Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
Bohaterem kolejnego odcinka cyklu Jerzego Armaty „Moja (filmowa) muzyka” – w nowym numerze „Magazynu Filmowego” (nr 10/2015) – jest Lucjan Kaszycki. Oto fragment artykułu, który w całości będzie można przeczytać na łamach pisma już 12 października.
„Pamiętasz, była jesień…” z muzyką Lucjana Kaszyckiego i tekstem Andrzeja Czekalskiego oraz Ryszarda Plucińskiego to chyba najpiękniejsza polska piosenka filmowa. Zaśpiewała ją w „Pożegnaniach” (1958) Wojciecha Jerzego Hasa przejmująco Sława Przybylska, choć na ekranie zobaczyliśmy… Annę Łubieńską.
Zabrzmiała później jeszcze w „Jedenaste: nie wychylaj się” (1982), jedenastym odcinku serialu Jana Łomnickiego „Dom”, „Tataraku” (2009) Andrzeja Wajdy, „Obywatelu” (2014) Jerzego Stuhra, a także dwóch etiudach studentów łódzkiej Szkoły Filmowej – „Red Lili” (2011) Róży Miszteli oraz „Dniu oszusta” (2012) Bartosza Warwasa. Evergreen z „Pożegnań” włączyły do swego repertuaru m.in. Magda Umer, Kora, Kasia Nosowska, Anna Maria Jopek, jej jazzowej transkrypcji dokonał Piotr Baron, a aktorską wersję zaprezentowali Magdalena Zawadzka i Jan Kobuszewski. Kaszycki jest autorem wielu piosenek, niektóre można usłyszeć także w filmach, m.in. „Rozstaniu” (1960) Hasa, „Gangsterach i filantropach” (1962) Jerzego Hoffmana i Edwarda Skórzewskiego, „Domu bez okien” (1962) Stanisława Jędryki czy serialu Witolda Lesiewicza „Doktor Murek” (1979), ale żadna z nich nawet nie zbliżyła się – ani popularnością, ani jakością, ani wykonaniem – do „Pamiętasz, była jesień…”, utworu, który powstał ponoć „na kolanie”. Jej tekst to debiut poetycki… dwóch asystentów Wojciecha Jerzego Hasa – Andrzeja Czekalskiego i Ryszarda Plucińskiego. Czekalski tak się „rozpisał”, że stał się autorem tekstu popularnej piosenki z „Jak rozpętałem drugą wojnę światową” (1969) Tadeusza Chmielewskiego i ballady stepowej z „Pana Wołodyjowskiego” (1969) Jerzego Hoffmana.
Lucjan Kaszycki jest kompozytorem krakowsko-warszawskim. Urodził się w Krakowie 27 września 1932 roku (tak się przypadkowo złożyło, że piszę ten tekst dokładnie w dniu urodzin jego bohatera – wszystkiego najlepszego!), tu skończył średnią szkołę muzyczną w klasie fortepianu oraz Wydział Kompozycji Akademii Muzycznej w klasie Stanisława Wiechowicza (1957). Oprócz komponowania zajmuje się także pracą pedagogiczną, najpierw na uczelni krakowskiej, a od 1974 roku na Akademii Muzycznej w Warszawie.
Zabrzmiała później jeszcze w „Jedenaste: nie wychylaj się” (1982), jedenastym odcinku serialu Jana Łomnickiego „Dom”, „Tataraku” (2009) Andrzeja Wajdy, „Obywatelu” (2014) Jerzego Stuhra, a także dwóch etiudach studentów łódzkiej Szkoły Filmowej – „Red Lili” (2011) Róży Miszteli oraz „Dniu oszusta” (2012) Bartosza Warwasa. Evergreen z „Pożegnań” włączyły do swego repertuaru m.in. Magda Umer, Kora, Kasia Nosowska, Anna Maria Jopek, jej jazzowej transkrypcji dokonał Piotr Baron, a aktorską wersję zaprezentowali Magdalena Zawadzka i Jan Kobuszewski. Kaszycki jest autorem wielu piosenek, niektóre można usłyszeć także w filmach, m.in. „Rozstaniu” (1960) Hasa, „Gangsterach i filantropach” (1962) Jerzego Hoffmana i Edwarda Skórzewskiego, „Domu bez okien” (1962) Stanisława Jędryki czy serialu Witolda Lesiewicza „Doktor Murek” (1979), ale żadna z nich nawet nie zbliżyła się – ani popularnością, ani jakością, ani wykonaniem – do „Pamiętasz, była jesień…”, utworu, który powstał ponoć „na kolanie”. Jej tekst to debiut poetycki… dwóch asystentów Wojciecha Jerzego Hasa – Andrzeja Czekalskiego i Ryszarda Plucińskiego. Czekalski tak się „rozpisał”, że stał się autorem tekstu popularnej piosenki z „Jak rozpętałem drugą wojnę światową” (1969) Tadeusza Chmielewskiego i ballady stepowej z „Pana Wołodyjowskiego” (1969) Jerzego Hoffmana.
Lucjan Kaszycki jest kompozytorem krakowsko-warszawskim. Urodził się w Krakowie 27 września 1932 roku (tak się przypadkowo złożyło, że piszę ten tekst dokładnie w dniu urodzin jego bohatera – wszystkiego najlepszego!), tu skończył średnią szkołę muzyczną w klasie fortepianu oraz Wydział Kompozycji Akademii Muzycznej w klasie Stanisława Wiechowicza (1957). Oprócz komponowania zajmuje się także pracą pedagogiczną, najpierw na uczelni krakowskiej, a od 1974 roku na Akademii Muzycznej w Warszawie.
Jerzy Armata
Magazyn Filmowy SFP 10/2015
Ostatnia aktualizacja: 2.10.2015
fot. Anna Michalska/Muzeum Kinematografii w Łodzi
Sesja PISF, 3/2015. Dokument i animacja
Sesja PISF 3/2015, fabuła. Ostatnie decyzje Agnieszki Odorowicz
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024