PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
W dniach 21-22 października 2014 roku odbyła się Ogólnopolska Konferencja Naukowa „Dystrybucja filmowa – fakty i mity” w Szkole Filmowej w Łodzi. Od dawna nie było tak poważnej debaty między naukowcami a praktykami – producentami i dystrybutorami.
Na pomysł konferencji wpadli dziekan Wydziału Organizacji Sztuki Filmowej dr Roman Sawka i dystrybutor i producent Jan Mogilnicki. Wśród licznych wątków z konferencji dominowały kwestie promocji, mediów cyfrowych, piractwa i współpracy między producentami i reżyserami.

Dziekan Roman Sawka i Jan Mogilnicki, fot. Szkoła Filmowa w Łodzi

- Na markę filmu wpływają takie czynniki, jak wizerunek twórców, aktorów, gatunku, typ odbiorcy dzieła, sytuacja odbioru dzieła i wiele innych – mówiła dr Magdalena Sobocińska z Uniwersytetu Wrocławskiego, zajmująca się naukowo marketingiem i zachowaniami odbiorcy na rynku kultury

Sobocińska zwróciła uwagę na polifoniczność  i wielokanałowość odbioru dzieła filmowego. Sobocińska przytoczyła  typologię widzów według Tomasza Szlendaka. Grupa odbiorców filmu składa się z takich podgrup, jak: środowisko artystyczne, "wyznawcy" (czyli odbiorcy sztuki wysokiej), "poszukiwacze awangardy i selekcjonerzy treści", dzieci i młodzież, mieszczanie z wyrzutami sumienia (np. klienci galerii, którzy czasem przechodzą też do kina), grona towarzyskie, aktywni emeryci i... "parakulturalni".

- Wielość mediów sprawia, że nie jesteśmy w stanie wszystkiego oglądać, słuchać – zauważyła Sobocińska. Rola marketingu w kulturze wyraża się w znalezieniu odbiorców dla dzieł będących efektem pracy twórców. Czas wolny się kurczy, a widz oferuje, oprócz tego czasu, wrażliwość i skupienie. Trzeba wiedzieć, co mu zaproponować i w jakiej sytuacji. Coraz częściej  w dobie internetu kreatorem marki filmowej jest widz – zauważyła dr Sobocińska.

Profesor Ewa Gębicka z Uniwersytetu Śląskiego również zwracała uwagę na możliwości promocji filmu w internecie, wskazując na różnice w amerykańskich i polskich praktykach dystrybucyjnych.

Skuteczność internetu wynika z jego efektów. Internet jest globalny, multimedialny. Wielkie studia coraz chętniej zwiększają budżety na działania online. W sytuacji konkurencji te strategie muszą być bardziej skuteczne. Sprzedaż produktów, merchandising przyciągają uwagę widza. Film staje się narzędziem do sprzedaży innych towarów. Warto zwrócić uwagę na pomysły w sposób twórczy wykorzystujące właściwości nowych mediów. Ich popularność może wynikać także z niewysokiej ceny, jak np. w Polsce bannerów internetowych -  mówiła profesor Gębicka.

Temat dystrybucji i promocji w sieci zdominował pierwszy dzień konferencji. Obecni na sali dystrybutorzy – m.in. Sławomir Salamon z Forum Film - przestrzegali jednak, że póki co kino pozostaje najważniejszym, gwarantującym najszybszy zwrot poniesionych inwestycji polem eksploatacji filmów, a największym zagrożeniem i problemem piractwo. Ich zdaniem nadal w większości przypadków najskuteczniejszą formą reklamy pozostaje zakup powierzchni i czasu w mediach, z całym uznaniem dla nowych dróg i sposobów promocji.

Relację z drugiego dnia konferencji  i kolejne artykuły na ten temat opublikujemy w najbliższym czasie.

Otwarcie konferencji przez rektora Mariusza Grzegorzka, fot. Szkoła Filmowa w Łodzi
Anna Wróblewska
artykuł redakcyjny
Ostatnia aktualizacja:  27.10.2014
Zobacz również
fot. M.Zacharow / Szkoła Filmowa w Łodzi
Polska animacja w Atenach
Dwie polskie animacje powalczą o Oscara!
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll