Uczestnicy
dyskusji prowadzonej przez Annę Stadnik i Anetę Ozorek (Kino w Trampkach) - Jan
Naszewski (New Europe Film Sales), Wouter Jansen (Some Shorts – Festival
Distribution) i Erik Tijman (Cinekid) zgodzili się, że opracowanie dobrej międzynarodowej
strategii sprzedażowej i festiwalowej jest niezbędne i stanowi podstawę sukcesu
każdego filmu.
Otwarcie konferencji, fot. Kino w Trampkach
Kluczowym zagadnieniem jest określenie grupy, do której skierowany jest film. Producent lub agent sprzedaży powinien zadbać o dystrybucję festiwalową, telewizyjną, kinową, vod, merchandising i sprzedaży praw edukacyjnych. Każdy film ma wiele rynków zbytu należy tylko umiejętnie dobrać strategię. Jan Naszewski (New Europe Film Sales) przywoływał tytuły: „Mother, I love you”, „Wicher”, „Wakacje Mikołajka”, „Antboy”, „Klub Włóczykijów” czy „Za niebieskimi drzwiami”. Filmy powstające na podstawie książek pakietowane są jako komercyjne. „Wakacje Mikołajka” posiadały markę w postaci książki, dodatkowo to film francuski, czyli ekwiwalent dobrej zabawy i jakości. Z kolei niemiecki „Wicher” opowiadający o przyjaźni dziewczynki z koniem znalazł odpowiedni target, gdyż w tym kraju jest duża grupa osób zainteresowanych jazdą konną. - Europejskie filmy dziecięce są jak lekarstwo, nie za dobrze smakują, ale po obejrzeniu będziesz zdrowy. Dlatego rodzice dozują ten rodzaj kina. W Europie trudno znaleźć balans pomiędzy wartością edukacyjną i zabawą – mówił Naszewski. Jeśli chodzi o sytuację filmów dla dzieci w Polsce, to nadal animacja ma się dużo lepiej niż film fabularny. Aby się wyróżnić należało by podążać drogą „Sekrety morza”, czyli irlandzkiego animowanego filmu fantasy w reżyserii Tomma Moore’a.
Jan Naszewski, fot. Kino w Trampkach
Na
różnicę w budowaniu międzynarodowej strategii filmów pełnometrażowych i krótkometrażowych
zwrócił uwagę Wouter Jansen (Some Shorts – Festival Distribution). W przypadku
krótkich metraży najczęściej to sam reżyser lub producent zajmują się promocją
filmu, gdyż w niewielu przypadkach mogą pozwolić sobie na agenta sprzedaży. Jansen
przedstawił na przykładach koncepcję wysyłania filmów krótkometrażowych
na festiwale. Film, który ma ponad rok stracić swój potencjał festiwalowy,
ponieważ selekcjonerzy szukają nowych tytułów każdego sezonu. Dlatego niezwykle
istotne jest zaplanowanie drogi filmu zwracając
uwagę na miejsce premiery (pokaz premierowy), gdzie
film zostanie bardziej zauważony, czy lepiej go pokazać w Stanach czy Europie, gdzie
może mieć szansę na nagrodę (jaki jest profil festiwalu). Przy niektórych
tytułach warto poczekać na decyzję selekcjonerów większej imprezy (Berlinale
czy Cannes) niż od razu wysłać krótki metraż na kilkanaście mniejszych
wydarzeń. Pokaz na ponad 25 festiwalach może znaczyć, że film zostanie
zauważony w branży festiwalowej, oczywiście decydują o tym również otrzymane
nagrody. Nadal w większości przypadków festiwale filmowe nie płacą licencji za
krótkometrażowe filmy, dlatego nie można w tym przypadku mówić o modelu
biznesowym. Reżyserzy pragną, aby o nich usłyszano, dlatego decydują się na
taką współpracę.
Wouter Jansen, fot. Kino w Trampkach
Erik Tijman, dyrektor programowy festiwalu Cinekid w Amsterdamie zgodził się z Wouterem Jansenem w kwestii wyboru festiwali. – Nie wszystkie wydarzenia filmowe dają takie same możliwości – mówił. W niektórych przypadkach warto skupić się na targach filmowych czy pomyśleć o możliwościach koprodukcji. Najważniejsze to wiedzieć o czym jest film i do kogo jest skierowany. Zwrócił również uwagę, że w przypadku filmów dla dzieci i młodzieży producenci oraz reżyserzy powinni uważać na granicę wiekową. Twórcy często stwierdzają, że ich film może trafić do każdego widza. Warto stworzyć plan na cały rok wyodrębniając najważniejsze festiwale (pierwsze i drugie wybory, a nie tylko te wymarzone), skompletować materiały promocyjne i zaplanować podróże, tak aby poszukać partnerów do następnego projektu. Tijman przyznał, że polskie filmy dla dzieci i młodzieży są atrakcyjne dla Cinekid, dlatego zachęcał twórców do przesyłania zgłoszeń. Zaprosił również do odwiedzenia portalu European Children's Film Association, gdzie można znaleźć informacje o najważniejszych festiwalach filmowych dla najmłodszych www.ecfaweb.org
Erik
Tijman, fot. Kino w Trampkach
Debata „Budowanie międzynarodowej strategii sprzedażowej i festiwalowej” odbyła się w ramach konferencji Warsaw film talent camp – Holenderska perspektywa (7-8 czerwca 2017,NInA). Organizatorem wydarzenia był MFF Kino w Trampkach.