Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
Bogdan Dziworski, Michał Waszyński, halny i Pan Jan - to tylko niektórzy z bohaterów filmów dokumentalnych przedstawionych na pitchingu Docs to Go. To prezentacja projektów, które są już na bardzo zaawansowanym etapie realizacji. Na ekranach zobaczymy je zapewne w ciągu najbliższego roku.
Do programu Docs to Go zakwalifikowało się dziesięć tytułów. Dwa z nich już sfinalizowano i jeszcze przed pitchingiem, trafiły do programu 57. Krakowskiego Festiwalu Filmowego: „Długa droga” Weroniki Mliczewskiej oraz „Desert Coffee” Mikaela Lypinskiego. W piątek przedstawiono publicznie osiem pozostałych, których twórcy poszukują jeszcze partnerów przy postprodukcji lub/i agentów sprzedaży, dystrybutorów, zainteresowania festiwali. Oto one:
„Jerzy i Jerzy na jeziorach”, reż. Piotr Małecki, prod. Short Docs Media – Piotr Małecki
Piotr Małecki zagranicznym i polskim gościom pitchingu zaprezentował trzeci w swojej karierze dokument. Jego bohaterami są dwaj przyjaciele w podeszłym wieku. Ich wspólną pasją jest żeglarstwo. Nie jest to jednak sport dla ludzi młodych. Niedługo będą musieli go porzucić. - Przez tę historię, chcę w tym lirycznym dokumencie zapytać o to, co sami możemy zrobić, gdy życie nie pozwala nam na dalszą realizację pasji? - mówił w Krakowie reżyser. Na lato planowane są ostatnie zdjęcia do filmu. Premierę przewidziano na rok 2018.
„Krzyżoki”, reż. Anna Gawlita, prod. Kijora Film – Anna Gawlita
Anna Gawlita, która razem z Tomaszem Wolskim przygotowała prezentowany w Konkursie Polskim i Konkursie DocFilmMusic 57. KFF „Festiwal”, przedstawiła na pitchingu swój samodzielny debiut: 20-minutowy dokument „Krzyżoki”. Tytuł (mający na razie charakter roboczy) odnosi się do dość zaskakującego rytuału, praktykowanego w miejscowości, z której pochodzi reżyserka. „W rytuale tym przeplatają się religijna, mistyczna wręcz ekstaza z alkoholem i szaleńczą gonitwą na koniach. Sacrum przeplata się tu z profanum” - mówiła autorka. Publiczności przedstawiła kilka starannie wystylizowanych, czarno-białych fragmentów.
„Pan Jan i jego 40 dziewczyn” (tytuł roboczy), reż. Jacob Dammas, prod. Graniza – Jacob Dammas
Projekt znany jest już bywalcom pitchingów Doc Lab Poland. W minionym roku twórcy opowiedzieli o swoim pomyśle w ramach Docs to Go. Prace nad filmem trwają. To historia o dyrygencie, który prowadzi kobiecą orkiestrę. Na ekranie obserwować będziemy jego codziennie zmagania, pracę z dziewczynami, występy oraz poszukiwania następcy. Przed ekipą nakręcenie jeszcze ostatnich scen, ważnych jednak dla całej historii.
„Książę i dybuk”, reż. reż. Elwira Niewiera, Piotr Rosołowski, prod. Film Art Production – Małgorzata Zacharko
Dokument o barwnym życiu Michała Waszyńskiego w reżyserii twórców głośnego „Efektu domina” przedstawiła Małgorzata Zacharko. Film nie ma być klasyczną biografią, ale próbą odpowiedzi na pytanie kim naprawdę Waszyński był. Urodził się w ubogiej rodzinie, zmarł jako książę. Całe jego życie było mistyfikacją. Twórcy dotarli do wielu archiwaliów i prowadzą własne „śledztwo”.
„Tony”, reż. Klaudiusz Chrostowski, prod. Mad Tree – Maciej Thiem
Bohaterem filmu jest młody chłopak, który marzy o karierze aktorskiej i kulturystycznej. Twórcy przedstawią jego codziennie zmagania i walkę o realizację celu. Tłem będą skomplikowane relacje Tony’ego z rodzicami. Kolejne porażki nie zrażają chłopaka. Jest już gotowa robocza wersja montażowa. W planach jest przygotowanie wersji festiwalowej.
„Dziwo®”, reż. Paweł Dyllus, prod. Dyllus Film – Paweł Dyllus
Operator znany m.in. ze zdjęć do „Jestem mordercą” i „Chce się żyć” debiutuje jako reżyser dokumentu o Bogdanie Dziworskim, którego poznał na początku swojej drogi filmowej. Po latach, przez przypadek, spotkali się w pociągu. Zaczęli rozmowę, w trakcie której okazało się, że Dziworski przygotowuje właśnie „Plus minus czyli podróże muchy na Wschód”. Kilka dni później razem stali na planie i Paweł Dyllus uświadomił sobie, że musi nie tylko zrobić zdjęcia do filmu swojego mistrza, ale i opowiedzieć o nim samym. Projekt nie ma być jednak opowieścią o legendzie, a o człowieku, który za nią stoi.
„Wiatr. Thriller dokumentalny”, reż. Michał Bielawski, prod. Telemark – Maciej Kubicki, Anna Kępińska
„Wiatr. Thriller dokumentalny” to kolejny projekt, który znany jest już uczestnikom Doc Lab Poland - w roku 2015 prezentowany był w ramach Docs to Start. Michał Bielawski, twórca dokumentów „Mundial. Gra o wszystko” i „Drużyny”, swoim bohaterem uczynił wiatr halny. Film jest już niemal gotowy. Będzie opowieścią o tym, jak halny zmienia ludzi, o ich walce z siłami natury. Gdy wieje, dzieją się dziwne rzeczy, chociaż pewne fazy są powtarzalne. Najpierw częściej rozlega się sygnał karetek i samochodów straży pożarnej, potem rozbrzmiewają telefony na pogotowiu. Wzrasta liczba samobójstw, aktów przemocy domowej. Ten wpływ halnego na ludzi i przyrodę poznamy przez pryzmat kilkorga różnych bohaterów, w tym lekarzy i ratowników. „Ten wiatr jest najlepszym dramaturgiem” - komentował w Krakowie Bielawski.
„Urosłam kiedy spałaś”, reż. Marcin Sauter, prod. Bkf Newsreel – Marcin Sauter
Dokument traktować będzie o życiu na emigracji. Główną bohaterką jest żona reżysera, Karolina, która przyjechała do Polski z Białorusi. Przez jej losy - jej miłość, tęsknotę za językiem, rodziną, przyjaciółmi - Marcin Sauter chce przybliżyć wyzwania, przed którymi stają emigranci. Film ma mieć poetycki charakter i zmontowany zostanie nielinearnie. Dramaturgiczną linię zapewni jeden z utworów Szostakowicza.
Pitchingi były tylko jednym z elementów wydarzeń branżowych na 57. Krakowskim Festiwalu Filmowym. 31 maja - przypomnimy - odbyła się duża konferencja Focus on Germany. Sobota upłynęła z kolei pod znakiem Forum Stowarzyszenia Filmowców Polskich (relacja na naszych stronach wkrótce) oraz dyskusji na temat dystrybucji dokumentów na platformach VOD.
Fot: T. Korczyński / SFP
„Jerzy i Jerzy na jeziorach”, reż. Piotr Małecki, prod. Short Docs Media – Piotr Małecki
Piotr Małecki zagranicznym i polskim gościom pitchingu zaprezentował trzeci w swojej karierze dokument. Jego bohaterami są dwaj przyjaciele w podeszłym wieku. Ich wspólną pasją jest żeglarstwo. Nie jest to jednak sport dla ludzi młodych. Niedługo będą musieli go porzucić. - Przez tę historię, chcę w tym lirycznym dokumencie zapytać o to, co sami możemy zrobić, gdy życie nie pozwala nam na dalszą realizację pasji? - mówił w Krakowie reżyser. Na lato planowane są ostatnie zdjęcia do filmu. Premierę przewidziano na rok 2018.
„Krzyżoki”, reż. Anna Gawlita, prod. Kijora Film – Anna Gawlita
Anna Gawlita, która razem z Tomaszem Wolskim przygotowała prezentowany w Konkursie Polskim i Konkursie DocFilmMusic 57. KFF „Festiwal”, przedstawiła na pitchingu swój samodzielny debiut: 20-minutowy dokument „Krzyżoki”. Tytuł (mający na razie charakter roboczy) odnosi się do dość zaskakującego rytuału, praktykowanego w miejscowości, z której pochodzi reżyserka. „W rytuale tym przeplatają się religijna, mistyczna wręcz ekstaza z alkoholem i szaleńczą gonitwą na koniach. Sacrum przeplata się tu z profanum” - mówiła autorka. Publiczności przedstawiła kilka starannie wystylizowanych, czarno-białych fragmentów.
„Pan Jan i jego 40 dziewczyn” (tytuł roboczy), reż. Jacob Dammas, prod. Graniza – Jacob Dammas
Projekt znany jest już bywalcom pitchingów Doc Lab Poland. W minionym roku twórcy opowiedzieli o swoim pomyśle w ramach Docs to Go. Prace nad filmem trwają. To historia o dyrygencie, który prowadzi kobiecą orkiestrę. Na ekranie obserwować będziemy jego codziennie zmagania, pracę z dziewczynami, występy oraz poszukiwania następcy. Przed ekipą nakręcenie jeszcze ostatnich scen, ważnych jednak dla całej historii.
„Książę i dybuk”, reż. reż. Elwira Niewiera, Piotr Rosołowski, prod. Film Art Production – Małgorzata Zacharko
Dokument o barwnym życiu Michała Waszyńskiego w reżyserii twórców głośnego „Efektu domina” przedstawiła Małgorzata Zacharko. Film nie ma być klasyczną biografią, ale próbą odpowiedzi na pytanie kim naprawdę Waszyński był. Urodził się w ubogiej rodzinie, zmarł jako książę. Całe jego życie było mistyfikacją. Twórcy dotarli do wielu archiwaliów i prowadzą własne „śledztwo”.
„Tony”, reż. Klaudiusz Chrostowski, prod. Mad Tree – Maciej Thiem
Bohaterem filmu jest młody chłopak, który marzy o karierze aktorskiej i kulturystycznej. Twórcy przedstawią jego codziennie zmagania i walkę o realizację celu. Tłem będą skomplikowane relacje Tony’ego z rodzicami. Kolejne porażki nie zrażają chłopaka. Jest już gotowa robocza wersja montażowa. W planach jest przygotowanie wersji festiwalowej.
„Dziwo®”, reż. Paweł Dyllus, prod. Dyllus Film – Paweł Dyllus
Operator znany m.in. ze zdjęć do „Jestem mordercą” i „Chce się żyć” debiutuje jako reżyser dokumentu o Bogdanie Dziworskim, którego poznał na początku swojej drogi filmowej. Po latach, przez przypadek, spotkali się w pociągu. Zaczęli rozmowę, w trakcie której okazało się, że Dziworski przygotowuje właśnie „Plus minus czyli podróże muchy na Wschód”. Kilka dni później razem stali na planie i Paweł Dyllus uświadomił sobie, że musi nie tylko zrobić zdjęcia do filmu swojego mistrza, ale i opowiedzieć o nim samym. Projekt nie ma być jednak opowieścią o legendzie, a o człowieku, który za nią stoi.
„Wiatr. Thriller dokumentalny”, reż. Michał Bielawski, prod. Telemark – Maciej Kubicki, Anna Kępińska
„Urosłam kiedy spałaś”, reż. Marcin Sauter, prod. Bkf Newsreel – Marcin Sauter
Dokument traktować będzie o życiu na emigracji. Główną bohaterką jest żona reżysera, Karolina, która przyjechała do Polski z Białorusi. Przez jej losy - jej miłość, tęsknotę za językiem, rodziną, przyjaciółmi - Marcin Sauter chce przybliżyć wyzwania, przed którymi stają emigranci. Film ma mieć poetycki charakter i zmontowany zostanie nielinearnie. Dramaturgiczną linię zapewni jeden z utworów Szostakowicza.
Pitchingi były tylko jednym z elementów wydarzeń branżowych na 57. Krakowskim Festiwalu Filmowym. 31 maja - przypomnimy - odbyła się duża konferencja Focus on Germany. Sobota upłynęła z kolei pod znakiem Forum Stowarzyszenia Filmowców Polskich (relacja na naszych stronach wkrótce) oraz dyskusji na temat dystrybucji dokumentów na platformach VOD.
Fot: T. Korczyński / SFP
Docs to Go to część pitchingowa programu Doc Lab Poland, współorganizowana przez Fundację Filmową im. Władysława Ślesickiego, Krakowską Fundację Filmową i Polski Instytut Sztuki Filmowej.
Dagmara Romanowska / Wrób
artykuł redakcyjny
Ostatnia aktualizacja: 7.06.2017
fot. T. Korczyński / SFP
57. KFF. Forum SFP (cz. I). Tantiemy z internetu, czyste nośniki i definicje
Wypogadza się nad kinem młodego widza
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024