PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
Bohaterem kolejnego odcinka cyklu Jerzego Armaty „Moja (filmowa) muzyka” jest Abel Korzeniowski. Oto fragment artykułu, poświęconego temu wspaniałemu kompozytorowi, który w całości będzie można przeczytać na łamach miesięcznika, już 10 sierpnia.
Przyjaciel ze szkolnej ławy Borysa Lankosza, bliski kolega Marcina Koszałki, pilny uczeń Krzysztofa Pendereckiego, odkryty dla kina (wcześniej dla teatru) przez Jerzego Stuhra. Abel Korzeniowski – nasz człowiek w Hollywood.

Jest absolwentem Wydziału Instrumentalnego w klasie wiolonczeli (1996) oraz Katedry Kompozycji, kierowanej przez Krzysztofa Pendereckiego (2000) krakowskiej Akademii Muzycznej. Notabene, pochodzi z rodziny z tradycjami muzycznymi, jego matka Barbara Wrońska-Korzeniowska jest wiolonczelistką, brat również zajmuje się muzyką, często prowadząc orkiestrę, wykonującą kompozycje Abla. Jako autor zadebiutował w 1993 roku na I Forum Młodych Kompozytorów w Krakowie, a pięć lat później został stypendystą prezydenta miasta Krakowa w dziedzinie kompozycji. Po ukończeniu studiów przez trzy lata (1999-2001) pracował jako asystent na Wydziale Kompozycji, Dyrygentury i Teorii Muzyki AM.

Młodym kompozytorem, jeszcze podczas studiów w krakowskim konserwatorium, zainteresował się Jerzy Stuhr, powierzając mu napisanie muzyki do kilku spektakli teatralnych, które reżyserował na deskach nowohuckiego Teatru Ludowego czy w Teatrze Telewizji. W 1997 roku Marta Węgiel zrealizowała dla krakowskiego oddziału TVP średniometrażowy film „Czy pan to tak naprawdę, czy udaje?”, poświęcony Stuhrowi, zilustrowany muzyką… Adama Korzeniowskiego, jak czytamy w napisach (okazuje się, że to jednak nie pomyłka, a prawdziwe imię Abla).

Pierwszym filmem, do którego napisał muzykę, było "Duże zwierzę" (2000), wyreżyserowane przez Stuhra według odnalezionego scenariusza Krzysztofa Kieślowskiego, zainspirowanego opowiadaniem Kazimierza Orłosia „Wielbłąd”. Kompozycje do tej przejmującej, słodko-gorzkiej, prostej opowieści o panu Sawickim, do którego pewnego dnia przyszedł wielbłąd, a on polubił go na dobre i na złe, przyniosły Korzeniowskiemu nagrodę na festiwalu w Gdyni (2000). Kompozytor pozostał wierny Stuhrowi, pisząc muzykę do Gogolowskiego „Ożenku” (2001), wyreżyserowanego w Teatrze Telewizji, oraz jego kolejnego filmu – "Pogoda na jutro" (2003). I znów filmowy soundtrack przyniósł Korzeniowskiemu festiwalowy laur, tym razem statuetkę Złotego Rycerza w Czelabińsku.


Jerzy Armata
Magazyn Filmowy SFP, 48/2015
Ostatnia aktualizacja:  9.08.2015
Zobacz również
fot. Julio Rodriguez
Regiofun: Look For Fund czeka na Twój projekt
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll