Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
Dziś swoje urodziny obchodzi jedna z najwybitniejszych montażystek w historii polskiego kina.
Jadwiga Zajiček jest
wielkim artystą kina i wspaniałym człowiekiem. To nie tylko genialna
montażystka filmowa, to także nagradzany na świecie reżyser filmów
dokumentalnych.
- Los jest dla mnie łaskawy, gdyż przez ostatnie piętnaście lat dał mi
przywilej pracy z Jadzieńką – tak w swój syntetyczny sposób Juliusz
Machulski oddał fenomen jednej z najsłynniejszych polskich montażystek.
Urodziła się 25 listopada 1925 roku w Wilnie. Nie lubi, gdy nazywa
się ją „królową montażu”. Prace w montażowni rozpoczęła jako
asystentka reżysera montażu Ludmiły Niekrasowej-Perskiej. To Ona
stworzyła wraz ze znanym montażystą Wacławem Kaźmierczakiem pierwszą
w Polsce szkołę montażu. Zdobytą wiedzę, teorię i praktykę przy stole
montażowym przekazałam z kolei swoim asystentkom, późniejszym świetnym
montażystkom.
Jadwiga Zajiček doliczyła się w swoim dorobku montażowym około 200
dokumentów, 70 fabuł, a także wiele odcinków Polskiej Kroniki Filmowej.
Trudno wymienić wszystkich reżyserów, z którymi pracowała. Na pewno
poczesne miejsce wśród nich zajmują prof. Jerzy Bossak, naczelny
redaktor Polskiej Kroniki Filmowej Helena Lemańska, a także Andrzej
Munk, z którym współpracowała od początku jego kariery, montując jego
filmy dokumentalne i fabularne. Pracowała z reżyserami kilku pokoleń tj.: Witold Lesiewicz, Andrzej Kondratiuk, Jerzy Passendorfer,
Juliusz Machulski i Jacek Bromski.
Trudno z bogatego dorobku montażystki wybrać najważniejsze tytuły,
ale kierując się choćby kryterium nagród i nominacji należy wspomnieć
o filmie „Robotnice” Kamieńskiej (1980), za montaż którego Jadwiga
Zajiček otrzymała nagrodę za montaż na festiwalu w Krakowie, a także
o kryminale „Zabij mnie glino” Jacka Bromskiego, który przyniósł jej
nagrodę na festiwalu w Gdyni. Bromski i Machulski to reżyserzy,
z którymi w ciągu ostatnich 25 lat stworzyła wyjątkowe duety twórcze –
z każdym z nich zrobiła po 7 filmów fabularnych (z Bromskim m.in. "Sztuka kochania", "Kuchnia polska",„U
Pana Boga za piecem” i "To ja, złodziej", z Machulskim "Szwadron", "Girl Guide", obu „Kilerów”).
Tak jak to podkreślił Juliusz Machulski, Jadwiga Zajiček jest
także utalentowanym i docenionym twórcą filmów dokumentalnych. Do jej
najwybitniejszych filmów należą: nagrodzone w Niepokalanowie słynne
„Misjonarki miłości” (1991) zrealizowane wspólnie z Ireną Kamieńską,
„Nasz wiek dwudziesty” (1988, Brązowy Lajkonik w Krakowie i nagroda
w Oberhausen), „Protokół zniszczenia” (1984, Wielka Nagroda Miasta
Oberhausen i Złoty Lajkonik w Krakowie), „Marzenia i marzenia” (1976,
wyróżnienie w Lipsku). Ona sama za najważniejsze filmy dokumentalne
w swoim reżyserskim dorobku uważa pełnometrażowe filmy biograficzne –
film o Jarosławie Iwaszkiewiczu, o Alinie i Czesławie Centkiewiczach,
Konstantym Ildefonsie Gałczyńskim, czy o Jerzym Bossaku.
W 2010 roku Jadwiga Zajiček otrzymała Nagrodę Stowarzyszenia
Filmowców Polskich za wybitne osiągnięcia artystyczne i wkład w rozwój
polskiej kinematografii.
GW
SFP
Ostatnia aktualizacja: 26.11.2015
fot. Archiwum prywatne
Co w programie 15. edycji Watch Docs?
Festiwal Filmu Niemego w Kinie Pod Baranami
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024