Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
Festiwal w Cannes dobiega końca. Polską kinematografię na Lazurowym Wybrzeżu reprezentowali m.in.: Roman Polański, Jacek Bromski, Krzysztof Zanussi, Jerzy Skolimowski, Ryszard Bugajski, Dorota Kędzierzawska, Ewa Braun, Małgorzata Szumowska, Krystyna Janda, Allan Starski i Magdalena Sroka. Zapraszamy do obejrzenia najciekawszych zdjęć.
fot. Agata Dąbrowska/bindupphoto.pl
W sekcji Cannes Classics pokazano zrekonstruowany cyfrowo film „Człowieka z żelaza” w reżyserii Andrzeja Wajdy (Złota Palma w 1981 roku). To był wyjątkowy wieczór dla polskiej kinematografii. W wydarzeniu wzięli udział m.in.: Lech Wałęsa, Roman Polański, Jacek Bromski, Krzysztof Zanussi, Jerzy Skolimowski, Ryszard Bugajski, Dorota Kędzierzawska, Ewa Braun, Małgorzata Szumowska, Magdalena Sroka, a także bliscy współpracownicy Wajdy, którzy współtworzyli z nim „Człowieka z żelaza" – Krystyna Janda i Allan Starski.
Nagrody dla Aleksandry Terpińskiej i Kuby Czekaja
Aleksandra Terpińska odebrała dwie nagrody Canal+ oraz Rail d`Or za film „Najpiękniejsze Fajerwerki Ever”, którego scenariusz inspirowany był „Przypadkiem” Kieślowskiego. Producentem filmu pokazywanego w sekcji Semaine de la Ciritique jest Studio Munka działające przy SFP. Terpińska o swoim filmie mówiła: „Wojna jest czymś na co nie mamy wpływu. Przedstawiam młodych ludzi zmuszonych do dokonania wyboru. Często są one sprzeczne z ich postrzeganiem świata”.
Ekipa filmu "Najpiękniejsze Fajerwerki Ever", fot. Anna Kot/Studio Munka-SFP
Kuba Czekaj został laureatem Nagrody ScripTeast im. Krzysztofa Kieślowskiego za Najlepszy Scenariusz z Europy Środkowo-Wschodniej. To wyróżnienie dla scenariusza filmu fabularnego „Sorry Polsko". O nagrodę ubiegały się jeszcze dwa scenariusze polskich twórców: Anny Kazejak i Przemysława Nowakowskiego oraz Agnieszki Zwiefki. Czekaj opowiadając o projekcie wspomniał, że będzie to sarkastyczna przypowieść, o tym co aktualnie dzieje się w naszym kraju. Warto przypomnieć, że to już dryga nagroda dla tego scenariusza, bowiem podczas 67. Berlinale Czekaj został laureatem Baumi Script Development Award.
Kuba Czekaj i uczestnicy ScripTeast, fot. Robert Baliński/PISF
"Koniec widzenia" w Konkursie Filmów Krótkometrażowych
Leszek Kopeć, Maciej Miller, Jerzy Rados, Zofia Domalik, Grzegorz Mołda, Eryk Kulm, fot. Gdyńska Szkoła Filmowa
„Koniec widzenia” ("Time to Go") w reżyserii Grzegorza Mołdy wybrano spośród 4843 filmów zgłoszonych na 70. Festiwal Filmowy w Cannes przez twórców z całego świata. Film z Gdyni znalazł się w prestiżowym gronie 9 najlepszych produkcji. Obok niego w konkursie o Złotą Palmę ubiegały się obrazy z Finlandii, Francji, Wielkiej Brytanii, Danii, Grecji, Iranu, Stanów Zjednoczonych, Chin, Kolumbii i Szwecji.
Polska koprodukcja "Szron" w sekcji Director's Fortnight
Ekipa filmu "Szron", fot. Agata Dąbrowska/bindupphoto.pl
W gronie uczestników prestiżowego programu „Producers on the Move” znalazła się Maria Blicharska (Donten & Lacroix Films). Jest ona również współproducentką „Szronu” litewskiego reżysera Šarūnasa Bartasa. Francusko-litewsko-ukraińsko-polska koprodukcja prezentowana była w sekcji Director's Fortnight.
Ekipa filmu "Najpiękniejsze Fajerwerki Ever", fot. Anna Kot/Studio Munka-SFP
Kuba Czekaj został laureatem Nagrody ScripTeast im. Krzysztofa Kieślowskiego za Najlepszy Scenariusz z Europy Środkowo-Wschodniej. To wyróżnienie dla scenariusza filmu fabularnego „Sorry Polsko". O nagrodę ubiegały się jeszcze dwa scenariusze polskich twórców: Anny Kazejak i Przemysława Nowakowskiego oraz Agnieszki Zwiefki. Czekaj opowiadając o projekcie wspomniał, że będzie to sarkastyczna przypowieść, o tym co aktualnie dzieje się w naszym kraju. Warto przypomnieć, że to już dryga nagroda dla tego scenariusza, bowiem podczas 67. Berlinale Czekaj został laureatem Baumi Script Development Award.
Kuba Czekaj i uczestnicy ScripTeast, fot. Robert Baliński/PISF
"Koniec widzenia" w Konkursie Filmów Krótkometrażowych
Leszek Kopeć, Maciej Miller, Jerzy Rados, Zofia Domalik, Grzegorz Mołda, Eryk Kulm, fot. Gdyńska Szkoła Filmowa
„Koniec widzenia” ("Time to Go") w reżyserii Grzegorza Mołdy wybrano spośród 4843 filmów zgłoszonych na 70. Festiwal Filmowy w Cannes przez twórców z całego świata. Film z Gdyni znalazł się w prestiżowym gronie 9 najlepszych produkcji. Obok niego w konkursie o Złotą Palmę ubiegały się obrazy z Finlandii, Francji, Wielkiej Brytanii, Danii, Grecji, Iranu, Stanów Zjednoczonych, Chin, Kolumbii i Szwecji.
Polska koprodukcja "Szron" w sekcji Director's Fortnight
Ekipa filmu "Szron", fot. Agata Dąbrowska/bindupphoto.pl
W gronie uczestników prestiżowego programu „Producers on the Move” znalazła się Maria Blicharska (Donten & Lacroix Films). Jest ona również współproducentką „Szronu” litewskiego reżysera Šarūnasa Bartasa. Francusko-litewsko-ukraińsko-polska koprodukcja prezentowana była w sekcji Director's Fortnight.
Marcin Radomski/Cannes
artykuł redakcyjny
Ostatnia aktualizacja: 31.05.2017
fot. Agata Dąbrowska/bindupphoto.pl
70. MFF w CANNES: "Najpiekniejsze fajerwerki ever" z nagrodami
Start nowej odsłony serwisu TVP VOD
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024