PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
Słabością dzisiejszych festiwali filmowych jest brak kultury dyskusji. Nie sprzyja jej przeładowany program, wieczny pośpiech, coraz większy rozmach. „Widz festiwalowy jest w sytuacji specyficznej - między wyczynem biegacza a <małą śmiercią>, niedojedzony, niewyspany, spocony lub przeziębiony w zależności od pory roku, byle tylko zdążyć na czas” – mówił w 2012 roku na Ars Independent w Katowicach profesor Andrzej Gwóźdź.
W przypadku  (wciąż) młodego festiwalu Kamera Akcja! jest zupełnie inaczej. Jego twórcy (w szczególności Przemek Glajzner, Gosia Gontarska i Malwina Czajka) postawili na rozmowy, panele, warsztaty dziennikarskie i krytyczne. Do tego stopnia nawet, że odnosi się wrażenie, że właśnie te dyskusje są najważniejszym punktem programu, mimo starannie zaplanowanych konkursów filmów długo- i krótkometrażowych. Odkąd przyjeżdżam na Kamera Akcja!, a przyjeżdżam od kilku lat regularnie, ze zdumieniem widzę, że na tych dyskusjach, poruszających tematy wręcz hermetyczne, sala jest pełna. Widownię szczelnie wypełniają głównie młodzi ludzie, kinofile, chciwie łowiący każde słowo z rozmowy, wyluzowani, krytyczni, mający czas.

Mocną stroną festiwalu Kamera Akcja! jest jego wyrazista formuła programowa. Wydaje się, że festiwale adresowane do konkretnej grupy adresatów zyskują przewagę, gromadząc wokół siebie praktyków i adeptów danej specjalizacji.  Ma to same zalety: buduje rangę imprezy, umacnia więzi środowiskowe i – w tym konkretnym wypadku – określa tematy, jakimi filmopiśmiennicy powinni się zajmować. Rozmawiając na panelach, z kolegami, z widownią szybko orientujemy się, jakich tematów jest wciąż niedosyt.
 

Michał Pabiś-Orzeszyna, Stanisław Liguziński, Michał Oleszczyk, Kuba Mikurda, fot. Gosia Sujecka

Miałam okazję w tym roku uczestniczyć w  takich rozmowach. Panel o wideoesejach (relacja z niego ukaże się już wkrótce) odbywał się w festiwalowym kinie Wytwórnia 3d, a brali w nim udział Michał Pabiś-Orzeszyna, Stanisław Liguziński, Michał Oleszczyk i Kuba Mikurda. Bite półtorej godziny uczestnicy rozmawiali nie tylko o najnowszych trendach w wideoesejach, ich dostępności, perspektywach dla polskiego rynku filmowego, ale o naturze tego specyficznego gatunku audiowizualnego, o jego kontekście filozoficznym, estetycznym, prawnym. Tego typu dyskusje do tej pory odbywały się raczej w salach uniwersyteckich, niż na otwartej imprezie filmowej.

Na dyskusję „Hollyłódź – mit czy rzeczywistość” (którą miałam okazję moderować) do Kina Szkoły Filmowej w Łodzi przyszła już inna widownia. Studenci Szkoły, animatorzy i menedżerowie kultury, wytrwali festiwalowicze kilku pokoleń spotkali się  z tymi, którzy dzisiaj tworzą kulturę filmowej Łodzi. W dyskusji wzięli udział Rafał Syska, dyrektor Narodowego Centrum Kultury Filmowej, nowa dyrektorka Transatlantyku Joanna Łapińska, filmoznawczyni z Uniwersytetu Łódzkiego Ewa Ciszewska oraz Anna Michalska z Muzeum Kinematografii w Łodzi. Że temat filmowej Łodzi wzbudza emocje, wiadomo od dawna – najlepszy dowód, że dyskusję postanowiła transmitować w streamingu łódzka Gazeta Wyborcza. Tak śmiałe inwestycje, jak NCKF czy przeniesienie Transatlantyku prowokuje dyskusje. I tym razem nie zabrakło głosów krytycznych, mimo to bez wątpienia była to rozmowa wyłącznie merytoryczna, wolna od wycieczek osobistych i niepotrzebnych resentymentów.

Dyskusja o Łodzi filmowej, fot. Paulina Adaszek

W ciągu zaledwie trzech  dni odbyło się kilka takich spotkań i rozmów, z których każde cieszyło się zainteresowaniem. Michał Walkiewicz, Ludwika Mastalerz, Kamil Jędrasiak, Marcin Nowak rozmawiali  o związkach filmu z grą. Prof. Tadeusz Szczepański oraz dyrektorka Muzeum Kinematografii, Marzena Bomanowska wspominali Marię Kornatowską przy okazji promocji książki „Sejsmograf duszy”. Sala pękała w szwach podczas prowadzonej przez Jagodę Murczyńską dyskusji „Diabeł tkwi w szczegółach. Jak pisać o kostiumach filmowych?”. Warsztaty radiowe prowadziła Magda Miśka Jackowska z RMF Classic. Natasza Korczarowska-Różycka przedstawiała sztukę analizy filmowej na podstawie twórczości Wojciecha Jerzego Hasa. Łukasz i Natalia Grzegorzkowie zapreznetowali case-study swojego filmu "Kamper", a Piotr Dumała i Bożena Krakówka spotkali się z widzami po projekcji "Ederly". Łukasz Maciejewski „przepytywał” Martę Nieradkiewicz. Tomasz Raczek, Jan Topolski i Agnieszka Wasiak dyskutowali o programowaniu festiwali, roli selekcjonera-krytyka w tym procesie.

Nad wideoesejem pracują Stanisław Liguziński, Kaja Klimek, Kuba Mikurda, Błażej Hrapkowicz, fot. Paweł Mańka

Bardzo ciekawym eksperymentem „krytycznym” były warsztaty wideo-recenzji na podstawie filmu „Baby Bump” w reżyserii Kuby Czekaja, prowadzone przez Stanisława Liguzińskiego i Kubę Mikurdę. Warto dodać, że twórcy filmu wyrazili zgodę na ingerencję w ich dzieło, co stanowi przykład dobrej praktyki i otwartości na tę nową formę filmowej dyskusji – jak mówi Michał Oleszczyk, formę przyszłości.

  Jeśli Kamera Akcja! z tych rozmów i paneli uczyni trwały znak firmowy, mocną markę, to będzie mieć realną szansę na odbudowanie tradycji DKF-owskich tradycji dyskutowania i słuchania - w przeciwieństwie do modnej obecnie tzw. nawalanki. 

7. Festiwal Kamera Akcja! trwał od 6 do 9 października 2016 roku.
 































Anna Wróblewska
artykuł redakcyjny
Ostatnia aktualizacja:  9.10.2016
Zobacz również
fot. fot. Paweł Mańka
Andrzej Wajda nie żyje
Spotkanie informacyjne Kreatywnej Europy
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll