsięwzięć. Każdy ważny festiwal filmowy, oprócz filmów, oferuje też wydarzenia branżowe. Cieszę się, że nasz market do nich dołączył i tak szybko się rozwija - komentuje 
Katarzyna Ślesicka, dyrektor DOC LAB POLAND.

Z kolei po każdym z pitchingów odbywały się indywidualne spotkania uczestników warsztatów: po DOCS TO START – z zagranicznymi producentami oraz przedstawicielami telewizji i instytucji finansujących produkcje filmową (150 spotkań), a po DOCS TO GO! – z selekcjonerami najważniejszych światowych festiwali oraz z agentami sprzedaży (125 spotkań).


- W sumie, w tym roku zorganizowaliśmy imponującą liczbę ponad 700 indywidualnych spotkań przedstawicieli branży dokumentalnej. Już teraz mamy sygnały, że niektóre z nich stały się  początkiem współpracy przy produkcji projektów filmowych lub przy ich dystrybucji. Mogę śmiało powiedzieć, że obecna, trzecia edycja DOC LAB POLAND jest sukcesem. A czeka nas jeszcze sesja jesienna, pierwszy raz organizowana podczas Warszawskiego Festiwalu Filmowego - dodaje Adam Ślesicki, dyrektor DOC LAB POLAND.

DOC LAB POLAND to największy w Polsce i najbardziej wieloaspektowy program skierowany do filmowców-dokumentalistów, skupiający się na wsparciu autorskiego, kreatywnego kina dokumentalnego przy jednoczesnym nacisku na podejście producenckie. Składają się na niego: kompleksowy program rozwoju projektów filmowych, oparty o warsztaty, konsultacje indywidualne i panele dyskusyjne, a także warsztaty prowadzące do prezentacji (pitchingu), mającego na celu nawiązanie koprodukcji projektów uczestniczących w programie lub wsparciu promocji i dystrybucji realizowanych  filmów.


 


W ramach krakowskiej sesji DOC LAB POLAND prezentowane były zarówno projekty debiutujących twórców, jak i doświadczonych, nagradzanych dokumentalistów. W tegorocznych pitchingach uczestniczyli między innymi: znany z poruszania na ekranie niełatwych, kontrowersyjnych tematów Konrad Szołajski, zdobywca licznych laurów filmowych Maciej Cuske, Eliza Kubarska - autorka filmów „Badjao. Duchy z morza” i „K2. Dotknąć nieba”, rozwijający swój debiut reżyserski ceniony autor zdjęć Paweł Dyllus („Chce się żyć”, „Jestem mordercą”), czy Marcin Sauter - reżyser m. in. filmów „Na północ od Kalabrii”, „Hakawati”, „Kino objazdowe”. Zaprezentowany został też kolejny wspólny (po „Elekcie domina”) projekt Elwiry Niewiery i Piotra Rosołowskiego oraz Michała Bielawskiego, autora np. cenionego przez publiczność dokumentu „Mundial. Gra o wszystko”. Pełna lista projektów dostępna jest na stronie: http://doclab.pl/pl/2017-2/





MR
DOC LAB POLAND
Ostatnia aktualizacja:  19.06.2017
Zobacz również
fot. Valentyn Voydevych
Pięć Smaków rozpoczyna działalność dystrybucyjną
Pokaz "Jestem mordercą" dla korpusu dyplomatycznego
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll