Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
Oto protokół jury.
Jury XX Konkursu o Nagrodę im. Krzysztofa Mętraka, wyróżniającą młodych krytyków filmowych, w składzie: Darek Arest, Marek Hendrykowski, Anka Herbut, Błażej Hrapkowicz, Adam Kruk, Artur Majer, Michał Oleszczyk, Radosław Osiński, Anna Osmólska-Mętrak (przewodnicząca), Magda Sendecka, Krzysztof Świrek, Janusz Zaorski, po zapoznaniu się z pracami 85 uczestników, na posiedzeniu w dniu 22 kwietnia 2016 roku jednogłośnie postanowiło przyznać następujące nagrody:
GRAND PRIX, rzeźbę autorstwa Adama Myjaka oraz 10 000 zł., otrzymuje
GRZEGORZ FORTUNA – za dojrzałość i polot zgłoszonego zestawu tekstów, który w treści i formie łączy błyskotliwą refleksję nad fenomenami społecznego odbioru kina ze zdolnością do ironicznego spojrzenia na krytykę filmową.
II nagroda (ex aequo), każda po 3000 zł.
KLARA CYKORZ (KUKOWSKA) – za zestaw świetnie napisanych, ryzykownych i dowcipnych tekstów o wyrazistej, choć nieoczywistej strukturze i świeżym, uwodzącym stylu.
JAKUB POPIELECKI – za odwagę i umiejętność sięgania po zaskakujące konteksty kulturowe i za znakomity, zróżnicowany zestaw tekstów, w których rozległe kompetencje spotykają się z niewzruszoną elegancją stylu.
III nagroda, 1500 zł.
SEBASTIAN SMOLIŃSKI – za wyjątkowy splot erudycji i wrażliwości, który czyni każdy jego tekst pasjonującą lekturą i intelektualną przygodą jednocześnie.
Statuetka Nagrody, fot. organizatorzy konkursu
Jury postanowiło przyznać następujące wyróżnienia:
Piotr Czerkawski – za tekst „Błogosławieni, którzy siedzą – kino Roya Anderssona” –błyskotliwą i kompleksową analizę uniwersum szwedzkiego reżysera, którą czyta się jednym tchem, z uśmiechem i ukłonem dla językowych pląsów autora.
Piotr Mirski – za doskonały stylistycznie i retorycznie tekst o „Wadzie ukrytej”, w którym wpisuje film Paula Thomasa Andersona w kontekst całej twórczości reżysera, wskazując zarazem na autorską konsekwencję, jak i ewolucję.
Michał Piepiórka – za świeżość spojrzenia i inspirującą próbę przewartościowania polskiego kina końca lat 90. w tekście „Poza dobrem i złem, czyli nikt nie lubi «Poniedziałku»”.
Piotr Pluciński – za brawurowy esej o twórczości braci Farrellych, ukazujący ich jako mistrzów współczesnej komedii.
Sebastian Pytel – za wydobycie w tekście „Martwy piksel” nieoczywistych sensów z
„11 minut” Jerzego Skolimowskiego.
Jury pragnie podkreślić wysoki poziom nadesłanych na konkurs prac.
Głównymi organizatorami konkursu są Anna Osmólska-Mętrak i Janusz Zaorski (fundatorzy Grand Prix), we współpracy z PISF, który finansuje wszystkie nagrody pieniężne oraz ze Stowarzyszeniem „Nowe Horyzonty”, które funduje nagrody dodatkowe i gości Konkurs na MFF T-Mobile Nowe Horyzonty we Wrocławiu, gdzie 25 lipca 2016 roku odbędzie się uroczysta ceremonia wręczenia nagród.
GRZEGORZ FORTUNA – za dojrzałość i polot zgłoszonego zestawu tekstów, który w treści i formie łączy błyskotliwą refleksję nad fenomenami społecznego odbioru kina ze zdolnością do ironicznego spojrzenia na krytykę filmową.
II nagroda (ex aequo), każda po 3000 zł.
KLARA CYKORZ (KUKOWSKA) – za zestaw świetnie napisanych, ryzykownych i dowcipnych tekstów o wyrazistej, choć nieoczywistej strukturze i świeżym, uwodzącym stylu.
JAKUB POPIELECKI – za odwagę i umiejętność sięgania po zaskakujące konteksty kulturowe i za znakomity, zróżnicowany zestaw tekstów, w których rozległe kompetencje spotykają się z niewzruszoną elegancją stylu.
III nagroda, 1500 zł.
SEBASTIAN SMOLIŃSKI – za wyjątkowy splot erudycji i wrażliwości, który czyni każdy jego tekst pasjonującą lekturą i intelektualną przygodą jednocześnie.
Statuetka Nagrody, fot. organizatorzy konkursu
Jury postanowiło przyznać następujące wyróżnienia:
Piotr Czerkawski – za tekst „Błogosławieni, którzy siedzą – kino Roya Anderssona” –błyskotliwą i kompleksową analizę uniwersum szwedzkiego reżysera, którą czyta się jednym tchem, z uśmiechem i ukłonem dla językowych pląsów autora.
Piotr Mirski – za doskonały stylistycznie i retorycznie tekst o „Wadzie ukrytej”, w którym wpisuje film Paula Thomasa Andersona w kontekst całej twórczości reżysera, wskazując zarazem na autorską konsekwencję, jak i ewolucję.
Michał Piepiórka – za świeżość spojrzenia i inspirującą próbę przewartościowania polskiego kina końca lat 90. w tekście „Poza dobrem i złem, czyli nikt nie lubi «Poniedziałku»”.
Piotr Pluciński – za brawurowy esej o twórczości braci Farrellych, ukazujący ich jako mistrzów współczesnej komedii.
Sebastian Pytel – za wydobycie w tekście „Martwy piksel” nieoczywistych sensów z
„11 minut” Jerzego Skolimowskiego.
Jury pragnie podkreślić wysoki poziom nadesłanych na konkurs prac.
Głównymi organizatorami konkursu są Anna Osmólska-Mętrak i Janusz Zaorski (fundatorzy Grand Prix), we współpracy z PISF, który finansuje wszystkie nagrody pieniężne oraz ze Stowarzyszeniem „Nowe Horyzonty”, które funduje nagrody dodatkowe i gości Konkurs na MFF T-Mobile Nowe Horyzonty we Wrocławiu, gdzie 25 lipca 2016 roku odbędzie się uroczysta ceremonia wręczenia nagród.
WRÓB
Kapituła Konkursu
Ostatnia aktualizacja: 21.05.2017
Animocje 2016 - znamy werdykt
Krakowski Klaster Filmowy
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024