PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Aktorzy Polscy
Filmowcy Polscy
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
Jak się robi komercyjną telewizję? Gdzie leżą granice nagości na ekranie? O których debiutach będzie się mówić w najbliższych miesiącach? W Krakowie rozpoczęły się spotkania branżowe Off Camera Pro Industry, towarzyszące 10. festiwalowi Netia Off Camera.

W sumie przez trzy dni (4-6 maja) profesjonaliści z Polski i zagraniczni filmowcy będą mogli nawiązywać ze sobą kontakty, dzielić się swoimi doświadczeniami i konsultować swoje projekty z ekspertami z Torino Film. Program, jak co roku, koordynuje producentka Joanna Szymańska.


Jak zwykle, program Off Camera Pro Industry naszpikowany jest wykładami, panelami i warsztatami. Na sam początek Kancelaria Porwisz i Partnerzy przyjrzała się problematyce związanej z pokazywaniem nagości na ekranie. Ryzyku prawnemu z tym związanemu poświęcony był wykład "Jeszcze miłość czy już pornografia? Co wolno pokazać na ekranie".

 

Joanna Szymańska z uczestnikami spotkania, fot. Grzegorz Milej


Mocnym akcentem rozpoczęły się też tzw. spotkania round table. Idea jest prosta: ekspert z dużym doświadczeniem i mała, góra kilkunastoosobowa grupa rozmówców. Za zamkniętymi drzwiami, bez postronnych słuchaczy. Przeprowadzona w tak kameralnych warunkach rozmowa pozwala na większą otwartość i szczerość niż w trakcie panelu czy otwartego warsztatu. Pierwszym gościem, z którym w takiej właśnie formule mogli spotkać się uczestnicy branżowych wydarzeń Off Camery 2017 był Dyrektor Departamentu Programowego telewizji TVN -Edward Miszczak. Ekspert, który swoją funkcję sprawuje od niemal 20 lat, przybliżył "w pigułce" jak robi się telewizję komercyjną w Polsce. Czy jest tu miejsce dla nowych talentów - początkujących producentów, scenarzystów i aktorów? Jak najbardziej. Czy można z zewnątrz przyjść ze swoim pomysłem - dróg jest kilka, warto najpierw zapukać z pomysłem do regionalnego funduszu, z którym stacja utrzymuje na bieżąco kontakt. Albo do Studia Munka, z którym również telewizja współpracuje. Jaka przyszłość czeka medium jako takie, gdy tak dynamicznie rozwijają się platformy pokroju Netflixa czy Showmax? Jak kształtuje się i zmienia rynek telewizyjny w Polsce? Gdzie zaglądają widzowie i dlaczego? Jak wyglądają badania oglądalności i zainteresowań odbiorców? Czy będąc producentem lepiej najpierw rozmawiać z takim partnerem, jak telewizja, czy może z dystrybutorem? Jak w takiej stacji, jak TVN wygląda programowanie? Na co powinno się zwracać uwagę w budowaniu strategii marketingowej? Jak wygląda współpraca z TVN-em jako koproducentem? Czy TVN widzi opcję realizacji filmów z przeznaczeniem do dystrybucji kinowej? To jedynie część z tematów, które zostały poruszone w trakcie trwającej niemal półtorej godziny i zakończonej wymianą kontaktów rozmowy.

 

Wykład "Jeszcze miłość czy już pornografia? Co wolno pokazać na ekranie", fot. Michał Lichtański


Otwarty charakter i formę tzw. case study miał natomiast panel przygotowany przy okazji obchodów 15-lecia Wajda School i poświęcony nadchodzącym pełnometrażowym debiutom: "Atakowi paniki" w reżyserii Pawła Maślony (producent: Jan Kwieciński) oraz "Zgody" Macieja Sobieszczańskiego(producent: Zbigniew Domagalski). Na premiery obu produkcji będziemy musieli poczekać jeszcze kilka miesięcy. Przedstawione w Krakowie robocze fragmenty obiecują jednak filmy, o których będzie się mówić. "Atak paniki" to wyrazista historia z wieloma bohaterami, którzy w pewnym momencie doświadczają tytułowego ataku. "Zgoda" to z kolei kino historyczne, którego akcja rozgrywa się w roku 1945 w stworzonym przez komunistyczne służby bezpieczeństwa obozie pracy dla Niemców, Ślązaków i Polaków. SB dokonuje czystek, a bohaterowie - w imię uczucia - starają się oszukać system.

 

Filmowcy szczegółowo przybliżyli słuchaczom proces realizacji i finansowania - od pierwszego draftu scenariusza po pracę na planie. Paweł Maślona i Jan Kwieciński skoncentrowali się na kolejnych zmianach w scenariuszu, które w pewnym momencie zatrzymały całą machinę produkcyjną. Maciej Sobieszczański i Zbigniew Domagalski przybliżyli natomiast wyzwania pracy nad filmem realizowanym w mastershotach - związanych przede wszystkim z inscenizacją, wpływem muzyki i dźwięku, ale również z montażem. Pewnym jest, że oba projekty doczekały się finalizacji dzięki pełnemu zaufaniu na linii reżyser - producent.

 

W piątek i sobotę Off Camera Pro Industry zaprasza na spotkania m.in. z Emmą Tillinger Koskoff, Agnieszką Holland, Janem P. Matuszyńskim i Agnieszką Kruk.

 

 

Dagmara Romanowska
Ostatnia aktualizacja:  5.05.2017
Zobacz również
fot. materiały prasowe
Tak było! Relacja z 19. Kina na Granicy
"Cipka" wygrywa w Niemczech
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2018
Scroll