PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
Do 14 sierpnia 2015 roku można składać wnioski do Polsko-Niemieckiego Funduszu Co-developmentowego, którego operatorem jest Polski Instytut Sztuki Filmowej. Przypomnijmy historię i założenia tego ważnego mechanizmu finansowego, którego celem jest stymulowanie rozwoju koprodukcji filmowych.
Od momentu powstania Polsko-Niemieckiego Funduszu Co-developmentowego w 2005 roku zostało dofinansowanych 25 projektów, w tym 18 projektów filmów fabularnych, sześć dokumentalnych i jedna animacja. Partnerami Funduszu są: PISF, Medienboard Berlin Brandenburg GmbH oraz Mitteldeutsche Medienförderung GmbH. każda z instytucji finansuje z reguły projekty, których producentem wiodącym jest firma danego kraju/regionu. W ramach Funduszu powstały takie filmy, jak m.in. „Bez miejsca” Kerstin Nicking, „Zimowa córka” Johannesa Schmida,  „Pomorskie iluzje”  Jacoba Dammasa i Helge Renner.  Projekty PNFC są doceniane przez inne narodowe i europejskie funduszu filmowe, jak „Zud” („Dziecko stepu”) w reżyserii Marty Minorowicz, które pozyskało wsparcie również FFA Filmfoeredungsanstalt oraz Eurimages.

- Fundusz będzie się coraz bardziej profilował na micro budżety i ciekawe formy artystyczne. W tym kontekście ostatnie decyzje o przyznaniu funduszy na film Kuby Czekaja „Guzik” lub „Whatever Happens Next” Juliena Poerksena są symptomatyczne. W tym kierunku upatrujemy przyszłości Funduszu, żeby wspierać projekty, które w produkcji mają być proste i stosukowo tanie, mówi Robert Baliński z Działu Współpracy Międzynarodowej PISF, zajmujący się na co dzień sprawami Funduszu.  Fundusz wspiera różnorodne rodzaje filmowe, od fabuły po animację jak również prezentuje dużą różnorodność pod względem gatunków filmowych i podejmowanych tematów. - Należy przy tym podkreślić, że nie jest to Fundusz w pierwszej linii przeznaczony dla filmów historycznych. Większość projektów to współczesne i nowoczesne kino, mówi Robert Baliński.

 
Robert Baliński, fot. Marcin Kułakowski, PISF

Obecnie dofinansowane projekty rozwijają m.in. Agnieszka Holland („Pokot”/ „Zimna pięść śmierci”), Robert Schwentke („Der Hauptmann”), autor tak głośnych hollywoodzkich filmów Hollywood jak: „Red”, „R.I.P.D” czy „Plan lotu”. Wśród powstających obecnie filmów warto wymienić takie, jak: „Dom tułaczy”  Mariko Saga, „Maria Curie. Ludzkość potrzebuje marzycieli” Marie Noelle,  „Waks – książe, który nigdy nie oglądał się za siebie” Piotra Rosołowskiego i Elwiry Niewiery, „Habit i zbroja” Pawła Pitery oraz „Sekret Johanny” Władysława Jurkowa.

„Nasz fundusz wraz z Mitteldeutsche Medienförderung z racji naszego wschodniego położenia jest naturalnym partnerem dla krajów wschodnich, czyli Polski i Rosji. Rynki pozostałych krajów Europy Wschodniej są zbyt małe, żeby utworzyć osobny fundusz”, mówiła w wywiadzie dla serwisu PISF Kirsten Niehuus - dyrektor zarządzającą działu funduszy filmowych w Medienboard Berlin-Brandenburg, jedna z inicjatorek przedsięwzięcia, które ruszyło w 2006 roku. - „Głównym celem tego funduszu jest prowokowanie nowych relacji pomiędzy niemieckimi i polskimi producentami. Niektórzy producenci pracowali już wcześniej razem, ale wydaje mi się, że w większości fundusz pozwolił na ustanowienie nowych relacji”.



Izabela Kuna jako Bronisława, siostra noblistki, w filmie "Maria Skłodowska-Curie.Ludzkość potrzebuje marzeń", fot. Pokromski Studio

Polsko-Niemiecki Fundusz Co-developmentowy oferuje producentom z obu krajów możliwość wspólnej pracy nad filmem już na etapie scenariusza i dostosowania projektu do oczekiwań publiczności w obu krajach, wypracowania wspólnej strategii finansowania produkcji, pełnego wykorzystania potencjału produkcyjnego obu krajów, dobrania najlepszych  twórców w swoich dziedzinach, uwzględnienia specyfiki obu rynków, wrażliwości historycznej, tendencji i trendów w dystrybucji.


Anna Wróblewska
artykuł redakcyjny
Ostatnia aktualizacja:  1.01.2016
Zobacz również
fot. Otter Film
Adam Woronowicz - pierwszy bohater Dwóch Brzegów
Znamy zwycięzców 15. MFF T-Mobile Nowe Horyzonty
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll