PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
Podczas Warsaw Film Talent Camp, czyli spotkania branżowego w ramach Kina w Trampkach, wiele uwagi poświęcono na rozmowę o budowaniu międzynarodowej strategii sprzedażowej i festiwalowej.

Uczestnicy dyskusji prowadzonej przez Annę Stadnik i Anetę Ozorek (Kino w Trampkach) - Jan Naszewski (New Europe Film Sales), Wouter Jansen (Some Shorts – Festival Distribution) i Erik Tijman (Cinekid) zgodzili się, że opracowanie dobrej międzynarodowej strategii sprzedażowej i festiwalowej jest niezbędne i stanowi podstawę sukcesu każdego filmu.


Otwarcie konferencji, fot. Kino w Trampkach


Kluczowym zagadnieniem jest określenie grupy, do której skierowany jest film. Producent lub agent sprzedaży powinien zadbać o dystrybucję festiwalową, telewizyjną, kinową, vod, merchandising i sprzedaży praw edukacyjnych. Każdy film ma wiele rynków zbytu należy tylko umiejętnie dobrać strategię. Jan Naszewski (New Europe Film Sales) przywoływał tytuły: „Mother, I love you”, „Wicher”, „Wakacje Mikołajka”, „Antboy”, „Klub Włóczykijów” czy „Za niebieskimi drzwiami”. Filmy powstające na podstawie książek pakietowane są jako komercyjne. „Wakacje Mikołajka” posiadały markę w postaci książki, dodatkowo to film francuski, czyli ekwiwalent dobrej zabawy i jakości. Z kolei niemiecki „Wicher” opowiadający o przyjaźni dziewczynki z koniem znalazł odpowiedni target, gdyż w tym kraju jest duża grupa osób zainteresowanych jazdą konną. - Europejskie filmy dziecięce są jak lekarstwo, nie za dobrze smakują, ale po obejrzeniu będziesz zdrowy. Dlatego rodzice dozują ten rodzaj kina. W Europie trudno znaleźć balans pomiędzy wartością edukacyjną i zabawą – mówił Naszewski. Jeśli chodzi o sytuację filmów dla dzieci w Polsce, to nadal animacja ma się dużo lepiej niż film fabularny. Aby się wyróżnić należało by podążać drogą „Sekrety morza”, czyli irlandzkiego animowanego filmu fantasy w reżyserii Tomma Moore’a.



Jan Naszewski, fot. Kino w Trampkach


Na różnicę w budowaniu międzynarodowej strategii filmów pełnometrażowych i krótkometrażowych zwrócił uwagę Wouter Jansen (Some Shorts – Festival Distribution). W przypadku krótkich metraży najczęściej to sam reżyser lub producent zajmują się promocją filmu, gdyż w niewielu przypadkach mogą pozwolić sobie na agenta sprzedaży. Jansen przedstawił na przykładach koncepcję wysyłania filmów krótkometrażowych na festiwale. Film, który ma ponad rok stracić swój potencjał festiwalowy, ponieważ selekcjonerzy szukają nowych tytułów każdego sezonu. Dlatego niezwykle istotne jest zaplanowanie drogi  filmu zwracając uwagę na miejsce premiery (pokaz premierowy), gdzie film zostanie bardziej zauważony, czy lepiej go pokazać w Stanach czy Europie, gdzie może mieć szansę na nagrodę (jaki jest profil festiwalu). Przy niektórych tytułach warto poczekać na decyzję selekcjonerów większej imprezy (Berlinale czy Cannes) niż od razu wysłać krótki metraż na kilkanaście mniejszych wydarzeń. Pokaz na ponad 25 festiwalach może znaczyć, że film zostanie zauważony w branży festiwalowej, oczywiście decydują o tym również otrzymane nagrody. Nadal w większości przypadków festiwale filmowe nie płacą licencji za krótkometrażowe filmy, dlatego nie można w tym przypadku mówić o modelu biznesowym. Reżyserzy pragną, aby o nich usłyszano, dlatego decydują się na taką współpracę.



Wouter Jansen, fot. Kino w Trampkach


Erik Tijman, dyrektor programowy festiwalu Cinekid w Amsterdamie zgodził się z Wouterem Jansenem w kwestii wyboru festiwali. – Nie wszystkie wydarzenia filmowe dają takie same możliwości – mówił. W niektórych przypadkach warto skupić się na targach filmowych czy pomyśleć o możliwościach koprodukcji. Najważniejsze to wiedzieć o czym jest film i do kogo jest skierowany. Zwrócił również uwagę, że w przypadku filmów dla dzieci i młodzieży producenci oraz reżyserzy powinni uważać na granicę wiekową. Twórcy często stwierdzają, że ich film może trafić do każdego widza. Warto stworzyć plan na cały rok wyodrębniając najważniejsze festiwale (pierwsze i drugie wybory, a nie tylko te wymarzone), skompletować materiały promocyjne i zaplanować podróże, tak aby poszukać partnerów do następnego projektu. Tijman przyznał, że polskie filmy dla dzieci i młodzieży są atrakcyjne dla Cinekid, dlatego zachęcał twórców do przesyłania zgłoszeń. Zaprosił również do odwiedzenia portalu European Children's Film Association, gdzie można znaleźć informacje o najważniejszych festiwalach filmowych dla najmłodszych www.ecfaweb.org

Erik Tijman, fot. Kino w Trampkach



Debata „Budowanie międzynarodowej strategii sprzedażowej i festiwalowej” odbyła się w ramach konferencji Warsaw film talent camp – Holenderska perspektywa (7-8 czerwca 2017,NInA). Organizatorem wydarzenia był MFF Kino w Trampkach.

 



Marcin Radomski
artykuł redakcyjny
Ostatnia aktualizacja:  8.06.2017
Zobacz również
fot. materiały prasowe
Wykład z cyklu "Profesjonalizacja autorów filmowych"
Wyniki 7. edycji konkursu Mazowieckiego Funduszu Filmowego
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll