Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
Forum Stowarzyszenia Filmowców Polskich przy 56. Krakowskim Festiwalu Filmowym tym razem zostało zorganizowane pod hasłem: „Film dokumentalny i animowany jako towar”. W ostatni dzień Festiwalu, 4 czerwca 2016 roku do Małopolskiego Ogrodu Sztuk przybyła około setka gości.
Spotkanie prowadzili nowo wybrani przewodniczący sekcji dokumentu i animacji SFP (zresztą pełniący tę funkcję w poprzedniej kadencji): Marek Drążewski i Marek Serafiński.
Forum rozpoczęło się od smutnego akcentu – pożegnania zmarłej kilka dni wcześniej reżyser Dżamili Ankiewicz. Zebrani uczcili zmarłych w ostatnim roku kolegów minutą ciszy.
Pierwsza część spotkania zasadniczo poświęcona była współpracy z Polskim Instytutem Sztuki Filmowej. - Pani Dyrektor Magdalena Sroka poszła z nami do Telewizji Polskiej na spotkania 4 i 9 maja. Wspomogła nas bardzo w rozmowach o współpracy z Telewizją – mówił Marek Drążewski.
Gościem Forum była Izabela Kiszka-Hoflik, nowa Pełnomocnik Dyrektora PISF ds. Produkcji Filmowej i Rozwoju Projektów Filmowych. Przedstawiła dane z 2015 roku dotyczące produkcji pozafabularnej.
Jadwiga Huckova, Marek Serafiński, Marek Drążewski, Izabela Kiszka-Hoflik, fot. Marcin Warszawski
Polski Instytut Sztuki Filmowej dofinansował w 2015 w programie Rozwój projektu 20 projektów filmów dokumentalnych na kwotę 797 040 zł i 14 projektów filmów animowanych na kwotę 1 726 500 zł. Jeśli chodzi o produkcję filmów dokumentalnych, wydano 53 decyzje na łączną kwotę 9 330 770 zł (w tym 17 debiutów reżyserskich – 2 528 000 zł). W priorytecie produkcji filmów animowanych dyrektor PISF podjęła 26 decyzji na łączną kwotę 10 371 780 zł (w tym duża liczba, aż 10 debiutów reżyserskich – 1 211 700 zł)
Filmy dokumentalne zdobyły w 2015 roku ponad 90 nagród. W Locarno odniosły sukces takie tytułu, jak „Bracia” Wojciecha Staronia czy „Mów mi Marianna” Karoliny Bielawskiej. Dwa filmy dokumentalne: „Joanna” Anety Kopacz i „Nasza klątwa” Tomasza Śliwińskiego otrzymały nominacje do Oscara. - To znak ze szklany sufit nie istnieje – mówiła Izabela Kiszka – Hoflik. Konsekwencją sukcesu w Locarno stało się zaproszenie do zaproszenie do Locarno do programu First Look, który filmy na etapie postprodukcji prezentuje agentom sprzedaży.
- Na festiwalu w Berlinie wygrał film dokumentalny. To wskazuje na to, że festiwale się zmieniają. Berlinale najszybciej reaguje na zmiany w świecie, zawsze był to festiwal zaangażowany społecznie i politycznie. Ta nagroda jest potwierdzeniem trendu. Poszukuje się innej formy, często filmów na styku fabuły i dokumentu, dokumentu inscenizowanego - zwracała uwagę Pełnomocnik Dyrektor PISF. Takim przykładem jest znany film Michała Marczaka „Wszystkie nieprzespane noce” – w Sundance został pokazany w sekcji dokumentalnej, ale mógł także zostać zakwalifikowany do fabuł. Marczak otrzymał w Sundance nagrodę za reżyserię, co jest bardzo znaczącym zjawiskiem; bardzo trudno nieanglojęzycznemu reżyserowi zdobyć takie wyróżnienie na amerykańskim festiwalu.
Izabela Kiszka-Hoflik zwróciła uwagę na wspieraną przez PISF działalność Krakowskiej Fundacji Filmowej, która udanie promuje polskie filmy dokumentalne, animowane i krótkometrażowe w świecie. Podkreśliła, że wzrasta zainteresowanie producentów i reżyserów obecnością na rynkach zagranicznych, coraz częściej Polacy dbają o to, by filmy te weszły do dystrybucji, choćby arthousowej i tv.
Marek Drążewski, fot. Marcin Warszawski
Izabela Kiszka – Hoflik poinformowała, że PISF wspólnie z Krajową Izbą Producentów Audiowizualnych pracują nad kosztorysem filmu dokumentalnego, który ma być udostępniony już w sesji 1/2017. Trwają też prace nad kosztorysem animacji. Przewodniczący Marek Drążewski zaproponował, aby były one zbieżne z tymi składanymi do TVP.
Dalszą część dyskusji w pierwszej części Forum zdominowała rozmowa na temat wysokości alokacji na wsparcie produkcji filmów dokumentalnych i animowanych w Programie Operacyjnym Produkcja Filmowa. W ocenie Marka Serafińskiego i Marka Drążewskiego właściwy jest podział środków na filmy fabularne, animowane i dokumentalne w proporcji 70-18-12. Zdaniem zebranych, kwoty niewykorzystane w trzech sesjach na dofinansowania powinny być przesuwane na kolejny rok i zwiększać pulę w poszczególnych priorytetach (przewodniczący przywołali dyskusję na ten temat sprzed kilku lat i ustalenia w zakresie parytetów - o czym więcej w uchwale Forum poniżej). Przewodniczący obu Sekcji zapowiedzieli, że zwrócą się w tej sprawie zarówno do dyrektor PISF Magdaleny Sroki jak i przewodniczącego Rady Instytutu Jacka Bromskiego.
Izabela Kiszka-Hoflik przypomniała, że kształt Programów Operacyjnych PISF oraz wysokość alokacji są corocznie zatwierdzane przez Radę Instytutu, która jednocześnie ma możliwość przesuwania środków w ramach poszczególnych alokacji, zależnie od potrzeb. Jacek Bromski zwrócił jednocześnie uwagę, że procesie oceny projektów filmowych złożonych do PISF najważniejsze są kwestie merytoryczne, przede wszystkim jakość artystyczna. – Nie chcemy patrzeć na sztywne podziały; alokacja to założenie, a nie granica, której nie można przekraczać – dodał.
Jacek Bromski wśród gości Forum, fot. Marcin Warszawski
Po dyskusji uczestnicy Forum, przyjęli uchwałę, w której zaapelowali do dyrektor PISF Magdaleny Sroki o uwzględnienie w 2017 roku zasady przeznaczenia 30 proc. planowanej alokacji na współfinansowanie produkcji filmowej w proporcji: 18 proc. dla filmów animowanych i 12 proc. dla filmów dokumentalnych.
Druga część Forum poświęcona była promocji i dystrybucji filmów pozafabularnych i sposobom na zwiększenie ich rynkowej konkurencyjności.
c.d.n.
Kraków, 4 czerwca 2016
Uchwała Forum Dokumentu i Animacji SFP
Forum Dokumentu i Animacji Stowarzyszenia Filmowców Polskich, 4 czerwca 2016 roku podjęło uchwałę skierowaną do pani Magdaleny Sroki, dyrektor Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej, w sprawie realizacji postanowień przyjętych na Forum Dokumentu i Animacji SFP w Krakowie w roku 2013 przez ówczesną dyrektor PISF Agnieszkę Odorowicz, dotyczącą przeznaczenia 30 proc. budżetu PISF z alokacji "Produkcja filmowa" na współfinansowanie produkcji filmów animowanych i dokumentalnych w proporcji: 18 proc. animacja i 12 proc. dokument. W ostatnich latach uchwała ta nie była w pełni realizowana. Kwoty przeznaczane na współfinansowanie obu gatunków filmowych były znacząco niższe od przyjętych wówczas zobowiązań. Forum zwraca się do prezesa SFP Jacka Bromskiego, pełniącego funkcję przewodniczącego Rady PISF, o monitorowanie realizacji powyższych ustaleń.
A. Marek Drążewski
Przewodniczący
Zarząd Sekcji
Filmu Dokumentalnego SFP
Marek Serafiński
Przewodniczący
Zarząd Sekcji
Filmu Animowanego SFP
Forum rozpoczęło się od smutnego akcentu – pożegnania zmarłej kilka dni wcześniej reżyser Dżamili Ankiewicz. Zebrani uczcili zmarłych w ostatnim roku kolegów minutą ciszy.
Pierwsza część spotkania zasadniczo poświęcona była współpracy z Polskim Instytutem Sztuki Filmowej. - Pani Dyrektor Magdalena Sroka poszła z nami do Telewizji Polskiej na spotkania 4 i 9 maja. Wspomogła nas bardzo w rozmowach o współpracy z Telewizją – mówił Marek Drążewski.
Gościem Forum była Izabela Kiszka-Hoflik, nowa Pełnomocnik Dyrektora PISF ds. Produkcji Filmowej i Rozwoju Projektów Filmowych. Przedstawiła dane z 2015 roku dotyczące produkcji pozafabularnej.
Jadwiga Huckova, Marek Serafiński, Marek Drążewski, Izabela Kiszka-Hoflik, fot. Marcin Warszawski
Polski Instytut Sztuki Filmowej dofinansował w 2015 w programie Rozwój projektu 20 projektów filmów dokumentalnych na kwotę 797 040 zł i 14 projektów filmów animowanych na kwotę 1 726 500 zł. Jeśli chodzi o produkcję filmów dokumentalnych, wydano 53 decyzje na łączną kwotę 9 330 770 zł (w tym 17 debiutów reżyserskich – 2 528 000 zł). W priorytecie produkcji filmów animowanych dyrektor PISF podjęła 26 decyzji na łączną kwotę 10 371 780 zł (w tym duża liczba, aż 10 debiutów reżyserskich – 1 211 700 zł)
Filmy dokumentalne zdobyły w 2015 roku ponad 90 nagród. W Locarno odniosły sukces takie tytułu, jak „Bracia” Wojciecha Staronia czy „Mów mi Marianna” Karoliny Bielawskiej. Dwa filmy dokumentalne: „Joanna” Anety Kopacz i „Nasza klątwa” Tomasza Śliwińskiego otrzymały nominacje do Oscara. - To znak ze szklany sufit nie istnieje – mówiła Izabela Kiszka – Hoflik. Konsekwencją sukcesu w Locarno stało się zaproszenie do zaproszenie do Locarno do programu First Look, który filmy na etapie postprodukcji prezentuje agentom sprzedaży.
- Na festiwalu w Berlinie wygrał film dokumentalny. To wskazuje na to, że festiwale się zmieniają. Berlinale najszybciej reaguje na zmiany w świecie, zawsze był to festiwal zaangażowany społecznie i politycznie. Ta nagroda jest potwierdzeniem trendu. Poszukuje się innej formy, często filmów na styku fabuły i dokumentu, dokumentu inscenizowanego - zwracała uwagę Pełnomocnik Dyrektor PISF. Takim przykładem jest znany film Michała Marczaka „Wszystkie nieprzespane noce” – w Sundance został pokazany w sekcji dokumentalnej, ale mógł także zostać zakwalifikowany do fabuł. Marczak otrzymał w Sundance nagrodę za reżyserię, co jest bardzo znaczącym zjawiskiem; bardzo trudno nieanglojęzycznemu reżyserowi zdobyć takie wyróżnienie na amerykańskim festiwalu.
Izabela Kiszka-Hoflik zwróciła uwagę na wspieraną przez PISF działalność Krakowskiej Fundacji Filmowej, która udanie promuje polskie filmy dokumentalne, animowane i krótkometrażowe w świecie. Podkreśliła, że wzrasta zainteresowanie producentów i reżyserów obecnością na rynkach zagranicznych, coraz częściej Polacy dbają o to, by filmy te weszły do dystrybucji, choćby arthousowej i tv.
Marek Drążewski, fot. Marcin Warszawski
Izabela Kiszka – Hoflik poinformowała, że PISF wspólnie z Krajową Izbą Producentów Audiowizualnych pracują nad kosztorysem filmu dokumentalnego, który ma być udostępniony już w sesji 1/2017. Trwają też prace nad kosztorysem animacji. Przewodniczący Marek Drążewski zaproponował, aby były one zbieżne z tymi składanymi do TVP.
Dalszą część dyskusji w pierwszej części Forum zdominowała rozmowa na temat wysokości alokacji na wsparcie produkcji filmów dokumentalnych i animowanych w Programie Operacyjnym Produkcja Filmowa. W ocenie Marka Serafińskiego i Marka Drążewskiego właściwy jest podział środków na filmy fabularne, animowane i dokumentalne w proporcji 70-18-12. Zdaniem zebranych, kwoty niewykorzystane w trzech sesjach na dofinansowania powinny być przesuwane na kolejny rok i zwiększać pulę w poszczególnych priorytetach (przewodniczący przywołali dyskusję na ten temat sprzed kilku lat i ustalenia w zakresie parytetów - o czym więcej w uchwale Forum poniżej). Przewodniczący obu Sekcji zapowiedzieli, że zwrócą się w tej sprawie zarówno do dyrektor PISF Magdaleny Sroki jak i przewodniczącego Rady Instytutu Jacka Bromskiego.
Izabela Kiszka-Hoflik przypomniała, że kształt Programów Operacyjnych PISF oraz wysokość alokacji są corocznie zatwierdzane przez Radę Instytutu, która jednocześnie ma możliwość przesuwania środków w ramach poszczególnych alokacji, zależnie od potrzeb. Jacek Bromski zwrócił jednocześnie uwagę, że procesie oceny projektów filmowych złożonych do PISF najważniejsze są kwestie merytoryczne, przede wszystkim jakość artystyczna. – Nie chcemy patrzeć na sztywne podziały; alokacja to założenie, a nie granica, której nie można przekraczać – dodał.
Jacek Bromski wśród gości Forum, fot. Marcin Warszawski
Druga część Forum poświęcona była promocji i dystrybucji filmów pozafabularnych i sposobom na zwiększenie ich rynkowej konkurencyjności.
c.d.n.
Kraków, 4 czerwca 2016
Uchwała Forum Dokumentu i Animacji SFP
Forum Dokumentu i Animacji Stowarzyszenia Filmowców Polskich, 4 czerwca 2016 roku podjęło uchwałę skierowaną do pani Magdaleny Sroki, dyrektor Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej, w sprawie realizacji postanowień przyjętych na Forum Dokumentu i Animacji SFP w Krakowie w roku 2013 przez ówczesną dyrektor PISF Agnieszkę Odorowicz, dotyczącą przeznaczenia 30 proc. budżetu PISF z alokacji "Produkcja filmowa" na współfinansowanie produkcji filmów animowanych i dokumentalnych w proporcji: 18 proc. animacja i 12 proc. dokument. W ostatnich latach uchwała ta nie była w pełni realizowana. Kwoty przeznaczane na współfinansowanie obu gatunków filmowych były znacząco niższe od przyjętych wówczas zobowiązań. Forum zwraca się do prezesa SFP Jacka Bromskiego, pełniącego funkcję przewodniczącego Rady PISF, o monitorowanie realizacji powyższych ustaleń.
A. Marek Drążewski
Przewodniczący
Zarząd Sekcji
Filmu Dokumentalnego SFP
Marek Serafiński
Przewodniczący
Zarząd Sekcji
Filmu Animowanego SFP
Anna Wróblewska
artykuł redakcyjny
Ostatnia aktualizacja: 5.06.2016
fot. Marcin Warszawski
56. Krakowski Festiwal Filmowy - laureaci!
Filip Bajon: Moje miejsce to plan filmowy
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024