PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
Zmiany w dobie cyfryzacji zachodzą z prędkością światła, ustawodawstwo nie nadąża – powiedział Antonio Saura, wiceprzewodniczący EFA, podczas Europejskiej Konferencji Filmowej, która odbyła się 9 grudnia 2016 r. we Wrocławiu.
Konferencja Europejska kinematografia wobec piractwa i wyzwań cyfrowej rzeczywistości to istotny głos w sprawie korzystania z internetowych zasobów kinematograficznych w dobie cyfryzacji. Wybrzmiał on szczególnie donośnie w przeddzień wręczenia Europejskich Nagród Filmowych, najbardziej prestiżowych wyróżnień dla europejskich twórców kina.



fot. materiały prasowe Legalna Kultura

W konferencji uczestniczyli również ambasadorzy Legalnej Kultury – artyści aktywnie uczestniczący w działaniach podejmowanych przez Fundację. Znaleźli się wśród nich Joanna Kulig, Zbigniew Zamachowski, Joanna Jabłczyńska, Magdalena Kumorek, Piotr Adamczyk oraz Anna Dereszowska, która – witając publiczność w imieniu Fundacji – wyraziła nadzieję, że to wydarzenie zapoczątkuje nową tradycję: „Legalna Kultura nie stawia przed obecną konferencją jedynki, ale mam nadzieję, że postawimy dwójkę, trójkę…”.

Podczas konferencji dyskutowane były tematy szczególnie ważne dla współczesnej europejskiej kinematografii. Poszczególne zagadnienia zostały podjęte w ramach trzech paneli: Europejska kinematografia wobec piractwa, Modele dystrybucji filmów – szanse i zagrożenia oraz Mechanizmy wsparcia produkcji filmowych w Europie.

„Świat cyfrowy i kwestie dotyczące praw autorskich w jego realiach to wyzwanie dla twórców branży kreatywnej” – mówiła Alicja Grawon-Jaksik, jedna z panelistek, dyrektor Krajowej Izby Producentów Audiowizualnych. Współczesna kinematografia staje przed wyzwaniem dynamicznie zmieniającego się widza, sposobu odbioru. Fakt, że nielegalne źródła są bardzo łatwo dostępne, przyczynia się często do kompletnego braku refleksji na temat wirtualnych kroków. „Wchodząc do Internetu, nie stajemy się przecież kimś innym” – mówiła Kinga Jakubowska, Prezes Legalnej Kultury, a Teresa Wierzbowska, Prezes Zarządu Stowarzyszenia Sygnał, zwróciła uwagę, że „mówiąc o filmie, trzeba pamiętać, że to jest czyjeś dzieło, wytwór czyjejś pracy, własność intelektualna, której naruszanie jest kradzieżą”.

Dzięki wypowiedzi prof. dr hab. Elżbiety Traple pojawił się także kontekst prawny; podjęto rozważania dotyczące ustawodawstwa w zakresie internetowego udostępniania materiałów audiowizualnych. Dyskutowano różne modele chronienia i egzekwowania praw autorskich w odniesieniu do ogólnego poczucia nieograniczonej dostępności wszelkich materiałów, które daje Internet. Pojawił się także wątek funkcjonującego obecnie modelu geoblockingu i projektu jego zniesienia.

Podjęto temat różnorodności rynków kinematograficznych w obrębie Europy. Paneliści, przedstawiciele poszczególnych instytucji z różnych krajów, opowiedzieli o sposobach, w jaki edukują odbiorców, poszerzając wiedzę i tworząc legalne źródła. Wypunktowano powody nielegalnych działań w Internecie. Dyskutowano o perspektywach rynku kinematograficznego, o tym, w jaki sposób ukształtuje go postępująca cyfryzacja. Antonio Saura mówił: „Nie wiem, w jakiej liczbie, ale jestem pewien, że kina przeżyją. Filmy 360°, filmy 3D oraz fakt, że do kina wychodzi się z innymi ludźmi – to moim zdaniem wystarczające powody”.

Konferencja zgromadziła głównie ludzi działających w branży filmowej, miłośników i twórców kina; ludzi, którym zależy na kulturze. Aktywnie włączając się w dyskusję, stawali się niekiedy dodatkowymi panelistami. „Spotkanie to wyszło poza dane i statystyki” – mówił Jakub Duszyński, dyrektor artystyczny Gutek Film. Dyskutowano tematy dystrybucji, konieczności dostosowania branży kinematograficznej do świata cyfrowego. Podjęto kwestię finansowania branży filmowej i konieczność zmiany modeli biznesowych w obliczu błyskawicznie zachodzących zmian technologicznych. Za najpilniejszą receptę na problem piractwa uznano edukację – „edukację jako dialog, jako wymianę know-how i doświadczeń”, jak definiuje ją Alicja Grawon-Jaksik.

Wydarzenie, którego inicjatorem była Fundacja Legalna Kultura zostało zorganizowane pod auspicjami Europejskiej Akademii Filmowej.
MR
Legalna Kultura
Ostatnia aktualizacja:  12.12.2016
Zobacz również
Film Lab Warszawa - Berlin: zgłoś projekt i pojedź na Berlinale
Marek Gajczak i Leszek Gnoiński: Po co wolność?
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll