PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
Aktorzy Polscy
Filmowcy Polscy
MENU
WYDARZENIA
  2.09.2016
Kolejny odcinek cyklu „Niewiarygodne przygody polskiego filmu” – w nowym numerze „Magazynu Filmowego” (nr 09/2016) – Stanisław Zawiśliński poświęcił obronie Westerplatte. Oto fragment artykułu, który w całości będzie można przeczytać na łamach pisma już 12 września.
W okresie, gdy w Polsce toczą się nowe spory związane z historią wojenną i powojenną, kiedy ze strony władz płyną zachęty do realizacji filmów patriotycznych, warto przypomnieć, jak nasze kino sobie z nimi wcześniej radziło. A radziło sobie różnie. Przykładem niech będą dwa filmy fabularne na ten sam temat – legendarnej obrony Westerplatte we wrześniu 1939 roku.

"Westerplatte" w reżyserii Stanisława Różewicza zrealizowane zostało w roku 1967, „Tajemnice Westerplatte” w reżyserii Pawła Chochlewa powstały 46 lat później. Ten pierwszy, 90-minutowy film był czarno-biały, nakręcony na taśmie 35 mm i potem – w roku 1971 – zaadaptowany na taśmę 70 mm. Drugi film, dwugodzinny, zrealizowano o wiele nowocześniej, w kolorze i – jak na wiek XXI przystało – z udziałem licznych efektów komputerowych.

Stanisław Różewicz robił swój film na podstawie scenariusza znakomitego pisarza Jana Józefa Szczepańskiego (notabene uczestnika kampanii wrześniowej 1939 roku, autora „Polskiej jesieni”). Wspólnie przygotowywali dokumentację – jeździli do Gdańska, rozmawiali z żyjącymi jeszcze obrońcami przyczółka, korzystali z zapisków dowódcy westerplatczyków majora Henryka Sucharskiego i wielu innych dokumentów. Postanowili, że obraz powinien mieć formę zbliżoną do dokumentu. Z tego też powodu aktorów dobierano według podobieństwa do prawdziwych żołnierzy z Westerplatte, a część zdjęć zrealizowano tam, gdzie rzeczywiście walczono o przetrwanie, m.in. na Wartowni nr 1. Z wielką pieczołowitością zadbano o kostiumy i rekwizyty.

Film Różewicza pokazuje grupę polskich żołnierzy broniących przed niemieckim najeźdźcą skrawka polskiej ziemi. Opowiada o sytuacji ludzi zamkniętych na niewielkiej przestrzeni i rozpaczliwie czekających na pomoc, która nie nadchodzi. Wprawdzie fabułę napędza też narastający konflikt majora Sucharskiego (skłonnego do poddania placówki) z kapitanem Franciszkiem Dąbrowskim (sugerującym walkę do ostatniej kropli krwi), to nie on wysuwa się na pierwszy plan. Twórcom "Westerplatte" bardziej, niż na epatowaniu tym konfliktem i scenami batalistycznymi (których zresztą  nie brakuje), zależało na możliwie najwierniejszej rekonstrukcji wydarzeń. I to się powiodło. "Westerplatte" jest swoistą kroniką dramatycznych wydarzeń i psychologicznie wiarygodną panoramą różnych zachowań oraz postaw w sytuacji skrajnego zagrożenia. Różewicz zrealizował film ujmujący prostotą i rzetelnością, stonowany, pozbawiony hurrapatriotycznych uniesień, daleki od ówczesnych propagandowych schematów, nie ośmieszający też niemieckiego wroga. Chwalono oddające stan nieustannego napięcia zdjęcia Jerzego Wójcika i świetnie współtworzącą klimat muzykę Wojciecha Kilara.

Stanisław Zawiśliński
Magazyn Filmowy SFP 09/2016
Ostatnia aktualizacja:  1.09.2016
Zobacz również
fot. SF Tor/Filmoteka Narodowa
Dałkowska, Łotocki i Krauze opowiadają o "Smoleńsku"
"Body/Ciało" nominowane do Europejskiej Nagrody Publiczności
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2020
Scroll