PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
Aktorzy Polscy
Filmowcy Polscy
MENU
Czysta klasyka, stała sekcja Festiwalu Filmowego w Gdyni, poświęcona jest zrekonstruowanym cyfrowo dziełom polskiej kinematografii. Co roku, w ramach projektu KinoRP, Festiwal Filmowy w Gdyni wraz z partnerami: firmą KPD i Cyfrowym Repozytorium Filmowym, udostępniają publiczności kilka wybranych arcydzieł polskiego kina.
Podczas 40. Festiwalu Filmowego w Gdyni obejrzymy w tej sekcji siedem tytułów. Zaprezentujemy przebój kasowy lat 70., czyli "Dzieje grzechu" (1974) Waleriana Borowczyka według skandalizującej niegdyś powieści Stefana Żeromskiego. Tuż obok – inspirowane równie głośną i kontrowersyjną przed laty książką Emila Zegadłowicza"Zmory" (1978) Wojciecha Marczewskiego. Z kolei Janusz Majewski w swojej, opartej na powieści Andrzeja Kuśniewicza "Lekcji martwego języka" (1979), kreśląc analogię między umieraniem młodego oficera i gaśnięciem c.k. świata, wraca do ulubionej przez siebie epoki. Edward Żebrowski w autorskiej adaptacji "Szpitala przemienienia" (1978) Stanisława Lema, stawia swoich bohaterów w sytuacji granicznej, zmuszając do trudnych wyborów w obliczu nadejścia wojny.

W ramach sekcji Czysta klasyka, Festiwal zaprasza na projekcje w cyklu In memoriam, upamiętniające niedawno zmarłych laureatów Festiwalu: Barbarę Sass-Zdort i Krzysztofa Krauzego. Obejrzymy cyfrowo zrekonstruowany film "Krzyk" Barbary Sass-Zdort oraz "Mój Nikifor" Krzysztofa Krauzego. Szczególną gratką dla wielbicieli kina polskiego będzie, towarzysząca „Nikiforowi”, projekcja krótkometrażowego filmu "Deklinacja" tegoż artysty. Film powstał w Studio Miniatur Filmowych w 1979 roku.

Dyrektor artystyczny Festiwalu, Michał Oleszczyk podkreśla, że sekcja ma na celu zaprezentowanie festiwalowej publiczności klasycznych polskich filmów, a także uhonorowanie ludzi, którzy te filmy tworzyli. - Każdy pokaz w cyklu Czysta klasyka jest uświetniony obecnością twórców i przedstawicieli ekipy filmowej, którzy mają okazję opowiedzieć widzom historię powstawania kultowych nierzadko tytułów. Spotkania te, prowadzone w tym roku przez Anitę Skwarę, to najlepsza lekcja żywej historii polskiego kina, jaką można sobie wyobrazić. Jedno ze spotkań, po "Dziejach grzechu" Borowczyka, poprowadzi nadto Kuba Mikurda, realizujący obecnie dokument o reżyserze. Twórczość Borowczyka przeżywa obecnie światowy renesans, a w tym miesiącu w Stanach Zjednoczonych ukaże się pierwsza naukowa praca zbiorowa poświęcona tej twórczości, którą miałem przyjemność współredagować z Kubą i Kamilą Kuc. Pokaz w ramach Czystej Klasyki będzie długo wyczekiwaną premierą cyfrowo zrekonstruowanej wersji skandalizującego niegdyś filmu.

Sekcja Czysta klasyka na Festiwalu Filmowym w Gdyni została zapoczątkowana w 2008 roku pokazem filmu "Pociąg" Jerzego Kawalerowicza. Projekt KinoRP to przywrócenie widzom – głównie w kinach, ale także w telewizji HD i Ultra HD oraz na nośnikach Blu-ray i DVD – polskiej klasyki filmowej w doskonałej cyfrowej jakości obrazu i dźwięku. – KinoRP to projekt w dużej mierze edukacyjny – dzięki niemu młodzi ludzie, wychowani już w świecie technologii cyfrowych, mogą poznawać najwybitniejsze polskie filmy w najlepszej jakości – i na dużym ekranie – mówi Grzegorz Molewski, inicjator i szef projektu KinoRP. - Wszystkie rekonstrukcje są wykonywane z udziałem twórców filmów: autorów zdjęć i reżyserów. Nadzór artystyczny nad rekonstrukcjami wykonywanymi w ramach Projektu KinoRP sprawują najwybitniejsi polscy operatorzy, m.in. Witold Sobociński, Jerzy Wójcik, Jerzy Łukaszewicz, Grzegorz Kędzierski.

KinoRP to przedsięwzięcie zainicjowane przez firmę KPD, która również koordynowała proces rekonstrukcji słynnego filmu "Nie lubię poniedziałku" Tadeusza Chmielewskiego, laureata tegorocznych Platynowych Lwów.
AK
FFG
Ostatnia aktualizacja:  4.08.2015
Zobacz również
fot. FFG
Jestem już zaspokojony
Nastassja Kinski gościem Kołobrzeskiego Festiwalu Filmowego
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2019
Scroll