PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
start
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
start
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
start
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
start
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
start
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
start
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
Połącz
Logowanie
Rejestracja
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Aktorzy Polscy
Filmowcy Polscy
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
MENU
Na prestiżowym portalu zajmującym się muzyką filmową Movie Music UK ukazały się zestawienia najlepszych soundtracków roku 2016 z Europy zachodniej (30.12.2016) i wschodniej (05.01.2017). Znalazły się w nich aż cztery ścieżki dźwiękowe Bartosza Chajdeckiego.
Portal wymienia cztery filmy, do których Bartosz Chajdecki skomponował muzykę:

Le Temps d'Anna” reż. Greg Zgliński
"Jestem mordercą" reż. Maciej Pieprzyca
"Prosta historia o morderstwie" reż. Arkadiusz Jakubik
"Moje córki krowy" reż. Kinga Dębska

Redaktor portalu Movie Music UK, Jonathan Broxton, jeden z najważniejszych recenzentów i krytyków muzyki filmowej na świecie, członek Międzynarodowego Stowarzyszenia Krytyków Muzyki Filmowej (International Film Music Critics Association - IFMCA) porównał muzykę Chajdeckiego ze szwajcarskiego filmu „Le Temps d'Anna” do kompozycji takich twórców jak Alexandre Desplat czy Dario Marianelli. Broxton nazywa Chajdeckiego jednym z najlepszych młodych europejskich kompozytorów który zasługuje na ogólnoświatowy sukces.

W zestawieniu wschodnioeuropejskim, aż trzy ścieżki dźwiękowe z opisanych sześciu to kompozycje Bartosza Chajdeckiego. Broxton tym samym potwierdza silną pozycję kompozytora na rynku muzyki filmowej w tym rejonie Europy. Krytyk podziwia odejście od rozpoznawalnego dla Chajdeckiego stylu w rejony muzyki eksperymentalnej i współczesnego jazzu w ścieżce dźwiękowej do "Jestem mordercą" oraz podkreśla niezwykle udany zwrot w stronę muzyki elektronicznej dorównującej jakością i stylem takim twórcom jak Cliff Martinez w filmie "Prosta historia o morderstwie" . Przy omówieniu muzyki do filmu "Moje córki krowy" kompozytor jest porównywany do Philipa Glassa. Broxton zachwyca się oszczędnością formy, minimalizmem prowadzącym do wzruszeń, nazywając muzykę Chajdeckiego „po prostu piękną”.

W obu notowaniach krytyk wielokrotnie przywołuje także muzykę autorstwa Chajdeckiego skomponowaną do serialu „Czas Honoru”, za którą w 2011 został nominowany w kategorii Telewizja przez Międzynarodowe Stowarzyszenie Krytyków Muzyki Filmowej w Los Angeles co stało się przełomem w jego karierze.


Bartosz Chajdecki, fot. dyskografie.com.

BARTOSZ CHAJDECKI (urodzony 28 września 1980 roku w Krakowie) - kompozytor muzyki teatralnej, telewizyjnej i filmowej. Obdarzony wielką wyobraźnią i swobodą twórczą. Przez ostatnią dekadę stworzył muzykę do kilkudziesięciu spektakli teatralnych w Polsce i na świecie, oraz do filmów fabularnych, dokumentalnych, oraz seriali tv.

Akademię Muzyczną w Krakowie ukończył z wyróżnieniem prezentując prace o autonomiczności muzyki filmowej. Od swoich najmłodszych lat związany z muzyką, bo komponować zaczął już w wieku 12 lat, zainspirowany i umotywowany przez Zbigniewa Preisnera w osobistych rozmowach, którego liczne wskazówki i uwagi pozwoliły mu opanować podstawy sztuki kompozycji.

Na przełomie wieku Bartosz Chajdecki współpracował jako kompozytor i konsultant muzyczny z prestiżowymi instytucjami kulturalnymi, do których należy Teatr Samuela Becketta w Londynie, DeMarco Venue w Edynburgu, Wildwood Opera Festival w Little Rock (Arizona - USA), Yale School of Drama (New Haven - USA), Brazylijski SESC, New York School of Visual Arts (Nowy York - USA).

Po jednym z koncertów w Londynie i wykonaniu autorskiego "Destination Unknown", Bartoszem Chajdeckim zainteresowało się EAJC (European Association for Jewish Culture), które w 2004 roku zadecydowało o przyznaniu mu stypendium na dalszy rozwój twórczości. Przełomem w jego karierze było skomponowanie muzyki do niezwykle popularnego serialu „Czas Honoru”, za którą w 2011 został nominowany w kategorii Telewizja przez Międzynarodowe Stowarzyszenie Krytyków Muzyki Filmowej w Los Angeles.


AK
HIGH SPOT Impresariat Filmowy
Ostatnia aktualizacja:  12.01.2017
Zobacz również
fot. Kuba Killjan/SFP
Gierszał i Okorn na liście „10 Europeans to Watch”
Rzeźba z „Człowieka z marmuru” w „Powidokach”
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2017
Scroll