PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
Aktorzy Polscy
Filmowcy Polscy
MENU
„Ida” króluje w rankingach amerykańskich krytyków. Jej szanse na nominację, a nawet na Oscara, szacowane są wysoko. Co w skromnym, czarno – białym filmie dostrzegają widzowie spoza kraju?
Odpowiedzi na to pytanie szukał Michał Oleszczyk, który w listopadzie 2014 roku poprowadził spotkanie na  Uniwersytecie Columbia, jednej z najbardziej prestiżowych uczelni w Stanach Zjednoczonych. Michała Oleszczyka znamy przede wszystkim jako dyrektora Festiwalu Filmowego w Gdyni, ale zanim jeszcze objął tę funkcję, zaczął współtworzyć organizację Polish Filmmakers NYC, promującą polskie kino w Nowym Jorku. Organizacja ta, założona przez Agatę Drogowską, regularnie pokazuje polskie filmy w bardzo prestiżowych miejscach, np. w należącym do Roberta de Niro Tribeca Film Center i prestiżowym Museum of Modern Art,  a ostatnio na wspomnianym uniwersytecie. Za swe działania na rzecz promocji kultury polskiej w USA, Agata Drogowska została w tym roku odznaczona prezydenckim Krzyżem Zasługi.

W dyskusji wzięli udział znaczący krytycy i filmoznawcy amerykańscy, w tym nominowany do nagrody Pulitzera szef strony RogerEbert.com, Matt Zoller Seitz, profesor Stuart Liebman z City University of New York oraz Sheila O'Malley, krytyczka serwisu RogerEbert.com.


Uczestnicy spotkania, screen ze strony

Listopadowe spotkanie wokół „Idy” cieszyło się dużym zainteresowaniem, sala była pełna. Jak się okazuje, ascetyczny, czysty film Pawlikowskiego można odczytywać na wiele sposobów.  Sheila O'Malley zwróciła przede wszystkim uwagę na aktorstwo. We współczesnym kinie dominuje dynamiczna realizacja, szybki montaż. Na tym tle spotkanie z „Idą” wypada zdaniem krytyczki odświeżająco. Pawlikowski skupia się na twarzy aktora, otwiera się na niego, co widać w sposobie przedstawiania Agaty Kuleszy i Agaty Trzebuchowskiej. Ten sposób wykorzystania twarzy aktora O’Malley porównywała z latami 30., z obrazem Grety Garbo, mówiła o radości z powolnego obserwowania aktorów.

  Matt Zoller Seitz był pod wielkim wrażeniem reżyserii Pawlikowskiego. Zwracał uwagę na zwartość i dyscyplinę filmu, na to, że każda scena trwa tyle, co potrzeba, montaż jest precyzyjny i wspaniale została zastosowana czerń i biel.

Jeszcze pod innym kątem odbiera „Idę” profesor Stuart Liebman, który od wielu lat zajmuje się problemem Holocaustu w filmie. Liebman nakreślił zwięźle dorobek polskiej szkoły filmowej – co ciekawe, nauczył się języka polskiego po to, by lepiej poznać nasze kino. Według niego „Ida” to film przełomowy, charakteryzujący się nowatorskim podejściem do tematu.  Według badacza jest to film niezwykle wyważony, który w sposób pozbawiony uprzedzeń i zaszłości promuje dialog polsko-żydowski.


Uczestnicy projekcji, fot. Polish Filmmakers NYC

Panel wokół „Idy” zainicjował współpracę Polish Filmmakers NYC z Polskim Klubem na Uniwersytecie Columbia, gdzie obecnie tworzona jest Katedra Studiów Polskich pod przewodnictwem dr Małgorzaty Mazurek. W najbliższych tygodniach organizacja planuje uniwersytecki pokaz „Miasta 44” Jana Komasy. Pierwszy pokaz tego filmu, w grudniu 2014 roku, w Tribeca Film Center, z udziałem Józefa Pawłowskiego, spotkał się z dużym zainteresowaniem. Ponadto Polish Filmmakers NYC pracuje nad lutową projekcją filmu „Kebab i Horoskop”, a także przygotowuje mini-retrospektywę filmów Piotra Szulkina.

Michał Oleszczyk podkreśla, że przedsięwzięcie od samego początku skierowane było zwłaszcza do widza amerykańskiego:  - Agata Drogowska postawiła nie na Polonię, dla której nasze kino jest w sposób naturalny atrakcyjne, ale właśnie na Amerykanów. Jako że sam od kilku lat publikuję na portalach amerykańskich, pomagam Polish Filmmakers NYC w promowaniu wydarzeń wśród amerykańskich krytyków, czego najlepszym dowodem jest panel na Columbii. Dla mnie ta działalność to naturalne przedłużenie mojej roli jako dyrektora artystycznego Gdyni. Cieszę się, że mogę współtworzyć tak atrakcyjny i ważny projekt, który istnieje już trzeci rok, głównie dzięki wsparciu Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej i niespożytej energii Agaty.


 
Wideo z dyskusji z 15 listopada 2014 roku można obejrzeć tutaj:
http://www.rogerebert.com/mzs/video-ida-panel-discussion-at-columbia-university

Więcej informacji o Polish Filmmakers NYC znajduje się tu:
http://polishfilmmakersnyc.com/




 


Anna Wróblewska
artykuł redakcyjny
Ostatnia aktualizacja:  3.01.2015
Zobacz również
fot. materiały prasowe
Ostatnia wioska trędowatych. Dokument o świecie, który odchodzi
Maria Zmarz-Koczanowicz: Często myślę kadrem
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2021
Scroll