PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
Forum Stowarzyszenia Filmowców Polskich przy 56. Krakowskim Festiwalu Filmowym tym razem zostało zorganizowane pod hasłem: „Film dokumentalny i animowany jako towar”. W ostatni dzień Festiwalu, 4 czerwca 2016 roku do Małopolskiego Ogrodu Sztuk przybyła około setka gości.
Spotkanie prowadzili nowo wybrani przewodniczący sekcji dokumentu i animacji SFP (zresztą pełniący tę funkcję w poprzedniej kadencji): Marek Drążewski i Marek Serafiński.

Forum rozpoczęło się od smutnego akcentu – pożegnania zmarłej kilka dni wcześniej reżyser Dżamili Ankiewicz. Zebrani uczcili zmarłych w ostatnim roku kolegów minutą ciszy.

Pierwsza część spotkania zasadniczo poświęcona była współpracy z Polskim Instytutem Sztuki Filmowej. - Pani Dyrektor Magdalena Sroka poszła z nami do Telewizji Polskiej na spotkania 4 i 9 maja. Wspomogła nas bardzo w rozmowach o współpracy z Telewizją – mówił Marek Drążewski.

Gościem Forum była Izabela Kiszka-Hoflik, nowa Pełnomocnik Dyrektora PISF ds. Produkcji Filmowej i Rozwoju Projektów Filmowych. Przedstawiła dane z 2015 roku dotyczące produkcji pozafabularnej.


Jadwiga Huckova, Marek Serafiński, Marek Drążewski, Izabela Kiszka-Hoflik, fot. Marcin Warszawski

Polski Instytut Sztuki Filmowej dofinansował w 2015 w programie Rozwój projektu  20 projektów filmów dokumentalnych na kwotę 797 040 zł i 14 projektów filmów animowanych na kwotę 1 726 500 zł. Jeśli chodzi o produkcję filmów dokumentalnych, wydano 53 decyzje na łączną kwotę 9 330 770 zł (w tym 17 debiutów reżyserskich – 2 528 000 zł). W priorytecie produkcji filmów animowanych dyrektor PISF podjęła 26 decyzji na łączną kwotę 10 371 780 zł (w tym duża liczba, aż 10 debiutów reżyserskich – 1 211 700 zł)

Filmy dokumentalne zdobyły w 2015 roku ponad 90 nagród. W Locarno odniosły sukces takie tytułu, jak „Bracia” Wojciecha Staronia czy „Mów mi Marianna” Karoliny Bielawskiej. Dwa filmy dokumentalne: „Joanna” Anety Kopacz i „Nasza klątwa” Tomasza Śliwińskiego otrzymały nominacje do Oscara. - To znak ze szklany sufit nie istnieje – mówiła Izabela Kiszka – Hoflik. Konsekwencją sukcesu w Locarno stało się zaproszenie do zaproszenie do Locarno do programu First Look, który filmy na etapie postprodukcji prezentuje agentom sprzedaży.
- Na festiwalu w Berlinie wygrał film dokumentalny. To wskazuje na to, że festiwale się zmieniają. Berlinale najszybciej reaguje na zmiany w świecie, zawsze był to festiwal zaangażowany społecznie i politycznie. Ta nagroda jest potwierdzeniem trendu. Poszukuje się innej formy, często filmów na styku fabuły i dokumentu, dokumentu inscenizowanego - zwracała uwagę Pełnomocnik Dyrektor PISF. Takim przykładem jest znany film Michała Marczaka „Wszystkie nieprzespane noce” – w Sundance został pokazany w sekcji dokumentalnej, ale mógł także zostać zakwalifikowany do fabuł. Marczak otrzymał w Sundance nagrodę za reżyserię, co jest bardzo znaczącym zjawiskiem; bardzo trudno nieanglojęzycznemu reżyserowi zdobyć takie wyróżnienie na amerykańskim festiwalu.

Izabela Kiszka-Hoflik zwróciła uwagę na wspieraną przez PISF działalność Krakowskiej Fundacji Filmowej, która udanie promuje polskie filmy dokumentalne, animowane i krótkometrażowe w świecie. Podkreśliła, że wzrasta zainteresowanie producentów i reżyserów obecnością na rynkach zagranicznych, coraz częściej Polacy dbają o to, by filmy te weszły do dystrybucji, choćby arthousowej i tv.

Marek Drążewski, fot. Marcin Warszawski


Izabela Kiszka – Hoflik poinformowała, że PISF wspólnie z Krajową Izbą Producentów Audiowizualnych pracują nad kosztorysem filmu dokumentalnego, który ma być udostępniony już w sesji 1/2017. Trwają też prace nad kosztorysem animacji. Przewodniczący Marek Drążewski zaproponował, aby były one zbieżne z tymi składanymi do TVP.

Dalszą część dyskusji w pierwszej części Forum zdominowała rozmowa na temat wysokości alokacji na wsparcie produkcji filmów dokumentalnych i animowanych w Programie Operacyjnym Produkcja Filmowa. W ocenie Marka Serafińskiego i Marka Drążewskiego właściwy jest podział środków na filmy fabularne, animowane i dokumentalne w proporcji 70-18-12. Zdaniem zebranych, kwoty niewykorzystane w trzech sesjach na dofinansowania powinny być przesuwane na kolejny rok i zwiększać pulę w poszczególnych priorytetach (przewodniczący przywołali dyskusję na ten temat sprzed kilku lat i ustalenia w zakresie parytetów - o czym więcej w uchwale Forum poniżej). Przewodniczący obu Sekcji zapowiedzieli, że zwrócą się w tej sprawie zarówno do dyrektor PISF Magdaleny Sroki jak i przewodniczącego Rady Instytutu Jacka Bromskiego.

Izabela Kiszka-Hoflik przypomniała, że kształt Programów Operacyjnych PISF oraz wysokość alokacji są corocznie zatwierdzane przez Radę Instytutu, która jednocześnie ma możliwość przesuwania środków w ramach poszczególnych alokacji, zależnie od potrzeb. Jacek Bromski zwrócił jednocześnie uwagę, że procesie oceny projektów filmowych złożonych do PISF najważniejsze są kwestie merytoryczne, przede wszystkim jakość artystyczna. – Nie chcemy patrzeć na sztywne podziały; alokacja to założenie, a nie granica, której nie można przekraczać – dodał.


Jacek Bromski wśród gości Forum, fot. Marcin Warszawski


  Po dyskusji uczestnicy Forum, przyjęli uchwałę, w której zaapelowali do dyrektor PISF Magdaleny Sroki o uwzględnienie w 2017 roku zasady przeznaczenia 30 proc. planowanej alokacji na współfinansowanie produkcji filmowej w proporcji: 18 proc. dla filmów animowanych i 12 proc.  dla filmów dokumentalnych.

Druga część Forum poświęcona była promocji i dystrybucji filmów pozafabularnych i sposobom na zwiększenie ich rynkowej konkurencyjności.

c.d.n.

Kraków, 4 czerwca 2016

Uchwała Forum Dokumentu i Animacji SFP

Forum Dokumentu i Animacji Stowarzyszenia Filmowców Polskich, 4 czerwca 2016 roku podjęło uchwałę skierowaną do pani Magdaleny Sroki, dyrektor Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej, w sprawie realizacji postanowień przyjętych na Forum Dokumentu i Animacji SFP w Krakowie w roku 2013 przez ówczesną dyrektor PISF Agnieszkę Odorowicz, dotyczącą przeznaczenia 30 proc. budżetu PISF z alokacji "Produkcja filmowa" na współfinansowanie produkcji filmów animowanych i dokumentalnych w proporcji: 18 proc. animacja i 12 proc. dokument. W ostatnich latach uchwała ta nie była w pełni realizowana. Kwoty przeznaczane na współfinansowanie obu gatunków filmowych były znacząco niższe od przyjętych wówczas zobowiązań. Forum zwraca się do prezesa SFP Jacka Bromskiego, pełniącego funkcję przewodniczącego Rady PISF, o monitorowanie realizacji powyższych ustaleń.

A. Marek Drążewski
Przewodniczący
Zarząd Sekcji
Filmu Dokumentalnego SFP

Marek Serafiński
Przewodniczący
Zarząd Sekcji
Filmu Animowanego SFP



Anna Wróblewska
artykuł redakcyjny
Ostatnia aktualizacja:  5.06.2016
Zobacz również
fot. Marcin Warszawski
56. Krakowski Festiwal Filmowy - laureaci!
Filip Bajon: Moje miejsce to plan filmowy
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll