PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
Reżyserka, aktorzy i producenci „Pokotu” spotkali się z dziennikarzami przed światową premierą filmu na 67. Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Berlinie, który zaczyna się 9 lutego. Polska publiczność zobaczy go w kinach 24 lutego.

Scenariusz filmu powstał na motywach głośnej powieści Olgi Tokarczuk „Prowadź swój pług przez kości umarłych". Pisarka mówiła: „Wszystko było nowe i mnie zaskoczyło. Ktoś powiedział, że książka jest gotowym scenariuszem i zupełnie nieświadomie wzięłam to za dobrą monetę. Wizja robienia filmu okazała się zupełnie inna. Pisałam scenariusz, opowiadając raz jeszcze tę samą historię, ale nie wracając do obrazów z książki”. Tokarczuk przy tworzeniu scenariusza współpracowała z Agnieszką Holland, dzięki której nabrał on filmowej formy i dramaturgii. Autorka książki wspomniała, że to jej pierwsza wizyta na profesjonalnym planie filmowym: „Myślałam, że reżyser i operator stoją przed rozgrywającą się sceną i kręcą. One siedziały w namiocie, miały małe ekrany i obserwowały, co się dzieje. Przez pierwsze dni byłam zagubiona”.


Olga Tokarczuk, fot. Next Film


Zapytana o wrażenia po zakończonym planie filmowym Holland skomentowała: „Czuliśmy ulgę, jak skończyliśmy zimowe zdjęcia, bo one były najtrudniejsze. To długi proces - okres przygotowawczy, pisanie scenariusza i powstawanie samych zdjęć. Kręciliśmy wszystkie pory roku”. W tym temacie dużo do powiedzenia mieli aktorzy, którzy zmagali się z warunkami pogodowymi na planie. „To były niesamowite przeżycia krajobrazowe. Zaskoczyła nas zima. Kręciłem z Agnieszką Mandat scenę śmierci Wnętrzaka. Pogoda dała nam w kość. Czułem, jakbym umierał. Dosyć trudno grało mi się tę rolę. Musiałem być niedobry dla zwierząt i niemiły dla Dobrej Nowiny. Starałem się wygrzebać pokłady emocji, których wcześniej nie zauważałem” – komentował Borys Szyc.


Olga Tokarczuk, Krzysztof Zanussi, Agnieszka Holland, fot. Next Film


„W lecie dokonaliśmy niemądrych wyborów. Kiedy zaczynaliśmy, było słońce i kręciliśmy sceny we wnętrzach, a potem wróciliśmy w plener i było pochmurnie. Operatorzy próbowali nasycić sceny słońcem. W zimie za to mieliśmy niebywałe szczęście. Pierwszego dnia, kiedy przyjechaliśmy, były roztopy. W nocy tego samego dnia spadł śnieg i padał przez całe dwa tygodnie. Andrzej Wajda mówił kiedyś, że dobrego reżysera poznaje się po tym, czy ma szczęście z pogodą. Zaczęłam jako średni reżyser, a skończyłam jako dobry” – dodała reżyserka.


Wiktor Zborowski, fot. Next Film


Wiktor Zborowski nie przypomina sobie filmu, którego zdjęcia były lekkie i przyjemne. „Zawsze się trzeba spieszyć. Ja nie czułem ulgi, kiedy się skończyły, bo już następnego dnia poczułem tęsknotę za planem. Ogromną radość sprawiała mi informacja o dokrętkach. Po «Powidokach» Wajdy jest to drugi film, który trafia w swój czas z precyzją do 1/10 sekundy. To ogromna wartość” – mówił aktor wcielający się w postać Matogi. Marcin Bosak, czyli filmowy ksiądz Szelest dodał: „Film zrobił na mnie olbrzymie wrażenie. Idealnie trafia w czas i rozgrywającą się debatę. Myślę, że wywoła dużo kontrowersji i całe szczęście”. Krzysztof Zanussi, jeden z producentów filmu (Studio Filmowe Tor), podkreślił z kolei, że „Pokot" może stać się filmem uniwersalnym. „Myślę, że gdyby powstał zarówno za 10 lat, jak i 10 lat temu, to moglibyśmy w nim odnaleźć coś aktualnego. To cecha dzieł trwałych, a sądzę, że «Pokot»   może taki być”.


Irena Strzałkowska,Marcin Bosak, Wiktor Zborowski, Olga Tokarczuk, Krzysztof Zanussi, Agnieszka Holland, Agnieszka Mandat


Janina Duszejko, główna bohaterka nowego filmu Holland, to emerytowana inżynierka, miłośniczka astrologii i wegetarianka. Kiedyś budowała mosty na Bliskim Wschodzie, dziś mieszka samotnie w Sudetach. Pewnej zimowej nocy odnajduje ciało swojego sąsiada, kłusownika. Okoliczności śmierci mężczyzny są niezwykle tajemnicze, gdyż jedyne ślady, które znajdowały się wokół jego domu, to odciski racic saren. Duszejko, widząc niemoc policji, rozpoczyna własne, niekonwencjonalne śledztwo…


Agnieszka Mandat, odtwórczyni głównej roli, opowiadała o doświadczeniach z planu: „Jak byłam mała, to moja mama powtarzała, że złej baletnicy przeszkadza rąbek u spódnicy. Przy jednej ze scen powiedziała o tym Agnieszka. Nie wyobrażałam sobie, że mogłabym czegoś nie zrobić, jeżeli to jest w ramach postaci. Nauczyłam się jeździć na biegówkach czy pracowałam z psami. Agnieszka Holland przyznała: „Po pierwszym etapie zdjęć próbnych przeszły dwie aktorki, Agnieszka Mandat była zdecydowanie najlepsza. Miała w sobie wewnętrzne światło Duszejko”.


Kuba Gierszał, kadr z filmu "Pokot", Agnieszka Holland


W konferencji prasowej wzięli udział: Agnieszka Holland (reżyserka filmu), Olga Tokarczuk (autorka „Prowadź swój pług przez kości umarłych"), Agnieszka Mandat, Kuba Gierszał, Borys Szyc, Marcin Bosak, Wiktor Zborowski (aktorzy),Krzysztof Zanussi, Janusz Wąchała i Irena Strzałkowska (producenci, Studio Filmowe Tor). Spotkanie poprowadziła Patrycja Wanat (Radio Tok Fm).


67. Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Berlinie rozpocznie się w czwartek i potrwa do 19 lutego. "Pokot" weźmie udział w Konkursie Głównym i powalczy o Złotego Niedźwiedzia, najważniejszą nagrodę Berlinale.


Na ekrany kin w Polsce film wejdzie 24 lutego.

Marcin Radomski
artykuł redakcyjny
Ostatnia aktualizacja:  8.02.2017
Zobacz również
fot. Next Film
Polskie koprodukcje HBO Europe z nominacjami do Orłów
TRANSATLANTYK ogłasza drugą edycję Konkursu Polskich Krótkich Metraży
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll