PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
Jak robi się filmy, które łączą jakość artystyczną z komercyjnym sukcesem? Jak pracuje się nad scenariuszem serialu? Czym różni się praca na planie w USA i w Polsce? Ostatni dzień wydarzeń Off Camera Pro Industry 2017 przyniósł nowe spotkania i kolejną porcję praktycznych wskazówek zawodowych.
Film, który podoba się krytyce, branży i do tego przyciąga do kin setki tysięcy, a nawet miliony widzów, co przekłada się na konkretne wpływy finansowe. Marzenie to bliskie jest wielu producentom i reżyserom. Wygląda na to, że zespołowi z firmy Watchout Productions udało się znaleźć sposób na jego realizację, a w każdym razie jest on tego bardzo bliski.

W 2015 roku Piotr Woźniak-Starak razem ze scenarzystą Krzysztofem Rakiem opowiadał na Off Camera Pro Industry o walce o „Bogów” i drodze do rekordowego wyniku filmu w box office (pisaliśmy o tym TUTAJ). W tym roku młody producent przyjechał do Krakowa ze swoim biznesowym partnerem, również producentem - Krzysztofem Terejem, żeby przybliżyć uczestnikom wydarzenia kulisy realizacji „Sztuki kochania”. Od 27 stycznia do dziś film obejrzało 1,7 miliona widzów i ma on już zapewnioną dystrybucję zagraniczną. Doświadczenia wyniesione przez Watchout Productions z lat spędzonych z „Bogami” okazały się bezcenne. W trakcie panelu „Jak dobrze wybrać temat na film? ‘Sztuka kochania’ oczami producentów” Woźniak-Starak i Terej wielokrotnie podkreślali, że stali się dzięki nim o wiele bardziej efektywni i mogli za mniejsze pieniądze osiągnąć więcej. Podobnie, jak pozostali goście Off Camera Pro Industry, postawili w rozmowie na otwartość i szczerość, dzięki czemu słuchacze mogli poznać wiele tajemnic ich filmowej kuchni.

Bez wątpienia Watchout Productions stara się wprowadzić na nasz rynek mocny producencki model pracy nad filmem - model, co należy podkreślić, w którym liczy się końcowa jakość, dobra (często również bardzo nowatorska jak na nasze standardy) organizacja, skrupulatny development oraz wpływy z dystrybucji. Innymi słowy: dobry produkt dla widza.


Agnieszka Kruk, fot. Grzegorz Milej.

Wiele inspiracji, a przede wszystkim praktycznych informacji wynieść można było również z panelu-warsztatu przygotowanego przez Agnieszkę Kruk, scenarzystkę i script coacha, wieloletnią dyrektor festiwalu Script Fiesta. Prelegentka, która w minionym roku zajęła się na Off Camera Pro Industry tematem współpracy pomiędzy producentem i scenarzystą, teraz pokazała jak w Polsce powstają scenariusze do seriali obyczajowych. Kruk nie tylko przeprowadziła uczestników przez kolejne etapy - od formatowania do materiału przedstawionego stacji telewizyjnej, ale i przybliżyła mechanizmy pracy w zespołach scenariuszowych, a nawet podpowiedziała, z jakich programów komputerowych tu najlepiej korzystać.

  Dzień, a zarazem całe wydarzenie zamknęła kameralna rozmowa z Agnieszką Holland. Twórczyni odpowiadała zarówno na pytania związane z warsztatem reżysera filmowego, jak i ze swoimi artystycznymi wyborami czy doświadczeniami wyniesionymi z rynku amerykańskiego. Posłuchać i podyskutować można było o różnicach w organizacji planu w Europie i w USA, o pracy nad scenariuszem i relacji reżysera z aktorem, a także o znaczeniu szwenkiera na planie, niejednokrotnie postaci kluczowej dla realizowanego materiału. Nie zabrakło historii o „Pokocie”, „Gorejącym krzewie”, „House of Cards”, „Treme” czy „Prawie ulicy”. Rozmowa dotyczyła także kina gatunków i kina autorskiego, a także tematów historycznych w polskich produkcjach. Charyzma i pozytywna energia gościa udzieliła się wszystkim słuchaczom, którzy spotkanie zapamiętają na długo nie tylko dzięki tematom poważnym, ale i barwnym anegdotom.

Off Camera Pro Industry nie ograniczyło się do wykładów, warsztatów i rozmów round table. Przez trzy dni polscy producenci i reżyserzy mogli przedstawiać swoje projekty na zagranicznym ekspertom i potencjalnym koproducentom na spotkaniach one-on-one. Gościem specjalnym wydarzenia była Linda Beath, strateg biznesowy z wieloletnim doświadczeniem w branży filmowej, która poprowadziła warsztaty i indywidualne konsultacje dla producentów.

Partnerami Off Camera Pro Industry byli Krajowa Izba Producentów Audiowizualnych (KIPA) oraz Sekcja Młodych KIPA. Partnerami - Szkoła Wajdy oraz EAVE ON DEMAND. Koordynatorką programu była producentka Joanna Szymańska.


Dagmara Romanowska/AK
artykuł redakcyjny
Ostatnia aktualizacja:  8.05.2017
Zobacz również
fot. Grzegorz Milej
Ostatnie dni naboru filmów przyrodniczych
"Ostatnia rodzina" i "Wołyń" zwycięzcami NETIA OFF CAMERA
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll