PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
Takie też potrafi być nasze rodzime kino, o czym przekonaliśmy podczas kolejnego dnia na koszalińskim festiwalu Młodzi i Film.
Zacznijmy od „Baby Bump” Kuby Czekaja.  To historia chłopca marzącego o normalnym życiu i akceptacji rówieśników. Główny bohater, Mickey, sprzedaje własny mocz kolegom zagrożonym wpadką na teście narkotykowym, żeby zarobić na operację odstających uszu. A wygląd to i tak najmniejszy z problemów 11-latka. Dojrzewanie atakuje go w najmniej spodziewanym momencie. Rzeczywistość i wyobraźnia mieszają się, a zdarzenia w domu i w szkole urastają do rangi ostatecznych. Mickey musi znaleźć w sobie siłę, żeby skończyć to, co się zaczęło.


 

- Chcieliśmy opowiedzieć o cielesności, o dojrzewaniu, ale nie emocjonalnym, tylko pokazać co się dzieje z ciałem – mówi Kuba Czekaj. - To jest trudny moment, jest wiele dziwnych informacji, które dostajemy – dzieci są opanowane teraz przez informacje napływające z mediów. I to tym mówimy też w tym filmie. Staraliśmy być w tym szczerzy i ograniczyć to konwencją. Chcieliśmy pokazać, jak to może wyglądać w wyobraźni takiego dorastającego chłopaka. To jest bardzo istotny moment w naszym życiu. To, co się dzieje wokół nas, w jakich jesteśmy sytuacjach, co spotkamy, w jakich okolicznościach - wpływa no, jakimi jesteśmy ludźmi. Myślę, że później już nas taki moment nie spotyka.

- To było dla mnie całkowicie coś nowego – opowiada nastoletni odtwórca głównej roli, Kacper Olszewski. - Były próby, spotykaliśmy się i rozmawialiśmy o tekście i o tym, żeby wychodziło coś ode mnie. Rozmawialiśmy na temat dialogów, mogłem pewne zmieniać, miałem dużo miejsca na improwizację. Tylko nie ma wielu rzeczy, bo okazało się, że nagraliśmy 4,5 godz. filmu, a musieliśmy się zmieścić w dużo krótszym czasie. Szkoda mi niektórych scen. Współpraca układała się dobrze, ale na planie nie było już tak różowo. Ten film zrodził się w bólach, muszę przyznać, ale jak obejrzałem go dzisiaj, to stwierdziłem, że było warto. Znając dobrze scenariusz, oglądając film, wiele razy się zaskakiwałem, bo to nie było ułożone chronologicznie, to jeszcze zawsze byłem po drugiej stronie kamery. A teraz zobaczyłem to od tej właściwej strony. Chociaż nie wiem, która strona jest właściwa…


Kolejnym, zresztą już wielokrotnie nagradzanym, filmem o zacięciu formalnym są „Córki Dancingu” Agnieszki Smoczyńskiej, walczące o Wielkiego Jantara. "Córki Dancingu" to muzyczna opowieść grozy o dwóch syrenach – Srebrnej i Złotej (w tych rolach: Marta Mazurek i Michalina Olszańska) – które lądują w środku świata warszawskich dancingów lat 80. XX wieku, tętniącego muzyką, mieniącego się światłami neonów i blaskiem cekinów.


- To jest film dla młodego pokolenia, które dorastało w epoce kaset wideo – mówi o filmie Agnieszka Smoczyńska. - Flirtujemy z popem – nie tylko poprzez kampową stylistykę, ale i piosenki. Dancing jako idea flirtował z zachodnim popem. Bawiąc się muzyką i kinem, dekonstruując pewną stylistykę, można znaleźć coś bardzo wartościowego. Formalna strona filmu, przekroczenie pewnych granic do jakich jesteśmy przyzwyczajeni jako widzowie – wyrasta z historii bohaterek, które przechodząc inicjację, pokonują próg dojrzałości.


Koszalin odwiedziła Kathleen McInnis, festiwalowy strateg i doradca do spraw reklamy i promocji filmów z ponad dwudziestoletnim doświadczeniem w branży. Pracowała jako dziennikarz (była
m.in. redaktorem „MovieMaker Magazine”) i producent. Wykłada na najważniejszych amerykańskich uczelniach (NYU Tisch/Asia, UCLA School of Television, Film and Theater). Obecnie prowadzi firmę konsultingową See-Through Films, która reprezentuje produkcje pełno- i krótkometrażowe, a także dokumentalne na największych międzynarodowych festiwalach – m.in. Sundance, Cannes, Berlinie, Karlowych Warach czy Toronto. Wśród jej klientów były takie osobowości, jak Jennifer Lynch, John Carpenter czy István Szabó. W swojej pracy McInnis wykorzystuje potencjał festiwali filmowych w celu zmaksymalizowania świadomości o filmie oraz zainteresowania mediów i publiczności nie tylko tytułem, ale także reżyserem. Strategia festiwalowa to obecnie jeden z ważniejszych elementów towarzyszących twórcom przy produkcji filmowej. Od jej dobrego opracowania zależy międzynarodowy sukces filmu. To także istotna kwestia, która pomaga w znalezieniu agenta sprzedaży i dalszej dystrybucji obrazu.


Studio Munka-SFP zaprosiło także pięć par reżyserów i producentów, przygotowujących się do pełnometrażowych debiutów fabularnych do udziału w zamkniętych warsztatach z Kathleen McInnis. W trakcie czterodniowych spotkań poruszone zostają tematy związane z rozwojem projektów debiutujących twórców – przede wszystkim kreowanie własnej marki. Uczestnicy rozmawiają o tym, jak dotrzeć do jak największej liczby widzów i przedstawicieli branży oraz jak sprzedać swoje dzieło. Praca odbywa sięna własnych projektach, dzięki czemu strategię promocyjną i festiwalową przygotują jeszcze przed rozpoczęciem zdjęć.

 

Organizatorami Koszalińskiego Festiwalu Debiutów Filmowych Młodzi i Film są: Stowarzyszenie Filmowców Polskich, Miasto Koszalin i Centrum Kultury 105 w Koszalinie. Festiwal jest współfinansowany przez Polski Instytut Sztuki Filmowej, Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Zachodniopomorski Urząd Marszałkowski.

 

 

Albert Kiciński
Młodzi i Film 2016
Ostatnia aktualizacja:  24.06.2016
Zobacz również
fot. Balapolis
9. edycja Małopolskiej Nagrody Filmowej
Awangarda Krakowska '71
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll