Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
25 maja 2016 roku, w czasie gdy w Warszawie trwała Gala 50-lecia Stowarzyszenia Filmowców Polskich, w Krakowie odbywał się wielki koncert muzyki do filmów Romana Polańskiego „Scoring4Polanski”. Reżyser odebrał na koncercie z rąk prezydenta Krakowa Jacka Majchrowskiego odznakę jubileuszową 50-lecia SFP.
- Przypadł mi w udziale zaszczyt wręczenia Panu Romanowi Polańskiemu odznaki 50-lecia Stowarzyszenia Filmowców Polskich - powiedział prezydent Krakowa Jacek Majchrowski na koncercie poświęconemu muzyce filmowej - Chciałem podziękować Panu Romanowi Polańskiego za to, że wywodząc z tego miasta, jadąc w świat, nigdy o tym mieście nie zapomniał - dodał, wręczając reżyserowi odznakę 50-lecia SFP.
Roman Polański odbiera z rąk Jacka Majchrowskiego odznakę 50-lecia SFP. Fot. Robert Słuszniak dla Festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie.
- Wydaje mi się to wszystko jak sen - stwierdził Roman Polański - Gdzie bym myślał o tym, jako mały chłopiec, który uciekł z getta, że pewnego dnia będę tutaj witany przez tak wielką publiczność, obdarzany nagrodami. Naprawdę, to jest bardzo wzruszający moment dla mnie i serdecznie wam wszystkim dziękuję.
Roman Polański. Fot. Robert Słuszniak dla Festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie.
„Scoring4Polanski” to kontynuacja zainicjowanego na FMF cyklu koncertów poświęconych najwybitniejszym osobowościom polskiego kina, reżyserom, których twórczość filmowa przybliżana jest poprzez niecodzienny pryzmat: muzyki użytej w ich filmach oraz osobowości artystycznej kompozytorów, z którymi współpracowali. To prezentacja wielości gatunków i stylów muzycznych, różnorodnych metod wykorzystywania muzyki w obrazie filmowym, to także muzyczna historia współtworzenia obrazu filmowego, a także zapis artystycznego ścierania się i uzupełniania wizji reżyserskiej z ilustracją kompozytorską.
Pierwsza odsłona cyklu, w 2015 roku, była dedykowana dziełom filmowym i muzyce tworzonej do obrazów zdobywcy Oscara Andrzeja Wajdy.
Orkiestra NOSPR. Fot. Wojciech Wandzel dla Festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie.
Reżyser „Dziecka Rosemary” to niespokojny duch, dążący nieustannie do formy najbardziej pojemnej dla ukazania skomplikowanych psychologicznie relacji międzyludzkich. Reżyser nieustannie eksperymentuje także z uzyskaniem indywidualnego brzmienia dla każdego ze swoich obrazów. Współpracował z największymi kompozytorami muzyki filmowej wszech czasów używając języka jazzu, elektroniki i brzmień syntezatorowych¸ eksperymentalnego laboratorium dźwięków charakterystycznego dla muzyki współczesnej, po bardzo klasyczne, wręcz „hollywoodzkie” brzmienia symfoniki. Historia warsztatu reżyserskiego Polańskiego jest nie tylko historią światowego kina, ale i przeglądem najważniejszych tendencji w komponowaniu.
Roman Polański współpracuje zawsze z największymi: Krzysztofem Komedą, Wojciechem Kilarem, Philippem Sardem, Vangelisem, Ennio Morriconem, Jerrym Goldsmithem czy Alexandrem Desplatem. Alexandre Desplat, laureat Oscara i siedmiu nominacji do tej nagrody, był obecny na koncercie.
Alexandre Desplat. Fot. Wojciech Wandzel dla Festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie.
W programie koncertów znalazły się światowe premiery specjalnie zaaranżowanych dla FMF muzycznych ilustracji obrazujących najbardziej charakterystyczne dla kina Polańskiego motywy: walkę płci, fascynację okrucieństwem, psychologię władzy i walkę o nią, atmosferę sennego marzenia i niepokoju, ironii i mroku. W koncercie nie zabrakło zatem rozpoznawalnych jazzowo-melancholijnych motywów Krzysztofa Komedy z filmów: „Nóż w wodzie”, „Matnia” i „Dziecko Rosemary”, muzyki Wojciecha Kilara do: „Pianisty”, „Śmierci i dziewczyny” czy pięknej wokalizy z filmu „Dziewiąte Wrota”. Usłyszeliśmy rozpoznawalne tematy Philippe’a Sarde’a z obrazów „Tess” i „Lokator”; niezapomniany „Frantic theme” Ennio Morriconego, motyw miłosny Jerry’ego Goldsmitha z „Chinatown” czy znakomitą serię muzycznych ilustracji Alexandre’a Desplata do „Wenus w Futrze”, „Autora Widmo” czy „Rzezi”.
Koncert "Scoring4Polanski". Fot. Wojciech Wandzel dla Festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie.
Cykl organizowany wspólnie przez Miasta Kraków i Katowice odbywa się w ramach współpracy kulturalnej obydwu ważnych ośrodków. Program został zaprezentowany dwukrotnie w ramach Festiwalu Muzyki Filmowej: premierowo w Katowicach 24 maja w Sali NOSPR, natomiast dzień później, 25 maja - w Krakowie w Centrum Kongresowym ICE Kraków. Oba koncerty wykonała Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia pod dyrekcją Dirka Brossé, dyrektor muzyczny International Flanders Film Festival w Gandawie, wraz z plejadą artystów polskiego jazzu i muzyki klasycznej.
Roman Polański i Jacek Majchrowski. Fot. Wojciech Wandzel dla Festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie.
W czasie koncertu artyści wykonali utwory:
- Wojciecha Kilara z filmów: "Pianista", "Dziewiąte wrota", "Śmierć i dziewczyna",
- Krzysztofa Komedy z filmów: "Nóż w wodzie", "Dziecko Rosemary", "Matnia", "Nieustraszeni pogromcy wampirów", "Dwaj ludzie z szafą",
- Philippe'a Sarda z filmów "Lokator" i "Tess",
- Ennio Morricone z filmu "Frantic",
- Jerry'ego Goldsmitha z filmu "Chinatown"
oraz
- Alexandre'a Desplata z filmów "Autor widmo", "Rzeź" i "Wenus w futrze".
Alexandre Desplat i Roman Polański. Fot. Wojciech Wandzel dla Festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie.
Roman Polański odbiera z rąk Jacka Majchrowskiego odznakę 50-lecia SFP. Fot. Robert Słuszniak dla Festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie.
- Wydaje mi się to wszystko jak sen - stwierdził Roman Polański - Gdzie bym myślał o tym, jako mały chłopiec, który uciekł z getta, że pewnego dnia będę tutaj witany przez tak wielką publiczność, obdarzany nagrodami. Naprawdę, to jest bardzo wzruszający moment dla mnie i serdecznie wam wszystkim dziękuję.
Roman Polański. Fot. Robert Słuszniak dla Festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie.
Pierwsza odsłona cyklu, w 2015 roku, była dedykowana dziełom filmowym i muzyce tworzonej do obrazów zdobywcy Oscara Andrzeja Wajdy.
Orkiestra NOSPR. Fot. Wojciech Wandzel dla Festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie.
Reżyser „Dziecka Rosemary” to niespokojny duch, dążący nieustannie do formy najbardziej pojemnej dla ukazania skomplikowanych psychologicznie relacji międzyludzkich. Reżyser nieustannie eksperymentuje także z uzyskaniem indywidualnego brzmienia dla każdego ze swoich obrazów. Współpracował z największymi kompozytorami muzyki filmowej wszech czasów używając języka jazzu, elektroniki i brzmień syntezatorowych¸ eksperymentalnego laboratorium dźwięków charakterystycznego dla muzyki współczesnej, po bardzo klasyczne, wręcz „hollywoodzkie” brzmienia symfoniki. Historia warsztatu reżyserskiego Polańskiego jest nie tylko historią światowego kina, ale i przeglądem najważniejszych tendencji w komponowaniu.
Roman Polański współpracuje zawsze z największymi: Krzysztofem Komedą, Wojciechem Kilarem, Philippem Sardem, Vangelisem, Ennio Morriconem, Jerrym Goldsmithem czy Alexandrem Desplatem. Alexandre Desplat, laureat Oscara i siedmiu nominacji do tej nagrody, był obecny na koncercie.
Alexandre Desplat. Fot. Wojciech Wandzel dla Festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie.
W programie koncertów znalazły się światowe premiery specjalnie zaaranżowanych dla FMF muzycznych ilustracji obrazujących najbardziej charakterystyczne dla kina Polańskiego motywy: walkę płci, fascynację okrucieństwem, psychologię władzy i walkę o nią, atmosferę sennego marzenia i niepokoju, ironii i mroku. W koncercie nie zabrakło zatem rozpoznawalnych jazzowo-melancholijnych motywów Krzysztofa Komedy z filmów: „Nóż w wodzie”, „Matnia” i „Dziecko Rosemary”, muzyki Wojciecha Kilara do: „Pianisty”, „Śmierci i dziewczyny” czy pięknej wokalizy z filmu „Dziewiąte Wrota”. Usłyszeliśmy rozpoznawalne tematy Philippe’a Sarde’a z obrazów „Tess” i „Lokator”; niezapomniany „Frantic theme” Ennio Morriconego, motyw miłosny Jerry’ego Goldsmitha z „Chinatown” czy znakomitą serię muzycznych ilustracji Alexandre’a Desplata do „Wenus w Futrze”, „Autora Widmo” czy „Rzezi”.
Koncert "Scoring4Polanski". Fot. Wojciech Wandzel dla Festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie.
Cykl organizowany wspólnie przez Miasta Kraków i Katowice odbywa się w ramach współpracy kulturalnej obydwu ważnych ośrodków. Program został zaprezentowany dwukrotnie w ramach Festiwalu Muzyki Filmowej: premierowo w Katowicach 24 maja w Sali NOSPR, natomiast dzień później, 25 maja - w Krakowie w Centrum Kongresowym ICE Kraków. Oba koncerty wykonała Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia pod dyrekcją Dirka Brossé, dyrektor muzyczny International Flanders Film Festival w Gandawie, wraz z plejadą artystów polskiego jazzu i muzyki klasycznej.
Roman Polański i Jacek Majchrowski. Fot. Wojciech Wandzel dla Festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie.
W czasie koncertu artyści wykonali utwory:
- Wojciecha Kilara z filmów: "Pianista", "Dziewiąte wrota", "Śmierć i dziewczyna",
- Krzysztofa Komedy z filmów: "Nóż w wodzie", "Dziecko Rosemary", "Matnia", "Nieustraszeni pogromcy wampirów", "Dwaj ludzie z szafą",
- Philippe'a Sarda z filmów "Lokator" i "Tess",
- Ennio Morricone z filmu "Frantic",
- Jerry'ego Goldsmitha z filmu "Chinatown"
oraz
- Alexandre'a Desplata z filmów "Autor widmo", "Rzeź" i "Wenus w futrze".
Alexandre Desplat i Roman Polański. Fot. Wojciech Wandzel dla Festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie.
Tomasz Sztuka
SFP/FMF
Ostatnia aktualizacja: 23.06.2016
fot. Robert Słuszniak/FMF w Krakowie
Jest pierwszy zwiastun "Ostatniej Rodziny"
Warsztaty Podatkowe KIPA
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024