PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
WYDARZENIA
  5.11.2015
Takie pytanie nie padło na konferencji "Mastering the Game", która trwa w Krakowie. Nie ma raczej tego typu zagrożenia, acz nie ma też żadnych wątpliwości, że filmowcy powinni bacznie przyglądać się poczynaniom kolegów i koleżanek z branży gier i rozwijać z nimi kolejne, wspólne projekty.
Dziś rynek gier wideo to jedna z najbardziej dynamicznie rozwijających się gałęzi przemysłu rozrywkowego. Krakowska konferencja, której podtytuł brzmi "Business and Legal Issues for Video Game Developers. Baltic Sea Region Perspective", koncentruje się na zagadnieniach biznesowych i prawnych, związanych z branżą w obszarze Regionu Morza Bałtyckiego. Adresatami są głównie producenci i wydawcy gier, ale poszczególne panele pozwalają przyjrzeć się zarówno konkretnym przypadkom, jak i szerszemu obrazowi. Prelegenci - są wśród nich reprezentanci polskich firm (m.in. znany dzięki "Wiedźminowi" CD Projekt) i europejskich korporacji oraz organizacji (m.in. Games Developers Federation) - rozprawiają się z mitami i stereotypami, a także dzielą własnymi doświadczeniami i bardzo praktycznymi wskazówkami.

Liczby mówią same za siebie

Konferencję otworzyła prezentacja raportu "Kondycja polskiej branży gier wideo", sporządzonego przez Patrycję Rodzińską-Szary, Dyrektor Departamentu Produktów Płatnych Grupy Onet.pl S.A., Michała Bobrowskiego, Dyrektora Zarządzającego i Członka Zarządu GRY-Online S.A. oraz Mariusza Sochę, Senior Business Development Managera GRY-Online S.A. To pierwsze tak duże badanie naszego rynku gier. Obok wyników trudno przejść obojętnie - bardzo dobitnie pokazują potencjał tego sektora rozrywki.

- Jeszcze kilkanaście lat temu gry wideo wydawały się obszarem zarezerwowanym jedynie dla największych entuzjastów technologii oraz młodszej części społeczeństwa. Dziś obraz gracza przedstawia się zgoła inaczej – w różnej formie ten rodzaj rozrywki wybiera coraz więcej osób, bez względu na wiek, zawód czy wykształcenie - podkreślają autorzy raportu.

Polska, przypominają, to obecnie drugi największy rynek gier w Centralnej i Wschodniej Europie - po Rosji. Jego wartość szacuje się na 1,65 miliarda złotych, a przewiduje się, że do roku 2017 będzie to aż 1,8 miliarda złotych. Działa u nas około 150 firm zajmujących się grami, które bezpośrednio zatrudniają około 2000 osób, a pośrednio - dają zajęcie kolejnym 4000. Około 72 procent Polaków to gracze - co ciekawe 53 procent tej grupy stanowią… kobiety. Większość naszego rynku gier to - wbrew pozorom - wcale nie największe miasta, a polska wieś i mniejsze miejscowości. Dynamicznie dane zmieniają się, jeżeli chodzi o wiek naszych graczy - obecnie większość (43 procent) stanowią osoby w wieku 15 - 24 lat. 32 procent to ludzie pomiędzy 25., a 34. rokiem życia. 16 procent graczy to grupa wiekowa: 35-44 lata, 9 procent - 45-55 lat. A co zachęca do sięgnięcia po grę? Dla 66 procent graczy to rozrywka i relaks. 38 procent dzięki grom zapomina o codziennych problemach, a 54 procent - po prostu "zabija czas".

Na wielu płaszczyznach branża gier wideo styka się z tymi samymi wyzwaniami, co filmowa/audiowizualna. Użytkownicy najbardziej lubią treści… darmowe. Problemem jest piractwo, ale - wedle autorów raportu "Kondycja polskiej branży gier wideo" - sytuacja się poprawia. Jeszcze w zeszłym roku 18 procent badanych deklarowało jawnie, że pozyskuje gry z "nieoficjalnych źródeł". Teraz takie zachowania ujawnia 13 procent respondentów. U podstaw poprawy leży z jednej strony zwiększająca się świadomość użytkowników, z drugiej - większa oferta darmowych gier - tak przynajmniej przekonują autorzy raportu.

Z całą treścią badania można zapoznać się pod tym adresem >>> http://www.kpt.krakow.pl/wp-content/uploads/2015/09/Raport_A4_Web.pdf

W skali globalnej polskie liczby nie są już aż tak wstrząsające. Światowy rynek gier wideo wycenia się na 74,2 miliarda dolarów, a do roku 2017 ma to być aż… 102 miliardy dolarów. Z roku na rok powiększa się liczba graczy - wkrótce będzie ich aż 2,2 miliarda - cóż, nie bez powodu wszyscy prelegenci krakowskiej konferencji zgodnie podkreślają, że w tej branży trzeba myśleć globalnie. Jak to robić? Tu krakowskie spotkanie oferuje uczestnikom szeroką gamę różnego rodzaju porad i wskazówek, case studies. Znowu wiele wyzwań (i rozwiązań) jest zbieżnych z wyzwaniami świata kina, żeby wspomnieć tylko o własności intelektualnej, w tym o prawach autorskich. Na twórców gier czyha tu tyle samo pułapek i problemów do rozwiązania co na producentów filmowych - licencje, wizerunki, prawa do muzyki, postaci, scenariusza itp., itd. A czy w Krakowie światy kina i gier się spotykają? Jak najbardziej - choć (przynajmniej pierwszego dnia konferencji) na płaszczyźnie prawa. Swoimi doświadczeniami z podpisywaniem umów i pracą z największymi studiami świata, w tym z Marvelem, Waltem Disneyem czy Warner Brothers dzielili się m.in. prawnicy Sean Kane czy Jas Purewal. Ich praktyczne rady dla firm starających się działać na obu płaszczyznach  - gier i kina - mogą okazać się bezcenne.

Drugi dzień konferencji poświęcony ma być m.in. cyfrowej dystrybucji i przyszłości rynku gier.

Organizatorami wydarzenia są: Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Światowa Organizacja Własności Intelektualnej (WIPO) oraz Narodowe Centrum Kultury, przy współpracy z Krakowskim Parkiem Technologicznym.


Dagmara Romanowska
Informacja własna
Ostatnia aktualizacja:  10.11.2015
Zobacz również
fot. Mastering the game
„Obiekt” nominowany do nagród IDA!
Niezwykły przegląd filmowy: Co słychać w polskim kinie?
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll