Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
Jeden z najbardziej wszechstronnych rodzimych reżyserów, mistrz kina gatunków i adaptator dokonujący niekoniunkturalnych literackich wyborów. W sierpniu obchodził swoje 85. urodziny, we wrześniu na festiwalu w Gdyni odebrał Platynowe Lwy za całokształt twórczości. W listopadzie zaś Janusz Majewski – inicjując tym samym nowy sezon premier zrekonstruowanej cyfrowo klasyki filmowej – przypomni, jak zaczynał. 7 listopada w warszawskim kinie Kultura o godz. 19.00 swoim debiutanckim „Sublokatorem” (1966) – w nowej cyfrowej wersji – naocznie udowodni, że od początku świetnie się zapowiadał. Organizatorami tego specjalnego pokazu są Stowarzyszenie Filmowców Polskich, Studio Filmowe ZEBRA, Polski Instytut Sztuki Filmowej i Cyfrowe Repozytorium Filmowe, a jego specjalnymi gośćmi ekipa filmu z reżyserem na czele.
"Sublokator" to debiut w świetnym stylu – i rzadkim gatunku, jakim jest w polskim kinie tzw. sophisticated comedy, wyrafinowana komedia z dużą dawką czarnego humoru. Inspirowana twórczością Billy’ego Wildera i brytyjską szkołą komedii spod znaku Ealing Studio, podszyta Kafką opowieść o perypetiach samotnego mężczyzny padającego ofiarą zmasowanego kobiecego ataku, była artystycznym manifestem reżysera.
Magdalena Zawadzka, fot. CRF.
Tytułowy bohater, trzydziestoparoletni naukowiec próbujący – bez powodzenia – porozumieć się z trzema kobietami w różnym wieku, to reprezentant pokolenia Majewskiego, które w wojnie wziąć udziału nie zdążyło, w powojennej rewolucji nie chciało, a z młodą generacją nie umie nawiązać kontaktu. Nie ma też – po doświadczeniu krótkotrwałej, popaździernikowej odwilży – politycznych złudzeń. Filmowy Ludwik ucieka w pracę naukową, filmowiec Majewski swój azyl znalazł w kinie, w którym szukał dla siebie osobnego miejsca – i własnej drogi.
Jan Machulski, fot. CRF.
Stąd zamiast terminowania jako asystent – samodzielna praca, realizacja krótkich metraży i filmów telewizyjnych. Zamiast wpisywania się w dominujące nurty – ucieczka w literaturę, historie i kino gatunków. Oparty na autorskim scenariuszu "Sublokator" to pierwsza taka ucieczka reżysera, bardzo stylowa i w znakomitym aktorskim towarzystwie Barbary Ludwiżanki, Magdaleny Zawadzkiej, Katarzyny Łaniewskiej, Teresy Lipowskiej i Jana Machulskiego. I zapowiedź późniejszych filmów, również charakteryzujących się elegancją i precyzją formy, umiejętnym wykorzystaniem konwencji gatunkowych, zmysłem pastiszu czy doskonale dobraną muzyką. Tym bardziej warto więc poniedziałkowy wieczór 7 listopada spędzić w towarzystwie barwnych mieszkańców starej willi na Akacjowej.
Magdalena Zawadzka i Jan Machulski, fot. CRF.
Premierę „Sublokatora” poprzedzi film muzyczny „Opus Jazz” Janusza Majewskiego z 1963 roku - sfilmowana próba kwintetu Andrzeja Kurylewicza w studiu nagrań. Rekonstrukcja cyfrowa tego dokumentu została wykonana przez Wytwórnię Filmów Dokumentalnych i Fabularnych.
Magdalena Zawadzka, fot. CRF.
Tytułowy bohater, trzydziestoparoletni naukowiec próbujący – bez powodzenia – porozumieć się z trzema kobietami w różnym wieku, to reprezentant pokolenia Majewskiego, które w wojnie wziąć udziału nie zdążyło, w powojennej rewolucji nie chciało, a z młodą generacją nie umie nawiązać kontaktu. Nie ma też – po doświadczeniu krótkotrwałej, popaździernikowej odwilży – politycznych złudzeń. Filmowy Ludwik ucieka w pracę naukową, filmowiec Majewski swój azyl znalazł w kinie, w którym szukał dla siebie osobnego miejsca – i własnej drogi.
Jan Machulski, fot. CRF.
Stąd zamiast terminowania jako asystent – samodzielna praca, realizacja krótkich metraży i filmów telewizyjnych. Zamiast wpisywania się w dominujące nurty – ucieczka w literaturę, historie i kino gatunków. Oparty na autorskim scenariuszu "Sublokator" to pierwsza taka ucieczka reżysera, bardzo stylowa i w znakomitym aktorskim towarzystwie Barbary Ludwiżanki, Magdaleny Zawadzkiej, Katarzyny Łaniewskiej, Teresy Lipowskiej i Jana Machulskiego. I zapowiedź późniejszych filmów, również charakteryzujących się elegancją i precyzją formy, umiejętnym wykorzystaniem konwencji gatunkowych, zmysłem pastiszu czy doskonale dobraną muzyką. Tym bardziej warto więc poniedziałkowy wieczór 7 listopada spędzić w towarzystwie barwnych mieszkańców starej willi na Akacjowej.
Magdalena Zawadzka i Jan Machulski, fot. CRF.
Premierę „Sublokatora” poprzedzi film muzyczny „Opus Jazz” Janusza Majewskiego z 1963 roku - sfilmowana próba kwintetu Andrzeja Kurylewicza w studiu nagrań. Rekonstrukcja cyfrowa tego dokumentu została wykonana przez Wytwórnię Filmów Dokumentalnych i Fabularnych.
AK
SFP
Ostatnia aktualizacja: 4.11.2016
fot. CRF
Sejm uchwałą uczcił pamięć Andrzeja Wajdy
Kamera na wschód: Rusza EMiGRA 2016
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024