PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
Aktorzy Polscy
Filmowcy Polscy
MENU
Gośćmi specjalnymi cyfrowej premiery „Kobiety samotnej” będą: Agnieszka Holland, Maria Chwalibóg, Maciej Karpiński, Jerzy Szebesta.
- Irytowało mnie to zachłyśnięcie się klasą robotniczą, ten hurraoptymizm, naiwny entuzjazm, egzaltacja. Chciałam zrobić coś na przekór. Pokazać, że Solidarność Solidarnością, a biedni ludzie są nadal biednymi ludźmi. To miała być trochę prowokacja – mówiła po latach o swoim filmie Agnieszka Holland.

O tym, na ile ta prowokacja skuteczna jest ponad 35 lat później, a historia walczącej o swoją godność kobiety (ciężko) pracującej aktualna, przekonać się będzie można już 27 marca w warszawskim kinie Kultura. Tam, o godz. 19.00 odbędzie się uroczysta premiera zrekonstruowanej cyfrowo „Kobiety samotnej” (1981). Organizatorami tego specjalnego pokazu są Stowarzyszenie Filmowców Polskich, Polski Instytut Sztuki Filmowej, Telewizja Polska, Di Factory i Cyfrowe Repozytorium Filmowe, a jego specjalnymi gośćmi twórcy filmu.

Inspirowana autentycznymi pamiętnikami listonoszki i nauczycielki „Kobieta samotna” rzeczywiście była filmem zrobionym na przekór – od obsady począwszy. Grająca tytułową rolę Maria Chwalibóg ze swoim typem urody, sposobem bycia i mówienia, na pozór nie przypominała listonoszki, co dodało jej bohaterce pewnej tajemnicy. Bogusław Linda jako niepełnosprawny Jacek też zdecydowanie wyszedł poza ekranowe emploi, tworząc jedną z najlepszych kreacji w karierze. Historia niemłodej kobiety, samotnej matki, która ciężką pracą nie jest w stanie zapewnić sobie i synkowi minimum przyzwoitej egzystencji, więc zdobywa się na rozpaczliwy bunt, wymierzona była przeciwko wszystkim siłom politycznym.

„Nikt za mną nie stoi” – powtarza Irena (imię zawdzięcza matce reżyserki), która w swej codziennej szamotaninie nie może liczyć ani na pomoc partii, ani Solidarności. Film kręcony w maju 1981 roku, czyli w sezonie Solidarności, w bezwzględny dość sposób – słusznie mówi się o „Kobiecie samotnej” jako najbardziej pesymistycznym obrazie Holland – pokazywał wiecznych przegranych, ludzi, którzy, niezależnie od politycznych zawirowań, wciąż znajdowali się na społecznym marginesie, zapomniani przez wszystkich. Ów pesymizm dodatkowo pogłębiał wybór kobiecej bohaterki: trudno być dobrą matką – a zwłaszcza Matką Polką – żyjąc w biedzie, bo cierpienie nie uszlachetnia.

Apolityczna „Kobieta samotna” ostatecznie padła ofiarą polityki: po kolaudacji nie zdążyła skonfrontować się z publicznością, bo po 13 grudnia – razem z innymi filmami sezonu Solidarności – trafiła na półkę. Udało się jednak przemycić kopię za granicę – sama reżyserka była wówczas na emigracji – stąd film zaczął swoje międzynarodowe życie, któremu polityka (i status „półkownika”) pomagały. Podobnie jak podziemnemu w Polsce, bo krążył na kasetach wideo, organizowano prywatne pokazy. Oficjalną premierę – po pewnych ingerencjach cenzury (m.in. usunięcie sceny z żołnierzami radzieckimi) – „Kobieta samotna” miała na festiwalu w Gdyni, gdzie zdobyła Nagrodę Specjalną Jury i dwie główne nagrody aktorskie.

27 marca zaprezentowana będzie wersja oryginalna, tym bardziej więc warto w poniedziałkowy wieczór odwiedzić kino Kultura.
PZ
SFP
Ostatnia aktualizacja:  24.03.2017
Zobacz również
fot. Zespół Filmowy X
Paweł Dyllus: Sfilmować system
Sylwester Chęciński – malarz polskich charakterów
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2019
Scroll