PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
Aktorzy Polscy
Filmowcy Polscy
MENU
Kolejny odcinek cyklu „Miejsca” Marcin Adamczak poświęca poznańskiemu kinu Rialto, uhonorowanemu w tym roku nagrodą Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej. Oto fragment artykułu, który w całości będzie można przeczytać na łamach nowego numeru „Magazynu Filmowego” (nr 12/2015), już 10 grudnia.

W sezonie świąteczno-noworocznym 1937/1938 mieszkańcom poznańskich Jeżyc przytrafiła się u progu karnawału atrakcja wykraczająca poza bale i rauty. 28 grudnia 1937 roku seansem „Barbary Radziwiłłówny” Józefa Lejtesa zainaugurowało swą działalność, urządzone na terenie dawnej powozowni, kino. W wyniku zniszczenia bądź likwidacji wielu innych poznańskich przybytków X muzy, których początki sięgały jeszcze schyłku zaborów i początków II RP, Rialto przesunęło się dziś na zaszczytne trzecie miejsce w zestawieniu najstarszych kin stolicy Wielkopolski.


Kino to od dekad ma już zapewnione miejsce w historii poznańskiej kultury filmowej. To tutaj, w mieście zrujnowanym w wyniku uczynienia go przez hitlerowców Festung Posen, zorganizowano pierwszy w stolicy Wielkopolski oficjalny seans filmowy po odbiciu miasta z rąk Niemców. Ostatnimi seansami II RP były we wrześniu 1939 roku projekcje filmu „Francja czuwa, w marcu roku 1945 pokazy filmowe zainaugurowały seanse radzieckiej komedii Iwana Pyriewa „Świniarka i pastuch. Kino wyświetlające „Barbarę Radziwiłłównę” nosiło nazwę Adria, a gdy z ekranów definitywnie zniknęła „Francja czuwa” przeistoczyło się ono w Burg Lichtspiele. „Świniarkę i pastucha” pokazywano już w obiekcie o nazwie Jedność, który po kilku latach od zakończenia wojny fortunnie przemianowano na nazwę o włoskiej proweniencji – Rialto.


Lata PRL-u nie upłynęły akurat w tym kinie szczególnie spektakularnie. Placówka prezentowała filmy, które schodziły już z ekranów ówczesnych najważniejszych kin Poznania. Umiejscawiano tutaj część seansów Konfrontacji. W pamięci wielu mieszkańców Jeżyc zachowały się przede wszystkim organizowane tu pokazy (wtedy jeszcze krajowego) Festiwalu Filmów Młodego Widza Ale Kino!, rozpoczynające się dynamiczną piosenką „Czekamy na filmy”. Z perspektywy czasu, jednym z najważniejszych wydarzeń tamtego okresu, okazuje się instalacja neonu w latach 60., który poddany renowacji w 2010 roku zwyciężył niedawno w plebiscycie na najpiękniejszy neon Poznania.


Lata 90. nie były łaskawe dla sektora wyświetlania, wiele kin zamykano, inne podupadały. W 1998 otwarto w Poznaniu pierwszy multipleks. Kilka lat później kina wielosalowe zdominowały miejski krajobraz, a zarządzającą kinami w Wielkopolsce instytucję Film-Art postawiono w stan upadłości. Wówczas, w 2003 roku, dzierżawę kina przejęła para młodych ludzi – Piotr Zakens i Jolanta Myszka. Decyzji o przejęciu obiektu trudno nie nazwać dziś ryzykowną. Kończył się wówczas boom na polskie superprodukcje, finansowanie kinematografii spadło drastycznie, losy nowej ustawy były niepewne, a przede wszystkim multipleksy stały się hegemonem na rynku i kształtowały relacje z dystrybutorami w naturalny sposób coraz mniej zainteresowanymi małymi, tradycyjnymi kinami.

Marcin Adamczak
Magazyn Filmowy SFP, 12 (52)/2015
Ostatnia aktualizacja:  19.11.2015
Zobacz również
fot. Archiwum kina Rialto
Kino polskie jako kino transnarodowe. Konferencja
Sukces Czerwonego Pająka w Kairze
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2023
Scroll