PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
Na rynku pojawiła się interesująca publikacja autorstwa Anny Śliwińskiej o brytyjskiej Nowej Fali. Książka wyższa nakładem Wydawnictwa Naukowego UAM.
Publikacja jest poświęcona kluczowemu w historii kinematografii brytyjskiej tematowi kina przełomu lat 50. i 60. W tym czasie reżyserzy (tacy jak: Tony Richardson, Lindsay Anderson, Karel Reisz, John Schlesinger i inni) zafascynowani literaturą młodych gniewnych, czerpiąc liczne inspiracje z projektów dokumentalnych (Johna Griersona, Humphreya Jenningsa i Free Cinema) oraz eksperymentów francuskiej Nowej Fali, zaczęli tworzyć nową jakość w kinie. Filmy tego nurtu w pierwszej kolejności nie opowiadały, jak zwykło się myśleć, o społeczeństwie – lecz o bohaterach: dziwnych frustratach, którym (i z którymi) ciężko było żyć. Produkcje tego czasu nie stanowiły tylko landszaftów robotniczej Północy, stawiano w nich także na bardzo świadomy warsztat filmowy, który do dziś może intrygować widzów.

W języku polskim ukazała się tylko jedna publikacja poświęcona brytyjskiej Nowej Fali. Zdziwieniem napawa fakt, że nawet w literaturze anglojęzycznej temat ten, choć wielokrotnie podejmowany, często był traktowany pobieżnie i bez naukowego namysłu. W niniejszej monografii zawarto wiele odwołań do zagadnień społecznego realizmu, konstrukcji bohatera czy kultury popularnej oraz (zupełnie pomijanych przez innych badaczy) kontekstów nowofalowych zabaw kinem oraz analizy współczesnych filmów, których autorzy stali się spadkobiercami kina brytyjskiej Nowej Fali.



dr hab. Barbara Lena Gierszewska, prof. UJK (z recenzji wydawniczej):
Anna Śliwińska z imponującą znajomością filmów, o których pisze, oraz sytuacji związanych z losami koncepcji filmowych twórców bada dzieje jakże ważnego w brytyjskiej kinematografii, literaturze i kulturze okresu. Śledzi uważnie metody i techniki pracy reżyserów, operatorów, aktorów. Śmiało interpretuje (według dzisiejszego oglądu tamtych spraw) ich twórcze działania, nie pomijając przy tym społecznych dramatów bohaterów kina angielskich <młodych gniewnych>. Jej wiedza o filmach, programach i instytucjach reprezentatywnych dla brytyjskich nowofalowców, które poddaje analizie, jest gruntowna i budzi tylko uznanie. Właśnie staranność Autorki w dobieraniu szczegółów do opisania kolejnych filmów (twórców, zjawisk) i jej analityczna sumienność nadają recenzowanej pracy ważność unikatową. W tym rozumieniu jest to lektura szczególna i w jakimś stopniu bezcenna. […] Czytelnik otrzyma ciekawą i twórczą, przynoszącą wartościowe (i w wielu przypadkach zupełnie nowe) refleksje na temat Nowej Fali w Wielkiej Brytanii.”

http://www.press.amu.edu.pl/


AK
Wydanictwo Naukowe UAM
Ostatnia aktualizacja:  13.12.2016
Zobacz również
fot. Wydawnictwo Naukowe UAM
Wrocławska premiera "Pokoleń" Zaorskiego
„Powidoki”: Wajda nauczył nas historii
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll