PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
Trzeci dzień festiwalu Camerimage za nami. Oto co przyniósł dla widowni zebranej w Bydgoszczy.
W programie tego dnia oczywiście nie zabrakło konkursowych projekcji. Z samego rana widzowie festiwalowi mogli obejrzeć niezwykły, antropologiczny film "Tanna" Martina Butlera i Bentleya Deana. Po południu kinomani podziwiali "Mroczne bestie", koprodukcję grecko-kolumbijsko-argentyńską w reżyserii Felipe Guererro. Natomiast wieczorową porą, widzowie po raz pierwszy w kraju mieli okazję obejrzeć pokazy zaskakującego dramatu "Moonlight" Barry'ego Jenkinsa.

Nieodłączną częścią festiwalu Camerimage są warsztaty dla młodych adeptów sztuki operatorskiej. Jednym z nich było mistrzowskie wystąpienie Vittorio Storaro, autora zdjęć do ostatniego filmu Woody'ego Allena "Śmietanka towarzyska", który miał chwilę, by porozmawiać na temat pracy przy komedii Nowojorczyka.

Vittorio Storaro urodził się 24 czerwca 1940 w Rzymie. Jest synem operatora projektora kinowego. Fotografią zainteresował się mając 11 lat, w wieku osiemnastu lat rozpoczął studia w rzymskiej szkole filmowej Centro Sperimentale di Cinematografia. Jako operator debiutował w 1968 r. filmem "Giovinezza, giovinezza". "Strategią pająka" z 1970 r. rozpoczął wieloletnią współpracę z reżyserem Bernardo Bertoluccim. Swojego pierwszego Oscara otrzymał w 1980 r. za zdjęcia do filmu "Czas Apokalipsy" Francisa Forda Coppoli. Nagrodę Akademii odbierał jeszcze dwukrotnie, za filmy "Czerwoni" i "Ostatni Cesarz". Współpracował z firmą Rosco przy produkcji kolorowych filtrów żelowych o nazwie "The Storaro Selection". Jest twórcą formatu obrazu nazywanego "Universal". Był najmłodszą osobą, która otrzymała nagrodę za osiągnięcia życia przyznawaną przez American Society of Cinematographer.


Kadr z filmu "Śmietanka towarzyska", fot. Kino Świat.

- W filmie, takim jak "Śmietanka towarzyska" ważna jest gra światłem i cieniem. Ważne jest, by w widzu wymusić konkretne emocje - mówił Storaro. - Ważna jest także muzyka, która współgra z obrazami pojawiającymi się na ekranie. - dodawał. - Dużo podpowiada w tej kwestii scenariusz. Często odpowiada na pytania: "Jak? Gdzie? Kiedy?" jeśli chodzi o pracę kamery.

- W symboliczny sposób światło musi podkreślić pewien moment, który chcemy pokazać na ekranie, tak, abyśmy właściwie mogli przedstawić daną sekwencją. - mówił operator filmowy. - Dlatego też, uważam, że światło jest najważniejszym czynnikiem pomocniczym w pracy autora zdjęć. Dzisiejsze kamery są tak czułe, że wszystkie te narzędzia mają ogromny wpływ na obraz.

- Wielkim grzechem filmowców jest to, że większość z nich wygląda po prostu tak samo, czyli byle jak - smutno perorował Sartoro na koniec wykładu.

Po wykładzie, wybitny operator odpowiedział na pytania licznie zebranej grupy adeptów sztuki filmowej, którzy po brzegi wypełnili salę seminaryjną w Operze Novej.
Paweł Zwoliński
Informacja własna
Ostatnia aktualizacja:  15.11.2016
Zobacz również
fot. Kino Świat
„Pitbull. Niebezpieczne kobiety” z rekordowym otwarciem
[wideo] „Perspektywa” dla Jana P. Matuszyńskiego
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll