PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
Aktorzy Polscy
Filmowcy Polscy
MENU
„Jak zrobić film i nie stracić przyjaciół?”, jak go zmontować, jak współpracuje się z Martinem Scorsese? Drugi dzień wydarzeń Off Camera Pro Industry przyniósł słuchaczom wiele cennych rad i wskazówek.
Paulina Czapska i Anna Szapert z kolektywu Future Simple w trakcie warsztatu „Skuteczna komunikacja, czyli jak zrobić film i nie stracić przyjaciół?” przeprowadziły uczestników przez meandry mechanizmów rządzących procesem twórczym i podpowiedziały, jak wykorzystać w nim emocje i relacje z innymi. Sięgając po teorię komunikacji, a  także po neurofizjologię i psychologię, edukatorki w praktyczny i przystępny sposób wskazały nie tylko pułapki, które czyhają na artystów i zespoły twórcze, ale i metody radzenia sobie z nimi.

Od czego zacząć, gdy pojawia się „głód tworzenia”? Jak radzić sobie w chwili kryzysu - gdy trzeba dokonać wyboru tematu, rozpocząć nad nim pracę? Jak zapanować nad chaosem pomysłów i inspiracji? Jak się nie poddać i nie ulec „wewnętrznemu krytykowi”? Jak radzić sobie ze stresem związanym z pokazywaniem swojego dzieła światu? W jaki sposób oddzielić recenzję pracy od oceny samego siebie? To tylko niektóre z pytań, na które Czapska i Szapert udzieliły odpowiedzi w pierwszej części warsztatu. W drugiej skupiły się na wyzwaniach, które niesie praca w grupie: już od momentu jej zawiązania po wspólną realizację projektu. Jak (i czy to w ogóle możliwe) rozdzielić zadania - „strategię” - od relacji koleżeńsko-przyjacielskiej (a takie najczęściej stoją u zarania wielu filmowych zespołów)? A może rozdzielać nie trzeba, tylko należy ustalić pewne reguły, zawrzeć pewien rodzaj „kontraktu”? Jak nie marnować energii na wsłuchiwanie się w opinie, zamiast w fakty? Jak wreszcie skutecznie komunikować krytykę? Wiele z rozwiązań zaproponowanych przez prelegentki znanych jest doskonale w biznesie i zarządzaniu zasobami ludzkimi. Paulina Czapska i Anna Szapert przeniosły je płynnie i dostosowały do specyficznego świata filmu i sztuki. Na co dzień pomagają reżyserom, fotografom, malarzom i dziennikarzom. Prowadzą także programy dla artystów („Zawód: artystka” i „Artysta w kryzysie”). Znaleźć je można w internecie - http://futuresimple.pl.


Jan P.Matuszyński, fot. M.Lichtański

Wiele cennych wskazówek wynieść można było również z warsztatu montażowego, który poprowadzili Maciej Marczewski i Rafał Listopad, a także z case study „Ostatniej rodziny” - „Historia udanego debiutu”. Jan P. Matuszyński oraz producenci Leszek Bodzak i Aneta Hickinbotham, a także agent sprzedaży Jan Naszewski z New Europe Film Sales - przedstawili całą drogę filmu: od scenariusza, który dość długo był obecny na rynku, ale z wielu powodów nie znalazł wcześniej drogi na ekran, aż po wyzwania związane z postprodukcją, nabyciem praw do muzyki i przekonaniem innych partnerów (PISF, dystrybutor) do sensowności projektu i jego komercyjnego, nie tylko artystycznego potencjału. Leszek Bodzak i Aneta Hickinbotham podzielili się swoimi producenckimi doświadczeniami nie tylko z polskiego rynku (Hickinbotham pracowała wcześniej m.in. przy „Legendzie Zorro” i „Monachium”). Z kolei Jan P. Matuszyński opowiedział m.in. o pracy z wybitnymi, acz bardzo różniącymi się między sobą podejściem do zawodu aktorami, którzy stworzyli ekranową rodzinę Beksińskich - czyli z Andrzejem Sewerynem, Aleksandrą Konieczną i Dawidem Ogrodnikiem. Wszyscy goście panelu zwrócili szczególną uwagę na etap developmentu oraz na szczerość, konsekwencję i wzajemne zaufanie w czasie całego procesu.


Off Camera Pro Industry, fot. G. Milej

  Kolejnym gościem drugiego dnia Off Camera Pro Industry oraz cyklu spotkań round table była producentka Emma Tillinger Koskoff, która od 2006 roku i filmu „Infiltracja” jest prawą ręką Martina Scorsese. Koskoff odpowiadała, oczywiście, na pytania związane ze swoimi obowiązkami w zespole wybitnego nowojorczyka. Podpowiadała też, jak twórca z Europy może starać się o zaangażowanie amerykańskiego aktora. Przybliżyła również zasady funkcjonowania założonego przez Martina Scorsese w 2014 funduszu Film Fund, mającego na celu wspieranie interesujących debiutantów z całego świata.

Ostatnim dniem Off Camera Pro Industry jest sobota 6 maja 2017. Jest to również dzień ogłoszenia wyników 10. festiwalu Netia Off Camera.

Dagmara Romanowska / WRÓB
artykuł redakcyjny
Ostatnia aktualizacja:  6.05.2017
Zobacz również
fot. G.Milej
Tomasz Gąssowski – między filmem, muzyką a piłką nożną
Marek Serafiński laureatem honorowym O!PLA
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2020
Scroll