PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
WYDARZENIA
  14.04.2015
I piszcie, codziennie, cokolwiek – mówiła Marta Habior podczas panelu dyskusyjnego o współpracy scenarzysty z producentem, który odbył się 13 kwietnia 2015 roku w ramach festiwalu Script Fiesta organizowanego przez Warszawską Szkołę Filmową.
W dyskusji uczestniczyła czwórka przedstawicieli Sekcji Młodych Producentów KIPA: Joanna Szymańska - producent i producent wykonawczy. Właścicielka Appetite Production oraz wspólnik w firmie SHIPsBOY. W 2014 roku za film „Mleczny brat” (reż. Vahram Mkhitaryan, prod. Wajda Studio i Studio Munka-SFP) zdobyła Nagrodę dla Najlepszego Producenta Filmów Krótkometrażowych i Dokumentalnych na 54. Krakowskim Festiwalu Filmowym; Artur Wyrzykowski - producent, reżyser i scenarzysta; Marta Habior - założycielka i producent kreatywny w NO SUGAR FILMS; Dawid Janicki - producent, współzałożyciel firm: SHIPsBOY i VOSTOK8.

- Jesteśmy grupą młodych ludzi, którzy uważają, że scenariusz jest najważniejszym elementem produkcji filmowej. To nas wyróżnia, bo wiemy jak bardzo to jest trudne. W naszej pracy chcemy kłaść duży nacisk na pracę ze scenarzystą.- mówił na wstępie Artur Wyrzykowski.

W pierwszej części paneliści opowiadali o swojej pracy i doświadczeniach. Radzili, żeby nie wysyłać scenariuszy do kilkunastu producentów ponieważ to jest środowisko, które się zna i często rozmawia o otrzymanych projektach. Masowa wysyłka świadczy o braku profesjonalizmu i braku świadomości rynku na jakim się pracuje. – Szukajcie dla swojego projektu odpowiedniego partnera – mówiła Marta Habior. Każdy producent na swojej stronie pisze o projektach jakie mogą go interesować, jakimi środkami dysponuje. Producenci w Polsce często specjalizują się w pewnego rodzaju filmach, co może być ułatwieniem dla scenarzysty, który właśnie taki projekt chce zrealizować. Młodzi producenci są otwarci na kontakty. Starają się czytać wszystkie przesłane projekty. Jednak młodzi scenarzyści muszą pamiętać, że przy pierwszym kontakcie należy wysłać krótką wersję swojego pomysłu, ponieważ producenci nie są w stanie czytać projektów, które mają po 20 stron. Jeżeli pierwsza zajawka się spodoba, scenarzysta zostanie zaproszony na spotkanie. Jeżeli Twój projekt jest dobry i widać włożoną w niego pracę – na pewno zostaniesz zauważony. Każda wysłana wiadomość powinna być spersonalizowana i skierowana do danej firmy. Producent chce wiedzieć, dlaczego scenarzysta wybrał akurat jego. Jeżeli widzi, że scenarzysta wysyła bezrefleksyjnie projekty do wszystkich producentów, podchodzi automatycznie z dystansem do przesłanego tekstu. Wybór producenta to ważny etap dla scenarzysty. Oczywiście, jeżeli czujesz, że producent Cię zbywa, zapytaj go wprost o swój projekt. Jeżeli masz świadomość, że jednak nie będzie nim zainteresowany, wówczas prześlij go do innego producenta. Producenci są tak samo różni jak projekty, więc nie załamuj się pierwszą odmową – tylko próbuj dalej. Młody scenarzysta nie powinien się zrażać, ponieważ każdy producent ma świadomość czym dla debiutanta jest jego scenariusz i jak wiele pracy w niego wkłada. Zresztą to jest jego praca, żeby szukać dobrych projektów. Największy lęk producenta, to myśl, że nie znajdzie lub ominie dobry projekt.

Artur Wyrzykowski mówił, że scenarzyści często nie widzą w producencie partnera, tylko osobę, która może otworzyć skarbiec. Trzeba jednak pamiętać, że producent też wkłada serce w realizowany projekt i musi poczuć, że jego wkład nie pójdzie na marne. Relacje partnerskie mogą skutkować lepszym efektem końcowym.

- Ktoś może być świetnym producentem dla projektu A, a beznadziejnym dla projektu B. To nie jest tak, ze producenci dzielą się na super producentów, takich sobie producentów, i byle jakich producentów – odpowiadała na pytania słuchaczy Marta Habior. - Jeżeli chodzi o producenta, to do każdego projektu dany producent będzie tym jedynym. To jest jak szukanie małżonki.

Producent musi dobrze poznać swojego scenarzystę dlatego, że poświęca mu swój czas i pieniądze. Później sam odpowiada za ten projekt szukając finansowania w odpowiednich instytucjach. Zresztą w interesie scenarzysty leży poznanie producenta, bowiem to on bierze w swoje ręce projekt, który wymagał poświęcenia wiele czasu i energii.

- Ostatnio składaliśmy do PISF-u projekt dokumentalny – mówił Dawid Janicki. - Film jest już w zdjęciach. Miałem takie poczucie, że to jest tak wartościowy projekt i tak bardzo chcę go zrobić – że to na pewno się uda. Dostaliśmy dofinasowanie, niedługo kończymy. Zrobiłem jednak coś, czego nie powinienem robić – włożyłem swoje prywatne pieniądze. Ale tak bardzo w to wierzyłem. Warto jest walczyć, jeżeli mamy stuprocentową pewność, że nasz projekt-produkt jest świetny. Byłem przekonany, że nawet jeżeli nie dostanę pieniędzy z PISF-u to i tak to zrobię. Mam czasami wrażenie, że osoby, które pitchują, nie mają takiego przeświadczenia. Mają kilka projektów i próbują mi sprzedać coś, do czego sami siebie nie namówili. To są falstarty, nie należy tak robić.

Joanna Szymańska wspominała również o sytuacji, kiedy scenarzysta jest także reżyserem. Często taka osoba próbuje bronić swojego projektu za wszelką, nie dostrzegając jego słabych stron. Emocjonalne związanie z tekstem może być dla powstającego filmu szkodliwe. To co jest zrozumiałe dla reżysera-scenarzysty, może nie być zrozumiałe dla widza. Producent, który pierwszy czyta scenariusz – stara się w tym wypadku pełnić rolę widza i dostrzec miejsca,  które są niezrozumiałe. Pewne elementy scenariusza, z którymi emocjonalnie jest związany reżyser-scenarzysta, mogą szkodzić budowie dramaturgii w filmie. Nie ma sensu, bronić każdego elementu scenariusza - chyba, że naprawdę ma się poczucie o wyjątkowości danej sceny, sekwencji itp. Producent jest w stanie zrozumieć każdy wybór, jeżeli jest on odpowiednio umotywowany.

Producenci podkreślali, jak bardzo ważny jest kontakt, zwłaszcza osobisty. Jeżeli jesteś młodym scenarzystą – pisz maile, dzwoń i odwiedzaj pitchingi, które często towarzyszą wielu filmowym wydarzeniom. Najbliższy odbędzie w ramach Script Fiesty w sobotę, 20 kwietnia 2015 roku.

Więcej informacji o sobotnim pitchingu na stronie: http://scriptfiesta.pl/pitch-fiesta-jak-to-wyglada

Pitchingi są według młodych producentów z Kipy są kluczowym elementem „sprzedaży” swojego scenariusza. Po co są pitchingi? To jest jedyna okazja, aby w kilka minut przedstawić swój projekt. Pitching pozwala sprzedać najważniejsze informacje na temat projektu i autora. Przy niewielkim wkładzie słuchacza, pozwala mu rozeznać się w temacie. Jest wstępem do dalszego spotkania, jeżeli scenarzysta zainteresuje producenta. Artur Wyrzykowski zachęcał młodych scenarzystów, że to jest często jedyny sposób, aby zainteresować producentów swoim projektem - więc kluczem do sukcesu jest podejmowanie ciągłych prób i nie zrażanie się tym, że początkowe nie były zbyt udane. Joanna Szymańska dodawała, że uwielbia pitchować i patrzeć jak inni to robią. Sama bierze udział w pitchingach jako słuchacz i jako przedstawiający projekt, często przed zagranicznym słuchaczem. Traktuje pitching jako narzędzie, które pomaga jej we współpracy ze scenarzystą określić o czym tak naprawdę jest film. Pozwala w krótkim okresie czasu zapoznać się z całym potencjałem tekstu. Podczas pitchingu wychodzą wszystkie słabości projektu. Producenci również pitchują przed dystrybutorami i inwestorami – to jest po prostu element tej branży. Pitching jest zwieńczeniem solidnej pracy. Dlatego podczas przedstawiania projektu musimy zawrzeć osobistą pasję i powód, dlaczego tak bardzo wierzymy w tą historię. Największym problemem pitchujących scenarzystów jest środek opowiadanej historii. Często scenarzysta nie potrafi odpowiedzieć na konkretne pytania zadane przez producenta. Przygotowanie pięciominutowego pitchingu wymaga czasem wielu tygodni przygotowań, jednak jeżeli Twoja historia jest przemyślana, poradzisz sobie z każdą odpowiedzią.

Scenarzyści dostali kilka rad. Podsumowując dyskusję Joanna Szymańska mówiła, aby nie tracić pasji, bo to jest „najważniejszy element pracy w tym zawodzie. Jest mnóstwo historii, które tylko Wy możecie opowiedzieć”. Artur Wyrzykowski dodawał, że młodzi twórcy powinni ryzykować, ponieważ tylko działanie może doprowadzić do realizacji projektu.

Sekcja Młodych Producentów KIPA o sobie:
Sekcja zrzesza producentów audiowizualnych młodego pokolenia. Naszym celem jest integracja i rozwój środowiska filmowego, wymiana doświadczeń i wyrównywanie szans pomiędzy producentami posiadającymi wieloletnie doświadczenie, a tymi, którzy dopiero wkraczają na rynek produkcji audiowizualnej.

Jak działamy?
Stawiamy na wiedzę i sieć kontaktów! Na najważniejszych festiwalach filmowych w Polsce organizujemy wydarzenia edukacyjne i spotkania adresowane do branży filmowej. Spotykamy się zarówno z twórcami filmowymi, którzy dopiero stawiają pierwsze kroki w swojej karierze, jak i z osobami, które podejmują najważniejsze decyzje w polskim i europejskim przemyśle audiowizualnym. Wymieniamy się doświadczeniami, które sami zdobywamy realizując projekty filmowe, czy to w Polsce czy też w ramach międzynarodowych koprodukcji. Wpieramy działania KIPA zmierzające do rozwoju naszego rynku audiowizualnego.

Więcej informacji na stronie: http://mlodzi.kipa.pl

Albert Kiciński
SFP
Ostatnia aktualizacja:  30.04.2015
Zobacz również
fot. KIPA
Cielecka, Linde-Lubaszenko i Wojciechowski w "Pakcie"
Sześć produkcji Studia Munka w konkursach na 55. KFF!
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll