Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
Jury XXI Konkursu o Nagrodę im. Krzysztofa Mętraka, wyróżniającą młodych krytyków filmowych, w składzie: Marcin Adamczak, Grzegorz Fortuna, Marek Hendrykowski, Błażej Hrapkowicz, Agnieszka Jakimiak, Adam Kruk, Borys Lankosz, Magdalena Łazarkiewicz, Artur Majer, Michał Oleszczyk, Radosław Osiński, Anna Osmólska-Mętrak (przewodnicząca), Andrzej Szpulak, Janusz Zaorski, po zapoznaniu się z pracami 72 uczestników, na posiedzeniu w dniu 19 maja 2017 roku jednogłośnie postanowiło przyznać następujące nagrody:
GRAND PRIX, rzeźbę autorstwa Adama Myjaka oraz 10 000 zł., otrzymuje SEBASTIAN SMOLIŃSKI – za znakomitą prozę krytycznofilmową, pełną świeżych i oryginalnych spostrzeżeń, które zaskakują i czynią czytelnika towarzyszem intelektualnej przygody.
II nagroda, 5000 zł.
KLARA CYKORZ (KUKOWSKA) – za teksty pozornie utrzymane w rozpoznawalnej konwencji recenzji, które szybko przeistaczają się w fascynujące eseje, gdzie nieoczywista i precyzyjna zarazem struktura, wyjątkowa wrażliwość i pasja autorki oraz jej gęsty i dowcipny styl składają się na nienachalne, wyłaniające się niepostrzeżenie wyznanie miłości do wszystkiego, co wymyka się schematom
III nagroda, 2500 zł.
PIOTR CZERKAWSKI – za krytyczną wnikliwość i konsekwentną rezygnację z formułowania łatwych tez; za istotny głos w dyskusji o kinie narodowym i wprowadzenie w nią niepopularnego stanowiska upominającego się o nie konserwowanie takich pojęć jak "naród" czy "wspólnota"; za ideową, polityczną i krytycznofilmową wrażliwość.
Statuetka Konkursu, fot. organizatorzy
Jury postanowiło przyznać następujące wyróżnienia:
Karol Kućmierz – za spojrzenie na rewolucję serialową w tekście „Serialowa rewolucja a sprawa polska” w sposób zwięzły, spójny i bez kompleksów, dający zadowolenie z obcowania ze sztuką, która czyni odbiorcę radosnym analitykiem
Ada Minge – za przenikliwy tekst o „Komunii” w reż. Anny Zameckiej, wskazujący na krytyczną dojrzałość oraz na posiadanie własnego, autorskiego stylu pisania, charakteryzującego się empatią i niepowierzchownym spojrzeniem
Michał Piepiórka – za niezwykłe połączenie wrażliwości i erudycji zaprezentowane w tekście „W poszukiwaniu rosyjskiej duszy”
Jakub Popielecki – za wirtuozerskie ukazanie filmowych kontekstów i kinowej obrazowości w muzyce elektronicznej Buriala w tekście „Burial: Tańcząc w ciemnościach”
Kornelia Sobczak – za rozważnie i romantycznie uwspółcześnioną ocenę serialu „Jan Serce” w tekście „Porażki Serca”
Marcin Stachowicz – za tekst „My, pokolenie bez formy”, w którym autor wymierza celny cios w tzw. “kino pokoleniowe”, oraz esej „Duch nowoczesnego człowieka” – świetną analizę filmu “Personal Shopper”
Marta Syrwid – za fascynujące i niezwykle szczegółowe śledztwo w sprawie kinematografii litewskiej przeprowadzone w tekście „Piękna, poszukiwania”.
Jury pragnie podkreślić bardzo wysoki poziom nadesłanych na konkurs prac.
Głównymi organizatorami konkursu są Anna Osmólska-Mętrak i Janusz Zaorski (fundatorzy Grand Prix), we współpracy z PISF, który finansuje wszystkie nagrody pieniężne oraz ze Stowarzyszeniem „Nowe Horyzonty”, które funduje nagrody dodatkowe i gości nas na MFF T-Mobile Nowe Horyzonty we Wrocławiu, gdzie 4 sierpnia 2017 roku odbędzie się uroczysta ceremonia wręczenia nagród.
Wkrótce opublikujemy portret nowego Laureata. Wszystkim nagrodzonym gratulujemy!
II nagroda, 5000 zł.
KLARA CYKORZ (KUKOWSKA) – za teksty pozornie utrzymane w rozpoznawalnej konwencji recenzji, które szybko przeistaczają się w fascynujące eseje, gdzie nieoczywista i precyzyjna zarazem struktura, wyjątkowa wrażliwość i pasja autorki oraz jej gęsty i dowcipny styl składają się na nienachalne, wyłaniające się niepostrzeżenie wyznanie miłości do wszystkiego, co wymyka się schematom
III nagroda, 2500 zł.
PIOTR CZERKAWSKI – za krytyczną wnikliwość i konsekwentną rezygnację z formułowania łatwych tez; za istotny głos w dyskusji o kinie narodowym i wprowadzenie w nią niepopularnego stanowiska upominającego się o nie konserwowanie takich pojęć jak "naród" czy "wspólnota"; za ideową, polityczną i krytycznofilmową wrażliwość.
Statuetka Konkursu, fot. organizatorzy
Jury postanowiło przyznać następujące wyróżnienia:
Karol Kućmierz – za spojrzenie na rewolucję serialową w tekście „Serialowa rewolucja a sprawa polska” w sposób zwięzły, spójny i bez kompleksów, dający zadowolenie z obcowania ze sztuką, która czyni odbiorcę radosnym analitykiem
Ada Minge – za przenikliwy tekst o „Komunii” w reż. Anny Zameckiej, wskazujący na krytyczną dojrzałość oraz na posiadanie własnego, autorskiego stylu pisania, charakteryzującego się empatią i niepowierzchownym spojrzeniem
Michał Piepiórka – za niezwykłe połączenie wrażliwości i erudycji zaprezentowane w tekście „W poszukiwaniu rosyjskiej duszy”
Jakub Popielecki – za wirtuozerskie ukazanie filmowych kontekstów i kinowej obrazowości w muzyce elektronicznej Buriala w tekście „Burial: Tańcząc w ciemnościach”
Kornelia Sobczak – za rozważnie i romantycznie uwspółcześnioną ocenę serialu „Jan Serce” w tekście „Porażki Serca”
Marcin Stachowicz – za tekst „My, pokolenie bez formy”, w którym autor wymierza celny cios w tzw. “kino pokoleniowe”, oraz esej „Duch nowoczesnego człowieka” – świetną analizę filmu “Personal Shopper”
Marta Syrwid – za fascynujące i niezwykle szczegółowe śledztwo w sprawie kinematografii litewskiej przeprowadzone w tekście „Piękna, poszukiwania”.
Jury pragnie podkreślić bardzo wysoki poziom nadesłanych na konkurs prac.
Głównymi organizatorami konkursu są Anna Osmólska-Mętrak i Janusz Zaorski (fundatorzy Grand Prix), we współpracy z PISF, który finansuje wszystkie nagrody pieniężne oraz ze Stowarzyszeniem „Nowe Horyzonty”, które funduje nagrody dodatkowe i gości nas na MFF T-Mobile Nowe Horyzonty we Wrocławiu, gdzie 4 sierpnia 2017 roku odbędzie się uroczysta ceremonia wręczenia nagród.
Wkrótce opublikujemy portret nowego Laureata. Wszystkim nagrodzonym gratulujemy!
WRÓB
Konkurs im. K. Mętraka
Ostatnia aktualizacja: 27.05.2018
Sebastian Smoliński. Poznaj laureata Konkursu Mętraka!
70. MFF w CANNES: Spotkania polskiej branży filmowej
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024