PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
W sobotę 16 maja 2015 poznaliśmy zwycięzców 12. Docs Against Gravity Film Festival – jednego z najważniejszych festiwali w Europie, który co roku przyciąga wielotysięczną publiczność w wielu polskich miastach, pokazując najciekawsze dokonania kina dokumentalnego.
Jury w składzie: Syllas Tzoumerkas, Mikołaj Pokromski i Rafael Lewandowski dwie główne nagrody ex aequo 12. edycji Docs Against Gravity Film Festival  – nagrodę Millennium i 5000 euro ufundowane przez mecenasa festiwalu Bank Millennium – przyznało obrazom "Nadejdą lepsze czasy" Hanny Polak i „Powyżej/poniżej” Nicolasa Steinera. - Odbyliśmy intensywną i bardzo trudną debatę wokół obu tytułów które poruszają temat ubóstwa i braku perspektyw – każdy z nich zupełnie inaczej, ale równie wstrząsająco. Dlatego po raz pierwszy nagroda Millennium zostanie podzielona pomiędzy dwa niesamowite filmy. „Powyżej/poniżej” jest wyjątkową podróżą wizualną, która zabiera nas do sztucznie skonstruowanego czasu i przestrzeni, jednocześnie łącząc teraźniejszość widza z codziennym życiem pokręconych bohaterów filmu. "Nadejdą lepsze czasy" to z kolei film, który przez bardzo długi czas towarzyszy swoim bohaterom, dosięgając głębokiej prawdy o jestestwie i istocie naszego doświadczenia człowieczeństwa, bez względu na to, skąd jesteśmy. W końcu wszyscy mamy nadzieję, że – zgodnie z tytułem filmu – lepsze czasy faktycznie nadejdą, tak jak Hanna Polak odważnie pokazuje to w swoim filmie” – uzasadniali swój wybór jurorzy. - Oba filmy pokazują  ludzi nikomu nie potrzebnych, żyjących poza społeczeństwem. Twórcy wybrali jednak diametralnie różne podejście do tematu i różny język operatorski. To ciekawy przykład dla wszystkich, którym bliska jest sztuka filmowa. Jestem przekonany, że decyzja jury wywoła ożywcze reakcje wśród krytyków i twórców. Oba filmy są też niezwykle wciągające emocjonalnie – mówi Artur Liebhart, dyrektor festiwalu.


Nicolas Steiner, Hanna Polak, fot. DAGFF

"Nadejdą lepsze czasy" to historia niezwykłej dziewczynki. 11-letnia Jula, którą poznajemy na początku kręconego przez 14 lat filmu, zachowuje się jak każda jej rówieśniczka. Eksperymentuje z makijażem, farbuje włosy, próbuje alkoholu i papierosów. Jedyna różnica polega na tym, że Jula żyje na największym w Europie wysypisku śmieci znajdującym się pod Moskwą, zaledwie 20 km od Kremla. Teren wysypiska jest ogrodzony i pilnowany, ale mimo to żyje tam mała społeczność, która funkcjonuje poza prawem i poza światem zewnętrznym. W tym nieludzkim miejscu panują straszne warunki. Ciężarówki i koparki przez cały dzień przywożą olbrzymie góry śmieci, a Jula, jej matka i przyjaciele próbują wyłuskać z nich coś, co pozwoli im przeżyć kolejny dzień. W śmieciach każdego dnia znajdują jedzenie lub materiał, który wykorzystują potem do budowy prymitywnego schronienia. Reżyserka Hanna Polak od ponad 14 lat obserwowała z kamerą tę szczególną wspólnotę. W trakcie kręcenia filmu Jula zmieniła się z dziewczynki w kobietę. Nie przestała jednak marzyć.


"Nadejdą lepsze czasy", fot. DAGFF

W tegorocznym konkursie filmów średniometrażowych o Nagrodę Magicznej Godziny i 4000 eurowalczyło 12 tytułów. Filmy oceniało jury złożone z Avry Geourgiou, Roberta Zubera i Pawła Ziemilskiego. Nagrodę ufundował Polski Instytut Sztuki Filmowej. Zwyciężył „Sen słonia” w reżyserii Kristofa Bilsena . Jury przyznało także wyróżnienia specjalne filmom „Ekstradycja” („The Arms Drop”) Andreasa Koefoeda „za wyjątkowy sposób opowiadania historii, który tworzy z tego filmu prawdziwy thriller polityczny” oraz „Na zakręcie” („Drifter”) Gábora Hörchera „za konsekwencję, cierpliwość i wyraźną troskę nad swoim bohaterem oraz wizualną i rytmiczną dokładność”.
             
Po raz kolejny festiwal Docs Against Gravity przyznał nagrodę Kadr Bez Fikcji dla najlepszego twórcy obrazu. Laureat otrzyma 3000 euro. Filmy oceniały Silvia Pogoda, Aneta Kopacz i Ita Zbroniec-Zajt. Nagrodę ufundował Canon Polska. Zwyciężył film „Pixadores” autorstwa Amira Escandari. Wyróżnienia w konkursie „Kadr bez fikcji” otrzymały dwa filmy. Pierwszy z nich, "Nadejdą lepsze czasy" Hanny Polak, został wyróżniony „za niebywałą odwagę, konsekwencję oraz cierpliwość bycia z człowiekiem na przestrzeni kilkunastu lat w przerażająco trudnych okolicznościach. Za stworzenie obrazu intymnego i niezwykle przejmującego, w którym kamera, dyskretnie rejestrując najdrobniejsze detale, buduje szczególną więź widza z bohaterami i ich historii”. Drugi wyróżniony tytuł to„Oddychać, nie-oddychać” („Don’t breathe”) Nino Kirtadze.
             
Warsaw Green Award i 2000 euro dla najlepszego filmu o tematyce ekologicznej trafiły do Orlando von Einsiedela, twórcy filmu „Wirunga”.    Wyróżnienia w konkursie Green Warsaw Award otrzymały filmy „Wewnątrz futra” („Inside Fur”) w reżyserii Oli Waagena i „Rowery vs. samochody” w reżyserii Fredrika Gerttena.  W   konkursie filmów opowiadających o prawach człowieka jury Nagrody Amnesty International przyznało 3000 euro filmowi „Scena ciszy” („The Look of Silence”) Joshuy Oppenheimera. Jury przyznało także wyróżnienia specjalne obrazom „Yes Meni idą na rewolucję” („The Yes Men Are Revolting”) w w reżyserii Andy’ego Bichlbauma, Mike’a Bonanno i Laury Nix oraz „Kadencja” („The Term”) w reżyserii Pawła Kostomarowa, Aleksieja Piwowarowa i Aleksandra Rastorgujewa.


WRÓB
DAGFF
Ostatnia aktualizacja:  16.05.2015
Zobacz również
fot. DAGFF
„Pan Toti” i jego kopalnia: nowa polska animacja dziecięca
Spotkanie z Dariuszem Gajewskim
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll