PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
Tarnów! Miasto pełne uroczych zabytków, w którym rokrocznie zbierają się miłośnicy kina, aby nagrodzić to, co najlepsze w naszej kinematografii. A jest co oceniać, bo aż dwanaście polskich filmów walczy o Maszkarona - laur Tarnowskiej Nagrody Filmowej.
W drugi dzień festiwalu raczyliśmy się seansami „11 minut” Jerzego Skolimowskiego, „Pań Dulskich” Filipa Bajona i „Intruza” Magnusa von Horna. Po projekcji "11 minut" odbyło się spotkanie z Janem Nowickim, wieloletnim przyjacielem festiwalu. W początkach swej kariery zagrał u Skolimowskiego. Wtedy obydwoje rozpoczynali swoje drogi filmowe, choć Nowicki miał już za sobą premierę wystawnych i świetnych „Popiołów” Andrzeja Wajdy, gdzie brawurowo odegrał rolę oficera polskiego z czasów Napoleona. U Skolimowskiego spotkał się z kinem wysublimowanym, polską odmianą Nowej Fali. Może to spotkanie miało wpływ na tego wówczas świetnie zapowiadającego się aktora? Po seansie „Pań Dulskich” Filip Bajon opowiadał o swoich marzeniach sennych, w których wyśnił sobie, później sfilmowane – tytułowe "Panie Dulskie". Film śledzi bowiem ich losy w trzech odmiennych okresach historycznych: tuż przed pierwszą wojną światową w 1914 roku, w rok po śmierci Stalina oraz w parę lat po przełomie z 1989 roku.


Dziennikarz radiowej trójki Ryszard Jaźwiński i Filip Bajon, fot. Przemysław Sroka/Tarnowskie Centrum Kultury.

Na festiwalu można również obejrzeć wystawę Muzeum Kinematografii w Łodzi o wybitnym operatorze Witoldzie Sobocińskim, wizytującą w Tarnowskim Centrum Kultury. Aby zachęcić Was do wybrania się, na tą podróżującą wystawę, przytoczę tutaj słowa samego Sobocińśkiego: – Film działa we mnie jak narkotyk. Pod jego wpływem się zmieniam. Zbliżam się do tematu poprzez emocje, przez przeżywanie tego, co jest ukryte w materii zadanej przez treść. W trakcie realizacji nie mogę spać, ciągle poszukuję najlepszych rozwiązań, ciężko pracuję fizycznie. W czasie nieprzespanych nocy powstają we mnie gotowe obrazy, realizowane później następnego dnia. I taki „naładowany” przyjeżdżam na plan i spotykam się z ludźmi, którzy ze spokojem zaczynają pracę od filiżanki kawy.


Tarnowski ratusz, fot. Przemysław Sroka/Tarnowskie Centrum Kultury.

No tak! Jury obraduje i ogląda. Ja oglądam, chodzę na spotkania i podziwiam Tarnów. A życie festiwalowe się toczy.

30. Tarnowska Nagroda Filmowa odbywa się pod patronatem Stowarzyszenia Filmowców Polskich. Patronami medialnymi festiwalu są "Magazyn Filmowy" i serwis internetowy www.sfp.org.pl.

http://www.tarnowskanagrodafilmowa.pl
Albert Kiciński
Tarnowska Nagroda Filmowa
Ostatnia aktualizacja:  27.04.2016
Zobacz również
fot. Przemysław Sroka/Tarnowskie Centrum Kultury
Ruszają Nowe Horyzonty Edukacji Filmowej
Krótki metraż na 56. Krakowskim Festiwalu Filmowym
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll