PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
„Jak być kochanym” – prace 5. edycji Naukowej Biblioteki Audiowizualnej są już dostępne w sieci „Jak być kochanym” – to tytuł 5. edycji Naukowej Biblioteki Audiowizualnej prowadzonej przez serwis Audiowizualni.pl. Ten program edukacyjny dedykowany filmowi, telewizji i mediom bezpłatnie udostępnia w Internecie różnego rodzaju prace naukowe i artykuły eksperckie.
Jubileuszowa odsłona biblioteki przynosi przede wszystkim materiały dotyczące problemów, z jakimi boryka się współczesna kultura masowa, a także prace magisterskie poświęcone polskiej kinematografii. Dodatkowo pierwszy raz w NBA znalazła się publikacja w języku angielskim.

Problemy współczesnej cywilizacji
Partnerem Naukowej Biblioteki Audiowizualnej została Polska Akademia Nauk – największa organizacja zrzeszająca i reprezentująca naukowców w naszym kraju. Dzięki nawiązaniu tej wyjątkowej współpracy w cyfrowej bibliotece znalazły się artykuły specjalistyczne napisane przez wybitnych badaczy, którzy analizują zarówno techniczne problemy – eksploracji danych czy zagadnienia prawne związane z prawem własności intelektualnej (prawo autorskie, patenty); jak i kwestie moralne – w tym te dotyczące społecznego podejścia do plagiatu czy wpływu agresji w mediach na nasze zachowania językowe.

Przykładowo prof. Maria Bogucka z Instytutu Historii PAN w swoim artykule „Kultura masowa i postmodernizm jako czynniki kształtujące środowisko naukowe w Polsce przełomu XX i XXI wieku” zauważa, że w rezultacie dwóch poprzednich stuleci trudnej historii polskie społeczeństwo wykształciło bardzo silne zasady moralne, którymi się kierowało. Jednakże ostatnie pięćdziesiąt lat ujawniło destrukcyjną siłę komunizmu dotykającą sfery etyki społecznej. Kolejnym krokiem uczynionym w tym kierunku były przemiany na globalną skalę, które zmieniły świat w drugiej połowie XX stulecia. Efektem ogromnego postępu technologicznego stała się dominacja środków masowego przekazu oraz zwycięstwo popkultury nad kulturą „wyuczoną” w życiu społecznym. Z kolei dr hab. Agnieszka Gromkowska-Melosik – wykładowca Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu – w artykule naukowym pt. „Plagiat. Konteksty edukacyjne i społeczno-kulturowe” analizuje różne aspekty współczesnego plagiatu prezentując historię nieautoryzowanego użycia treści autorskich, klasyfikację terminu oraz sposoby i formy plagiatu na tle motywów, jakimi kierują się ludzie zaangażowani w ten rodzaj kradzieży treści. W ostatniej części artykułu plagiat jest omawiany jako część współczesnej kultury z jej obsesją sukcesu edukacyjnego i natychmiastowej satysfakcji. 

Oblicza kina
Wśród prac magisterskich warto zwrócić uwagę na analizę Magdaleny Bartczak poświęconą strategiom adaptacyjnym Wojciecha Jerzego Hasa na przykładzie filmowej interpretacji „Rękopisu znalezionego w Saragossie” Jana Potockiego. Dwa pierwsze rozdziały zawierają prezentację twórczości pisarza oraz reżysera. Rozdział trzeci jest poświęcony teoriom adaptacji filmowej oraz kwestii ich realizacji w twórczości Hasa. Rozdział ostatni obejmuje analizę adaptacji utworu Potockiego ze szczególnym wskazaniem na charakterystyczny styl reżysera i jego najistotniejsze artystyczne inspiracje.

Bardzo interesująca jest także obroniona w 2007 roku praca „Zadania państwa w procesie tworzenia kultury a ustawa o kinematografii” Anny Fertak. Wstęp pracy definiuje pojęcia kultury i polityki kulturalnej, a także podmiotów uczestniczących w procesie powstawania dzieła kultury. Później następuje prezentacja źródeł prawa kultury w systemie europejskim i polskim. Na koniec autorka zajmuje się analizą wybranych ustaw: ustawy o państwowych instytucjach filmowych oraz ustawą o kinematografii szukając odpowiedzi na pytanie: czy w procesie tworzenia kultury jest miejsce dla państwa.

Poza tym Agnieszka Kluczek („Digitalizacja dóbr kultury w Polsce na przykładzie Filmoteki Narodowej”) podejmuje jest próbę ukazania procesu digitalizacji w Filmotece Narodowej w Warszawie, w kontekście europejskim, Michał Jaksik („Proces postprodukcji filmowej z użyciem technologii Digital Intermediate”) omawia poszczególne fazy Digital Intermediate, jakie należy wykonać do wytworzenia kopii wzorcowej filmu, a Magdalena Puzmujźniak („Italian Cinema under Berlusconism Political Films in the New Millennium”/”Włoskie kino w dobie berlusconizmu. Filmy polityczne w nowym tysiącleciu”) jako cel stawia sobie zbadanie zakresu i skutków negatywnego wpływu Berlusconiego na włoskie kino.




Nabór zgłoszeń do kolejnej odsłony NBA

Prace magisterskie, licencjackie, doktorskie, artykuły specjalistyczne i opracowania dotyczące filmu, reklamy, telewizji, nowych mediów, gier komputerowych, Internetu, video-art autorzy mogą zgłaszać do koordynatorów programu NBA. Publikacja w bibliotece odbywa się na podstawie licencji podpisanych z autorami. Zespół Audiowizualni.pl oferuje także usługi bezpłatnej cyfryzacji prac papierowych i prób odzyskiwania prac z uszkodzonych plików komputerowych. Wszystkie materiały umieszczane w NBA są zabezpieczane przed kopiowaniem, a dostęp do biblioteki jest bezpłatny i nie wymaga rejestracji w serwisie. Praca zespołu dziennikarsko-dokumentacyjnego w zakresie badań rynku filmowego jest współfinansowana przez PISF.

Zgłoszenia są przyjmowane pod adresami e-mail: biblioteka@audiowizualni.pl (koordynator programu) oraz konsultacje@audiowizualni.pl (konsultant naukowy).

Spis prac 5. edycji Naukowej Biblioteki Audiowizualnej:
  1. „O estetyce adaptacji "Rękopisu znalezionego w Saragossie" Wojciecha Jerzego Hasa” Magdalena Bartczak
  2. „Kultura masowa i postmodernizm jako czynniki kształtujące środowisko naukowe w Polsce przełomu XX i XXI wieku” prof. Maria Bogucka
  3. „Prawo własności intelektualnej – aktualne zagadnienia prawne” prof. Aurelia Nowicka 
  4. „Zadania państwa w procesie tworzenia kultury a ustawa o kinematografii” Anna Fertak 
  5. „Italian Cinema under Berlusconism Political Films in the New Millennium” Magdalena Puzmujźniak
  6. „Eksploracja danych” prof. Tadeusz Morzy
  7. „Digitalizacja dóbr kultury w Polsce na przykładzie Filmoteki Narodowej” Agnieszka Kluczek 
  8. „Plagiat. Konteksty edukacyjne i społeczno-kulturowe” dr Agnieszka Gromkowska-Melosik 
  9. „Proces postprodukcji filmowej z użyciem technologii Digital Intermediate” Michał Jaksik 
  10. „Agresja i kłótnie w mediach a potoczne zachowania językowe” prof. Zbigniew Kloch

Naukowa Biblioteka Audiowizualna jest dostępna pod adresem: http://www.audiowizualni.pl/index.php/naukowa-biblioteka-audiowizualna 
WRÓB
Audiowizualni.pl
Ostatnia aktualizacja:  12.12.2015
Zobacz również
"Kultura dostępna w kinach" w 2016 roku
"Kochaj" na Dzień Kobiet!
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll