PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
Kolejny odcinek cyklu „Moja (filmowa) muzyka” – w nowym numerze „Magazynu Filmowego” (nr 5/2017) – Jerzy Armata poświęcił Tomaszowi Gąssowskiemu. Oto fragment artykułu, który w całości będzie można przeczytać na łamach pisma już w połowie maja.
Jest multiinstrumentalistą i kompozytorem, producentem muzycznym i filmowym. Ostatnio zadebiutował jako scenarzysta i reżyser krótką fabułą "Baraż". Poświęcił go perypetiom pewnej drużyny piłkarskiej niskiego szczebla. Sam zresztą prowadził przez pięć lat jako trener drużynę Ludowy Klub Sportowy Sparta-Bisk Jazgarzew.

Po raz pierwszy kompozycję filmową Tomasza Gąssowskiego usłyszałem przed dwudziestu laty w krakowskim kinie Kijów na 8. Ogólnopolskim i Międzynarodowym Festiwalu Filmu Reklamowego i Reklamy „Crackfilm”, gdzie dostał nagrodę za ilustrację muzyczną do reklamy babeczek czekoladowych z Cukierni Mistrza Jana. Ale tak naprawdę, na jego muzykę zwróciłem uwagę przy okazji debiutanckiego filmu Andrzeja Jakimowskiego "Zmruż oczy" (2003), prostej, uroczej i mądrej opowieści o pewnym niespełnionym pisarzu, wiodącym spokojne życie gdzieś na końcu świata i towarzyszącej mu 10-letniej dziewczynce, która uciekła z domu. Film dostał ponad trzydzieści nagród i wyróżnień festiwalowych, m.in. w Mannheim, San Francisco, Gdyni i Łagowie, a do Gąssowskiego trafiła statuetka Jańcia Wodnika na „Prowincjonaliach” za najlepszą muzykę.

Gąssowski jest również kompozytorem i wykonawcą muzyki do kolejnych realizacji Jakimowskiego – „Torby” z nowelowego „Solidarność, Solidarność…” (2005), „Sztuczek” (2007) oraz "Imagine" (2012). Za kompozycje z tego ostatniego dostał nagrodę MocART RMF Classic w kategorii Muzyka Filmowa Roku oraz Wyróżnienie Specjalne na Festiwalu Filmowym im. Krzysztofa Komedy w Ostrowie Wielkopolskim.

Filmy Andrzeja Jakimowskiego mają na swym koncie blisko sto nagród – międzynarodowych i krajowych – od Wenecji po Łagów. Podczas Lubuskiego Lata Filmowego "Zmruż oczy" uhonorowano Srebrnym Gronem, a "Imagine" – Złotym, zaś muzyka ze „Sztuczek” trafiła do festiwalowej czołówki. Gąssowski jest także autorem muzyki do gdyńskiej epopei Andrzeja Kotkowskiego "Miasto z morza" (2009) i opartego na niej serialu. Pisze również partytury do animacji, w dorobku ma m.in. „Love gamestation” (2001) Pawła Borowskiego czy „Kocidrapkę” (2011) Andrzeja Orzechowskiego i Bronisława Zemana. Tworzy też dla krótkich fabuł (m.in. „Lila” Dominiki Łapki, 2015).


Jerzy Armata
Magazyn Filmowy (5/2017)
Ostatnia aktualizacja:  8.05.2017
Zobacz również
fot. Studio Munka-SFP
"Ostatnia rodzina" i "Wołyń" zwycięzcami NETIA OFF CAMERA
Off Camera Pro Industry - uczmy się od siebie
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll