PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
Mówił Borys Szyc o swojej roli w filmie „Kantor” Jana Hryniaka. Odwiedziliśmy ekipę na planie w Warszawie.
Ekipa filmu „Kantor” przeniosła się do Warszawy gdzie ruszył kolejny etap zdjęć do filmowego portretu twórcy teatru Cricot 2, wybitnego malarza, grafika, scenografa, reżysera i performera, uważanego za jednego z ostatnich wielkich awangardzistów XX wieku. W rolę Tadeusza Kantora wcielił się Borys Szyc, laureat Złotych Lwów festiwalu w Gdyni oraz Polskiej Nagrody Filmowej – Orzeł. Zaskakującego niezwykłą metamorfozą aktora można podziwiać na pierwszych zdjęciach z planu "Kantora".

- Tak jak Kantor był drapieżny i prowokacyjny, tak i ta propozycja roli taka była – komentuje swój udział Borys Szyc. - Staram się odnaleźć coś w sobie z Kantora. Myślę, że egzystowanie na co dzień na takim diapazonie emocji byłoby trudne. Człowiek raczej dąży do harmonii, a tutaj wszystko było rozedrgane na najwyższych obrotach, emocjach, ale dzięki temu powstałą sztuka, która jest niepowtarzalna i nieśmiertelna.


To opowieść o twórczości i fascynującym życiu Tadeusza Kantora na tle najbardziej dramatycznych momentów historii XX wieku. Od dzieciństwa spędzonego w Wielopolu Skrzyńskim, przez naukę w gimnazjum w Tarnowie, studia na krakowskiej ASP i działalność w krakowskim środowisku artystycznym, po sukcesy międzynarodowe. W obsadzie, oprócz Borysa Szyca, m.in. Paulina Puślednik, Agnieszka Podsiadlik, Klara Bielawka, Mariusz Benoit, Małgorzata Hajewska-Krzysztofik, Jan Frycz, Robert Gonera, Jacek Poniedziałek, Katarzyna Herman i Redbad Klijnstra.

- Film się zaczyna w 1921 roku. Kantor miał wtedy 6 lat. Cała historia jest doprowadzona do jego śmierci w 1990 roku, także mamy tutaj do czynienia z całym okresem współczesnej Polski – mówi reżyser filmu, Jan Hryniak.  - Musieliśmy się skupić na kilku najważniejszych momentach artystycznych w jego życiu i na tym oprzeć oś scenariusza – dodaje Borys Szyc. - Ciężko to wyważyć. Nie chcemy opowiedzieć historii Tadeusza Kantora i jego kobiet, bo to nie o tym jest ta historia, tylko wielkiego artysty, który sam ze sobą próbuje sobie poradzić i z tym, co mu się w głowie rodzi.

  Zdjęcia były już kręcone w Krakowie. Ekipa przeniosła się do Warszawy, gdzie realizowała scenę na ulicy Ordynackiej i Foksal przy Pałacu Zamoyskich. Kantor w 1967 roku organizuje happening „List”.  Z urzędu pocztowego przy ul. Ordynackiej wyrusza niesiony przez siedmiu listonoszy list o długości 14 i wysokości 2 metrów. Pochód odbywa się pod eskortą milicji i kończy się w Galerii Foksal, gdzie na przesyłkę oczekuje zgromadzona publiczność. Ekipa będzie jeszcze kręcić w Paryżu, Florencji i Nowym Jorku.

- Podzieliłem film na trzy części jego rozwoju charakterologiczno-osobowościowego, ale również jako artysty i twórcy, stającego się coraz bardziej kompletnym, coraz bardziej ascetycznym w wymowie, ale też o coraz poważniejszych treściach – dodaje reżyser. - […] Podzieliłem też stylistycznie film na trzy części – w dosyć naturalny sposób te cezury się pojawiają – jest okres dzieciństwa, później okres trzech kobiet, które towarzyszyły Kantorowi w jego życiu, ale również czasy w których on funkcjonował – czas dochodzenia do sukcesu, czas sukcesu, czas bycia na szczycie. Też staram się, w zależności jaki rodzaj sztuki Kantor uprawiał, dostosować formę wyrazu filmowego, obrazu, światła - czy to były ambalaże, czy to były spektakle teatralne, czy malarstwo – staram się w podobny sposób przekazywać energię obrazem filmowym. To w jaki sposób na mnie działają prace Kantora – staram się oddać tego ducha.

Scenariusz do "Kantora" napisał Łukasz M. Maciejewski, a opieki literackiej podjął się Maciej Pisuk ("Jesteś Bogiem"). Autorem zdjęć jest Piotr Śliskowski ("Mój rower"), scenografię przygotowuje Ryszard Melliwa, za charakteryzację odpowiada Aneta Brzozowska, a za kostiumy Małgorzata Zacharska. Muzykę do filmu skomponuje Włodek Pawlik, zdobywca nagrody Grammy 2014 („Night in Calisia”).

- To był świadomy wybór Kantora, że ta granica między życiem a sztuką została przez niego zatarta – dodaje Hryniak. - Właściwie uznał, że samo życie jest pewnego rodzaju aktem twórczym i to życie zostało temu podporządkowane. Dzisiaj też mamy do czynienia z autokreacją. Artysta jest totalny i kompletny wtedy, kiedy jego życie między tworzeniem, również jest aktem twórczym. Kiedy on sobą prezentuje tą artystyczną postać. […] Chciałbym, żeby ta cienka materia między życiem a sztuką przenosiła się na film. Nie będzie to stricte film opowiadający o dziejach życia – tylko o tym w jaki sposób to życie ze sztuką się łączy i przenika.

Film powstaje z okazji Roku Tadeusza Kantora ogłoszonego w 2015 roku przez UNESCO i wejdzie na ekrany kin w 2017 roku. Film powstaje przy wsparciu Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej i Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Koproducentami są m.in.: Narodowy Instytut Audiowizualny (NInA), Telewizja Polska S.A., Krakowskie Biuro Festiwalowe, Fundacja Tumult oraz DI Factory. Producentem filmu jest Studio Rewers, a dystrybutorem Kino Świat.



Albert Kiciński/MK
SFP
Ostatnia aktualizacja:  22.02.2016
Zobacz również
fot. Studio Rewers
Wieczór z polskimi oscarowymi filmami w kinie NInA
Mała retrospektywa - „Niepokorni, Niezłomni, Wyklęci”
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll