Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
Z okazji premiery albumu DVD z filmami dokumentalisty Bogdana Dziworskiego Narodowy Instytut Audiowizualny zaprasza na spotkanie z reżyserem i pokaz jego czterech wybranych filmów: 25 kwietnia w poniedziałek, o godz. 18:00, w siedzibie NInA w Warszawie. Wstęp na wydarzenie jest bezpłatny.
Spotkanie z Bogdanem Dziworskim, towarzyszące pokazowi filmów, poprowadzi krytyk filmowy Tadeusz Sobolewski. Ilość miejsc jest ograniczona. Siedziba Narodowego Instytutu Audiowizualnego znajduje się przy ul. Wałbrzyska 3/5 w Warszawie.
DVD Polska Szkoła Dokumentu cz. 15
Album DVD z najważniejszymi filmami wybitnego dokumentalisty i operatora Bogdana Dziworskiego to już piętnasty tytuł z redagowanej przez Tadeusza Sobolewskiego serii Polska Szkoła Dokumentu.
Seria ukazuje się od 2006 roku, kiedy to NInA funkcjonowała jeszcze jako Polskie Wydawnictwo Audiowizualne.
W cyklu Polska Szkoła Dokumentu ukazały się dotychczas DVD poświęcone m.in.: Krzysztofowi Kieślowskiemu, Kazimierzowi Karabaszowi, Marcelowi Łozińskiemu, Maciejowi Drygasowi, Markowi Piwowskiemu i Andrzejowi Munkowi.
Program pokazu
"Hokej",
1976, 12 minut
Operatorzy na łyżwach, kamera na boisku. Mecz hokejowy został sfilmowany – jak mówi reżyser – „nie z trybuny, z pozycji kibica, ale z pozycji krążka hokejowego”. Obraz brutalnej sportowej walki jest skontrastowany ze spojrzeniem młodych adeptów szkółki hokejowej. Powstał kalejdoskop form, emocji, znaczeń o niebywałej, do dziś imponującej dynamice. Widz ma poczucie, że ogarnia całość sytuacji, utożsamia się nie tyle z postaciami, ile z samym dzianiem się, ruchem, patrzeniem.
Podróże Georga Philipa Telemanna z Żar do Pszczyny,
1974, 14 minut
Słynny niegdyś, współczesny Johannowi Sebastianowi Bachowi, niemiecki kompozytor Georg Philipp Telemann był przez kilka lat dworskim kapelmistrzem w Żarach na Śląsku. Zachwycał się polską muzyką ludową i czerpał z niej w swojej twórczości. Film jest wizją współczesnego święta, inspirowaną muzyką Telemanna. Święto tworzy się na naszych oczach. Obraz składa się z kontrastowych elementów, ze zderzenia realiów życia w Polsce Ludowej z reliktami przeszłości.
Kilka opowieści o człowieku,
1983, 20 minut
Bohater filmu dociera do granic ludzkich możliwości. Jerzy Orłowski, kaleki sportowiec, wykonuje skoki z trampoliny, jeździ na nartach, rysuje bez pomocy rąk. Każda czynność życiowa jest walką, przekroczeniem ograniczeń. Dziworski funduje mu na koniec filmowe „wniebowstąpienie”, niepozbawione rysu tragicznego. W scenie tej pojawia się ujęcie przewróconego, połamanego krzesła, które ma dla autora ukrytą, symboliczną wartość, skoro powraca w jego późnych filmach: w „Plus minus...” i w przygotowywanym filmie o Warholu.
Sceny narciarskie z Franzem Klammerem,
1980, 21 minut
Realizatorzy musieli odstąpić od pierwotnego scenariusza z powodu kontuzji bohatera filmu, Franza Klammera, austriackiego mistrza narciarstwa alpejskiego. „Sceny narciarskie...” są wynikiem improwizacji, surrealistycznym ciągiem obrazów, w których mistrz jest poddawany nieustannym próbom i z niezmiennym uśmiechem na twarzy przeżywa kolejne katastrofy.
Album DVD z najważniejszymi filmami wybitnego dokumentalisty i operatora Bogdana Dziworskiego to już piętnasty tytuł z redagowanej przez Tadeusza Sobolewskiego serii Polska Szkoła Dokumentu.
Seria ukazuje się od 2006 roku, kiedy to NInA funkcjonowała jeszcze jako Polskie Wydawnictwo Audiowizualne.
W cyklu Polska Szkoła Dokumentu ukazały się dotychczas DVD poświęcone m.in.: Krzysztofowi Kieślowskiemu, Kazimierzowi Karabaszowi, Marcelowi Łozińskiemu, Maciejowi Drygasowi, Markowi Piwowskiemu i Andrzejowi Munkowi.
Program pokazu
"Hokej",
1976, 12 minut
Operatorzy na łyżwach, kamera na boisku. Mecz hokejowy został sfilmowany – jak mówi reżyser – „nie z trybuny, z pozycji kibica, ale z pozycji krążka hokejowego”. Obraz brutalnej sportowej walki jest skontrastowany ze spojrzeniem młodych adeptów szkółki hokejowej. Powstał kalejdoskop form, emocji, znaczeń o niebywałej, do dziś imponującej dynamice. Widz ma poczucie, że ogarnia całość sytuacji, utożsamia się nie tyle z postaciami, ile z samym dzianiem się, ruchem, patrzeniem.
Podróże Georga Philipa Telemanna z Żar do Pszczyny,
1974, 14 minut
Słynny niegdyś, współczesny Johannowi Sebastianowi Bachowi, niemiecki kompozytor Georg Philipp Telemann był przez kilka lat dworskim kapelmistrzem w Żarach na Śląsku. Zachwycał się polską muzyką ludową i czerpał z niej w swojej twórczości. Film jest wizją współczesnego święta, inspirowaną muzyką Telemanna. Święto tworzy się na naszych oczach. Obraz składa się z kontrastowych elementów, ze zderzenia realiów życia w Polsce Ludowej z reliktami przeszłości.
Kilka opowieści o człowieku,
1983, 20 minut
Bohater filmu dociera do granic ludzkich możliwości. Jerzy Orłowski, kaleki sportowiec, wykonuje skoki z trampoliny, jeździ na nartach, rysuje bez pomocy rąk. Każda czynność życiowa jest walką, przekroczeniem ograniczeń. Dziworski funduje mu na koniec filmowe „wniebowstąpienie”, niepozbawione rysu tragicznego. W scenie tej pojawia się ujęcie przewróconego, połamanego krzesła, które ma dla autora ukrytą, symboliczną wartość, skoro powraca w jego późnych filmach: w „Plus minus...” i w przygotowywanym filmie o Warholu.
Sceny narciarskie z Franzem Klammerem,
1980, 21 minut
Realizatorzy musieli odstąpić od pierwotnego scenariusza z powodu kontuzji bohatera filmu, Franza Klammera, austriackiego mistrza narciarstwa alpejskiego. „Sceny narciarskie...” są wynikiem improwizacji, surrealistycznym ciągiem obrazów, w których mistrz jest poddawany nieustannym próbom i z niezmiennym uśmiechem na twarzy przeżywa kolejne katastrofy.
TS
Narodowy Instytut Audiowizualny
Ostatnia aktualizacja: 21.04.2016
fot. Borys Skrzyński/SFP
Tzw. duża ustawa medialna trafi do Sejmu
Filmowcy ze stypendiami MKiDN „Młoda Polska”
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024