PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
Co nas czeka w łódzkim Muzeum Kinematografii w maju i czerwcu 2016 roku?
Nadchodzące dni i tygodnie w Muzeum Kinematografii w Łodzi zapowiadają się niezwykle ciekawie. Co w programie?

24.05.2016 (wtorek) godz. 18 - prezentacja książki Dariusza Koźlenki „Sami swoi. Za kulisami komedii wszech czasów”
Z rekwizytami ekipa filmu "Sami swoi" poradziła sobie za pomocą ogłoszeń. W porozwieszanych w miasteczku odezwach filmowcy poprosili mieszkańców Lubomierza o przeszukanie szaf, piwnic, strychów i przyniesienie na plan wszystkiego, co mogło im się przydać. Prośba filmowców rzecz święta, więc lubomierzanie zajrzeli, gdzie się dało i przynieśli wszystko, co miało więcej niż dwadzieścia lat: harmonie, talerze, gramofony, obrazy, lichtarze, futra, zegary. A potem stanęli ze swoimi skarbami przed kamerą i zagrali tłum handlarzy, bo filmowcy zatrudnili ich jako statystów – to fragment książki, o której będziemy rozmawiać w Muzeum Kinematografii. Udział w spotkaniu zapowiedzieli: reżyser Sylwester Chęciński, aktorzy Jerzy Janeczek (Witia Pawlak) i Ilona Kuśmierska (Jadźka Kargulowa), operator kamery Andrzej Ramlau oraz autor książki. Wstęp wolny.
 
30.05.2016 (wtorek) godz. 11 - premiera książki „Sejsmograf duszy. Kino według Marii Kornatowskiej”
Przychodziła do redakcji jak istota z innego świata. W tym zabieganym Nowym Jorku, pełnym stresu i bylejakości, była zjawiskowa. Zawsze elegancka, z odrobiną ekscentryzmu. Do swojej elegancji dodawała jakiś element, który wykraczał poza granicę zwykłego konwenansu. Jakiś pierścionek, którego nie powstydziła się hipiska, jakąś nietuzinkową torebkę. I to wszystko współgrało, szokując jednocześnie. Również w języku, którego używała, była wytworność i ekscentryczność. Nie znosiła bylejakości w życiu i w twórczości. Kochała życie i odkrywanie świata. – tak Marię Kornatowską wspomina Czesław Karkowski, wieloletni redaktor nowojorskiego „Nowego Dziennika”.
Na ponad 500 stronach wydanej właśnie przez Muzeum Kinematografii oraz PWSFTviT książki „Sejsmograf duszy. Kino według Marii Kornatowskiej” pod redakcją prof. Tadeusza Szczepańskiego obok esejów, artykułów, recenzji i wywiadów Marii Kornatowskiej znajdują się wspomnienia o Niej. Wybitną krytyk filmową, wykładowczynię i legendarną postać łódzkiej Szkoły Filmowej wspominają: Krystyna Serejska-Olszer, Agnieszka Holland, Jolanta Dylewska, Annette Insdorf, Grażyna Torbicka, Małgorzata Kałuża,  Elżbieta Wittlin-Lipton, Tadeusz Szczepański, Lech Majewski, Sławomir Grünberg, ks. Andrzej Luter, Tadeusz Sobolewski, Andrzej Kołodyński, Gabriele Iacovone, Filip Bajon, Mariusz Grzegorzek, Mitko Panov, Zbigniew Rybczyński, Grzegorz Królikiewicz, Richard Pena, Mariusz Wilczyński, Zbigniew Wichłacz.
Maria Kornatowska zostawiła po sobie oprócz znakomitych książek, nieprzebrane bogactwo świetnie napisanych i błyskotliwych artykułów, esejów, recenzji czy wnikliwych wywiadów z czołowymi twórcami polskiego kina. Teksty jej pióra publikowały przez kilka dekad polskie i polonijne periodyki kulturalne i filmowe, m.in. „Film”, „Kino”, „Kultura”, „Tygodnik Powszechny”, „Odgłosy” czy nowojorski „Nowy Dziennik”. „Autorka wielu książek – z kilkakrotnie wznawianą znakomitą monografią „Fellini” na czele – była świetną znawczynią kina włoskiego, amerykańskiego i polskiego, w którym szczególnie wysoko ceniła twórczość Wojciecha Jerzego Hasa. Wszystkie kręgi jej filmowych pasji i zamiłowań znalazły odbicie w tej książce, złożonej z jej rozproszonej spuścizny – łącznie z esejami i wywiadami na temat sztuki operatorskiej, a także tekstami o filmach, które były bardzo bliskie jej oryginalnym gustom i upodobaniom. Osobnym wątkiem tej książki są liczne wspomnienia o Marii Jej przyjaciół: polskich, amerykańskich i włoskich, łódzkich, nowojorskich i warszawskich, Jej dawnych studentów, dziś znanych filmowców, krytyków, artystów i humanistów. Wszyscy zachowali w pamięci obraz Jej bujnej i szczodrej osobowości, ponieważ każde spotkanie z Nią było ekscytujące. Fascynowała ekscentrycznymi strojami, fryzurami, biżuterią, niepowtarzalnym timbrem i intonacją głosu, sprawiając wrażenie postaci filmowej, która opuściła jakieś nienakręcone arcydzieło Felliniego, ale niebawem wróci na ekran, aby tam żyć wiecznie. Tak bardzo była – jak powiadają Amerykanie – bigger than life” - pisze we wstępie prof. Tadeusz Szczepański. Na briefing związany z książką „Sejsmograf duszy. Kino według Marii Kornatowskiej” zapraszamy do Muzeum Kinematografii w Łodzi 30 maja 2016 roku (w rocznicę urodzin bohaterki publikacji) o godz. 11.00. Partnerem publikacji jest Atlas Sztuki.

1.06.2016 (środa) godz. 18  - spotkanie z Danielem Olbrychskim
Daniel Olbrychski swoją pierwszą dużą rolę – Rafała Olbromskiego - zagrał w 1965 roku w „Popiołach” u Andrzeja Wajdy. Zapadająca w pamięć rola 19-latka zaowocowała kolejnymi propozycjami – od Janusza Morgensterna, Juliana Dziedziny i Jerzego Hoffmana. Olbrychski stał się też ulubionym aktorem Wajdy. Wystąpił w takich filmach jak: "Wszystko na sprzedaż", "Polowanie na muchy", "Krajobraz po bitwie", "Brzezina", "Piłat i inni", "Wesele", "Ziemia obiecana", "Panny z Wilka", "Miłość w Niemczech", "Pan Tadeusz". - Wajda ufa swoim aktorom i tworzy taką atmosferę pracy, że aktorzy otwierają się bardziej, odkrywają spectrum swoich możliwości. Wajdowski instynkt jest kluczem do aktorskich talentów i możliwości. Reżyser otacza także swoją ekipę miłością, jakiej pożąda każdy aktor; patrzy z miłością, ale i krytycyzmem, ufa, ale i wymaga. Komentuje, ale żadnych uwag nie podaje wprost, nie nazywa, raczej subtelnie wskazuje – mówił Olbrychski Polskiemu Radiu.
Przytaczamy ten cytat, ponieważ okazją dla spotkania z Aktorem będzie dobiegająca końca wystawa „Filmy Andrzeja Wajdy w światowym plakacie filmowym”, którą będzie można oglądać w Muzeum Kinematografii do niedzieli 6 czerwca. Zgromadzone na ekspozycji plakaty są dokumentem dojrzewania i kolejnych przełomów w twórczości reżysera. Jednocześnie pokazują, jakim językiem wizualnym posługiwano się w czasie ich powstania. Są dokumentem wrażliwości artystycznej czasu, w jakim powstały. Na wystawie można zobaczyć np. francuskie plakaty kojarzące się z Nową Falą, włoskie inspirowane Nowym Realizmem, brytyjskie posługujące się estetyką pop-artu. A także przekonać się, czym jakie motywy stosowano na plakatach kubańskich, czeskich, węgierskich, fińskich, czy też japońskich. Specjalne miejsce wśród nich zajmują plakaty polskie – zazwyczaj powstające jako pierwsze, na potrzeby premiery filmu, zwracające uwagę ze względu na swój odważny, bezkompromisowy język plastyczny, nie stroniący od mocnych środków artystycznych, abstrakcji, skrótów myślowych, surrealizmu skojarzeń. Ta odwaga posługiwania się niekonwencjonalnymi środkami plastycznymi, wolność od uwarunkowań komercyjnych i indywidualizm poszczególnych twórców, stały się charakterystyczne dla Polskiej Szkoły Plakatu. Na spotkanie wstęp wolny. Wystawa została zrealizowana ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej i Muzeum Kinematografii w Łodzi. Partnerzy: PKO Bank Polski, Łódzka Specjalna Strefa Ekonomiczna. Patronat medialny: TVP Kultura.
 
Podwójny Dzień dziecka
29.05.2016 (niedziela) godz. 12 Mały kinematograf

- Spotkanie z książką Dzień Dziecka w Bullerbyn,
- Szykujemy własne przytulanki
- Projekcja filmów animowanych: "Podwórko", "Zaklęty zamek", "Reksiowa wiosna".
Bilety: 12 zł
1.06.2016 (środa) godz. 16 i 17 Filmowy Dzień Dziecka
godz. 16 - "Wallace & Gromit: Wściekłe gacie" (1993), 30’, reżyseria: Nick Park oraz zwiedzanie wystawy „Pałac pełen bajek”,
Godz. 17 - "Wallace & Gromit: Golenie owiec" (1995), 30’, reżyseria: Nick Park oraz zwiedzanie wystawy „Pałac pełen bajek”. Wstęp wolny.

31.05.2016 godz. 18 - spektakl w kinie
Clamor Circus – spektakl w ramach projektu Krzyk – społeczny eksperyment artystyczny. Bilety: 5-10 zł.

Rok Krzysztofa Kieślowskiego
Naszymi gośćmi będą:
- 14.06.2016 (wtorek) o godz. 18 - Krzysztof Zanussi - wieloletni dyrektor Studia Filmowego Tor, w którym powstały najważniejsze polskie filmy Krzysztofa Kieślowskiego.
- 20.06.2016 (poniedziałek) o godz. 18 - Jerzy Stuhr – jeden z najważniejszych aktorów Kieślowskiego i współtwórcą dialogów do "Spokoju" i "Amatora", a jako reżyser inspirujący się twórczością zmarłego przed 20-laty twórcy "Przypadku". Po spotkaniach zaprosimy na projekcje zrekonstruowanych cyfrowo filmów "Bez końca" i "Amator". Wstęp wolny.

 
MZ
Muzeum Kinematografii w Łodzi
Ostatnia aktualizacja:  23.05.2016
Zobacz również
Magdalena Boczarska jako Michalina Wisłocka
Nabór projektów do LOOK FOR FUND
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll