PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
Aktorzy Polscy
Filmowcy Polscy
MENU
WYDARZENIA
  13.01.2015
Bohaterem kolejnego odcinka cyklu Jerzego Armaty „Moja (filmowa) muzyka” jest Włodek Pawlik. Oto fragment artykułu, który w całości będzie można przeczytać w nowym numerze „Magazynu Filmowego” (nr 1/2015), już 15 stycznia.
Miniony rok rozpoczął się dla Włodka Pawlika rewelacyjnie. Już na jego początku – 26 stycznia 2014 roku – został uhonorowany nagrodą Grammy, najważniejszym laurem fonograficznym na świecie. Dostał ją za płytę „Night in Calisia”, którą uznano za najlepszy album dużego zespołu jazzowego. To pierwsza w historii statuetka Grammy dla polskiego jazzu.

A później zaczęła się cała seria koncertów z nagrodzoną kompozycją. Nagrał ją z Orkiestrą Filharmonii Kaliskiej pod batutą Adama Klocka oraz triem znakomitych jazzmanów: amerykańskim trębaczem Randym Breckerem oraz rodzimą sekcją rytmiczną – basistą Pawłem Pańtą i perkusistą Cezarym Konradem, a skomponował z okazji… 1850. rocznicy lokacji Kalisza. Tak, ta fantastyczna kompozycja, zagrana z niezwykłą werwą, a zarazem z ogromną subtelnością to, można rzec… „zleceniówka”. Oby więcej takich zleceń, takich mecenasów sztuki…

Miałem okazję słuchać „Night in Calisia” – w krakowskim Auditorium Maximum podczas ubiegłorocznej edycji Letniego Festiwalu Jazzowego w Piwnicy pod Baranami – w wykonaniu wyżej wymienionych muzyków z udziałem orkiestry miejscowej filharmonii. Było wyśmienicie, prawdziwa „Night in Cracovia”.

Włodek Pawlik jest absolwentem klasy fortepianu prof. Barbary Hesse-Bukowskiej w warszawskiej Akademii Muzycznej (1984) oraz Wydziału Jazzowego Hochschule für Musik w Hamburgu (1990). Przed siedmiu laty uzyskał doktorat na warszawskim Uniwersytecie Muzycznym im. Fryderyka Chopina, gdzie prowadzi zajęcia z improwizacji. Komponuje jazz i muzykę współczesną, pisze również muzykę teatralną i filmową. Jest artystą nie tylko wyjątkowo uzdolnionym, ale i ogromnie pracowitym. Ma na swym koncie blisko 30 płyt, często inspirowanych poezją albo ważnymi wydarzeniami natury duchowej, m.in. „Misterium Stabat Mater” (2001, 2005, 2014), „Kolędy polskie” (2004, 2013), „Sonety Szekspira” (2004; z udziałem Elżbiety Wojnowskiej), „Anhelli” (2006, 2014), „Struny na ziemi” (2011; muzyka do wierszy Jarosława Iwaszkiewicza), „Wieczorem” (2013; muzyka do wierszy Józefa Czechowicza). Swą ostatnią solową płytę „Inspirations” (2014) zadedykował Witoldowi Lutosławskiemu.

Autor „Night in Calisia” ma na swym koncie również spory dorobek filmowy. Jest autorem muzyki m.in. do „Wron” (1994) i „Pory umierać” (2007) Doroty Kędzierzawskiej, „Nieznanej opowieści wigilijnej” (2000) Piotra Mularuka, "Nightwatching" (2007) Petera Greenawaya, „Wichrów Kołymy” (2009) Marleen Gorris, „Rewersu” (2009) Borysa Lankosza, „Mistyfikacji” (2010) Jacka Koprowicza.


AK
Magazyn Filmowy SFP
Ostatnia aktualizacja:  13.01.2015
Zobacz również
fot. Tomasz Stokowski/Dwa Brzegi
Komasa i Holland nagrodzeni przez "Politykę". "Opłaca się wierzyć w inteligencję widowni"
Retrospektywa Jerzego Bezkowskiego
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2021
Scroll