PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
Aktorzy Polscy
Filmowcy Polscy
MENU
WYDARZENIA
  7.06.2015
Bohaterem kolejnego odcinka cyklu Jerzego Armaty „Moja (filmowa) muzyka” jest Mikołaj Trzaska. Oto fragment artykułu, który w całości będzie można przeczytać w nowym numerze „Magazynu Filmowego” (nr 6/2015), już 10 czerwca 2015 roku.
Magdalena Gubała i Szymon Uliasz – autorzy niezwykle interesujących „Ścinek” (2012), uhonorowani Nagrodą im. Andrzeja Munka za odwagę i siłę osobowości – od kilkunastu miesięcy pracują nad pełnometrażowym dokumentem „Ucho wewnętrzne”, poświęconym Mikołajowi Trzasce, fantastycznemu muzykowi i kompozytorowi, także filmowemu.

Trzaska to jeden z moich ulubionych artystów. Podziwiam jego upór i konsekwencję w rozwijaniu charakteru muzycznego pisma. I radykalizm w artystycznych wypowiedziach, żadnych kompromisów. A co chyba najważniejsze, szczerość przekazu. Bez znieczulenia i zbędnych ozdobników, jakże efektownych – ale często myślowo pustych – muzycznych „wywijasów”. Asceza także może być wartością. A więc prosto, szczerze, z serca, ale i z głowy. Wydaje się, że to właśnie ów życiowo-twórczy „kodeks” połączył go z Wojtkiem Smarzowskim. To artyści z tego samego estetycznego, ale i etycznego pnia.

Bardzo ciekawe są początki artystycznej drogi Trzaski. W 1988 roku rozpoczął studia na Wydziale Malarstwa gdańskiej Akademii Sztuk Pięknych. W tym czasie – jak przyznaje – zafascynowany jazzem lat sześćdziesiątych, szczególnie muzyką Johna Coltrane’a i Ornette’a Colemana, podjął samodzielną naukę gry na saksofonie altowym. Ten genialny muzyk jest samoukiem!!! Niebawem zaczął grać w Sni Sredstvom Za Uklanianie, formacji Tymona Tymańskiego, z której wyłoniła się słynna Miłość, prekursor i główna gwiazda tzw. muzyki yassowej. W 1991 roku opuścił uczelnię plastyczną, całkowicie poświęcając się muzyce, a dziesięć lat później zostawił supergrupę Miłość.

Jerzy Armata
Magazyn Filmowy
Ostatnia aktualizacja:  2.06.2015
Zobacz również
fot. Gutek Film
55. KFF: Forum Stowarzyszenia Filmowców Polskich (cz. 2)
Polskie dokumenty triumfują w Krakowie
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2021
Scroll