Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
Na prestiżowym portalu zajmującym się muzyką filmową Movie Music UK ukazały się zestawienia najlepszych soundtracków roku 2016 z Europy zachodniej (30.12.2016) i wschodniej (05.01.2017). Znalazły się w nich aż cztery ścieżki dźwiękowe Bartosza Chajdeckiego.
Portal wymienia cztery filmy, do których Bartosz Chajdecki skomponował muzykę:
„Le Temps d'Anna” reż. Greg Zgliński
"Jestem mordercą" reż. Maciej Pieprzyca
"Prosta historia o morderstwie" reż. Arkadiusz Jakubik
"Moje córki krowy" reż. Kinga Dębska
Redaktor portalu Movie Music UK, Jonathan Broxton, jeden z najważniejszych recenzentów i krytyków muzyki filmowej na świecie, członek Międzynarodowego Stowarzyszenia Krytyków Muzyki Filmowej (International Film Music Critics Association - IFMCA) porównał muzykę Chajdeckiego ze szwajcarskiego filmu „Le Temps d'Anna” do kompozycji takich twórców jak Alexandre Desplat czy Dario Marianelli. Broxton nazywa Chajdeckiego jednym z najlepszych młodych europejskich kompozytorów który zasługuje na ogólnoświatowy sukces.
W zestawieniu wschodnioeuropejskim, aż trzy ścieżki dźwiękowe z opisanych sześciu to kompozycje Bartosza Chajdeckiego. Broxton tym samym potwierdza silną pozycję kompozytora na rynku muzyki filmowej w tym rejonie Europy. Krytyk podziwia odejście od rozpoznawalnego dla Chajdeckiego stylu w rejony muzyki eksperymentalnej i współczesnego jazzu w ścieżce dźwiękowej do "Jestem mordercą" oraz podkreśla niezwykle udany zwrot w stronę muzyki elektronicznej dorównującej jakością i stylem takim twórcom jak Cliff Martinez w filmie "Prosta historia o morderstwie" . Przy omówieniu muzyki do filmu "Moje córki krowy" kompozytor jest porównywany do Philipa Glassa. Broxton zachwyca się oszczędnością formy, minimalizmem prowadzącym do wzruszeń, nazywając muzykę Chajdeckiego „po prostu piękną”.
W obu notowaniach krytyk wielokrotnie przywołuje także muzykę autorstwa Chajdeckiego skomponowaną do serialu „Czas Honoru”, za którą w 2011 został nominowany w kategorii Telewizja przez Międzynarodowe Stowarzyszenie Krytyków Muzyki Filmowej w Los Angeles co stało się przełomem w jego karierze.
Bartosz Chajdecki, fot. dyskografie.com.
BARTOSZ CHAJDECKI (urodzony 28 września 1980 roku w Krakowie) - kompozytor muzyki teatralnej, telewizyjnej i filmowej. Obdarzony wielką wyobraźnią i swobodą twórczą. Przez ostatnią dekadę stworzył muzykę do kilkudziesięciu spektakli teatralnych w Polsce i na świecie, oraz do filmów fabularnych, dokumentalnych, oraz seriali tv.
Akademię Muzyczną w Krakowie ukończył z wyróżnieniem prezentując prace o autonomiczności muzyki filmowej. Od swoich najmłodszych lat związany z muzyką, bo komponować zaczął już w wieku 12 lat, zainspirowany i umotywowany przez Zbigniewa Preisnera w osobistych rozmowach, którego liczne wskazówki i uwagi pozwoliły mu opanować podstawy sztuki kompozycji.
Na przełomie wieku Bartosz Chajdecki współpracował jako kompozytor i konsultant muzyczny z prestiżowymi instytucjami kulturalnymi, do których należy Teatr Samuela Becketta w Londynie, DeMarco Venue w Edynburgu, Wildwood Opera Festival w Little Rock (Arizona - USA), Yale School of Drama (New Haven - USA), Brazylijski SESC, New York School of Visual Arts (Nowy York - USA).
Po jednym z koncertów w Londynie i wykonaniu autorskiego "Destination Unknown", Bartoszem Chajdeckim zainteresowało się EAJC (European Association for Jewish Culture), które w 2004 roku zadecydowało o przyznaniu mu stypendium na dalszy rozwój twórczości. Przełomem w jego karierze było skomponowanie muzyki do niezwykle popularnego serialu „Czas Honoru”, za którą w 2011 został nominowany w kategorii Telewizja przez Międzynarodowe Stowarzyszenie Krytyków Muzyki Filmowej w Los Angeles.
„Le Temps d'Anna” reż. Greg Zgliński
"Jestem mordercą" reż. Maciej Pieprzyca
"Prosta historia o morderstwie" reż. Arkadiusz Jakubik
"Moje córki krowy" reż. Kinga Dębska
Redaktor portalu Movie Music UK, Jonathan Broxton, jeden z najważniejszych recenzentów i krytyków muzyki filmowej na świecie, członek Międzynarodowego Stowarzyszenia Krytyków Muzyki Filmowej (International Film Music Critics Association - IFMCA) porównał muzykę Chajdeckiego ze szwajcarskiego filmu „Le Temps d'Anna” do kompozycji takich twórców jak Alexandre Desplat czy Dario Marianelli. Broxton nazywa Chajdeckiego jednym z najlepszych młodych europejskich kompozytorów który zasługuje na ogólnoświatowy sukces.
W zestawieniu wschodnioeuropejskim, aż trzy ścieżki dźwiękowe z opisanych sześciu to kompozycje Bartosza Chajdeckiego. Broxton tym samym potwierdza silną pozycję kompozytora na rynku muzyki filmowej w tym rejonie Europy. Krytyk podziwia odejście od rozpoznawalnego dla Chajdeckiego stylu w rejony muzyki eksperymentalnej i współczesnego jazzu w ścieżce dźwiękowej do "Jestem mordercą" oraz podkreśla niezwykle udany zwrot w stronę muzyki elektronicznej dorównującej jakością i stylem takim twórcom jak Cliff Martinez w filmie "Prosta historia o morderstwie" . Przy omówieniu muzyki do filmu "Moje córki krowy" kompozytor jest porównywany do Philipa Glassa. Broxton zachwyca się oszczędnością formy, minimalizmem prowadzącym do wzruszeń, nazywając muzykę Chajdeckiego „po prostu piękną”.
W obu notowaniach krytyk wielokrotnie przywołuje także muzykę autorstwa Chajdeckiego skomponowaną do serialu „Czas Honoru”, za którą w 2011 został nominowany w kategorii Telewizja przez Międzynarodowe Stowarzyszenie Krytyków Muzyki Filmowej w Los Angeles co stało się przełomem w jego karierze.
Bartosz Chajdecki, fot. dyskografie.com.
BARTOSZ CHAJDECKI (urodzony 28 września 1980 roku w Krakowie) - kompozytor muzyki teatralnej, telewizyjnej i filmowej. Obdarzony wielką wyobraźnią i swobodą twórczą. Przez ostatnią dekadę stworzył muzykę do kilkudziesięciu spektakli teatralnych w Polsce i na świecie, oraz do filmów fabularnych, dokumentalnych, oraz seriali tv.
Akademię Muzyczną w Krakowie ukończył z wyróżnieniem prezentując prace o autonomiczności muzyki filmowej. Od swoich najmłodszych lat związany z muzyką, bo komponować zaczął już w wieku 12 lat, zainspirowany i umotywowany przez Zbigniewa Preisnera w osobistych rozmowach, którego liczne wskazówki i uwagi pozwoliły mu opanować podstawy sztuki kompozycji.
Na przełomie wieku Bartosz Chajdecki współpracował jako kompozytor i konsultant muzyczny z prestiżowymi instytucjami kulturalnymi, do których należy Teatr Samuela Becketta w Londynie, DeMarco Venue w Edynburgu, Wildwood Opera Festival w Little Rock (Arizona - USA), Yale School of Drama (New Haven - USA), Brazylijski SESC, New York School of Visual Arts (Nowy York - USA).
Po jednym z koncertów w Londynie i wykonaniu autorskiego "Destination Unknown", Bartoszem Chajdeckim zainteresowało się EAJC (European Association for Jewish Culture), które w 2004 roku zadecydowało o przyznaniu mu stypendium na dalszy rozwój twórczości. Przełomem w jego karierze było skomponowanie muzyki do niezwykle popularnego serialu „Czas Honoru”, za którą w 2011 został nominowany w kategorii Telewizja przez Międzynarodowe Stowarzyszenie Krytyków Muzyki Filmowej w Los Angeles.
AK
HIGH SPOT Impresariat Filmowy
Ostatnia aktualizacja: 12.01.2017
fot. Kuba Killjan/SFP
Gierszał i Okorn na liście „10 Europeans to Watch”
Rzeźba z „Człowieka z marmuru” w „Powidokach”
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024